Rent mjöl i påsen, del 3 av 6

Detta är del tre i en serie blogginlägg där jag försöker mig på att förstå tankegångarna bakom ”Rent mjöl i påsen”. Observera att detta är uppdiktat och kryddat – så ta det som litteratur snarare än journalistik.

Lista alla delar


Britta svängde in på långtidsparkeringen, klev av och gick iväg och hämtade ett P-kort i automaten. Alfred plockade ut deras väskor och de gick tillsammans mot flygplatsentrén.

Britta: Jag tänkte på det här med FRA-lagen och allt. Stoppade inte SÄPO eller vem det var ett terrorbrott alldeles nyligen? Som var riktat mot en dansk tidning?
Alfred: Jo, eller det är åtminstone under utredning. Ett planerat terrorbrott mot Jyllandsposten.
Britta: Så det är inte helt värdelöst, allt det här övervakandet?
Alfred: Nej, det måste jag tillstå – det kan säkert vara användbart ibland, när det träffar rätt. Frågan är bara vilket pris vi vill betala.

De var framme vid ingången och Britta stannade till.

B: Jag tänkte röka en cigg innan vi checkar in. Är det OK?
A: Absolut. Jag har ändå en annan liten aspekt att ta upp angående all övervakning.
B: OK, dra det då.
A: Du vet Carl, han som bott i Israel för postdoc-tjänsten något år nu?
B: Självklart, vi har gått flera kurser tillsammans.
A: Han nämnde att när det är säkerhetskontroller på flygplatsen så råkar många fler med arabiskt utseende ut för förhör, uppbrutna väskor och kroppsbesiktning.
B: Kroppsbesiktning? Vad menar du? Heter det inte bara visitation?
A: Nej, kroppsbesiktning är mera .. ingående.

De stirrade på varandra.

B: Du behöver inte säga mera.
A: I alla fall, det är uppenbart att människor med vissa drag är mera utsatta för den här typen av kontroll, som kan ses som kränkande, till och med grovt kränkande.
B: Ja, och det är synd att så många oskyldiga ska råka ut för det. Trots allt är det väldigt få av dem som spränger bomber.
A: Precis. Och sådan där behandling varje gång man vill passera en spärr.. Jag vet inte, men jag hade blivit upprörd, speciellt eftersom bara ”vissa” utsätts för den.
B: Våld föder våld är ju ett annat gammalt ordstäv..
A: Jepp, men det tar vi en annan gång. Jag har en annan poäng nu: vi var tidigare inne på de där familjerna i Göteborg som blev utsatta för en annan sorts grovt övergrepp.
B: Mm-hmm. Och hur menar du att det finns någon likhet häremellan?
A: Jo jag kommer till det. Likheten är att våra samhällen är uppbyggda av vanliga mäniskor. Människor som har fördomar, och det råder just nu ett visst sorts samhällsklimat, där vissa grupper pekas ut. Jag säger inte att alla faller för sådana här ”frestelser”, eller vad vi ska kalla dem, men det är faktiskt så att det går att utnyttja den här typen av kontroller som ett slags förtryck, om vi ska ta det till sin spets.
B: Jag tycker du hårddrar det lite nu.
A: Visst, jag överdriver lite. Men visst har jag en viss poäng i detta resonemang?
B: OK, medges. Men jag tror verkligen inte det finns något sådant bakom det som hände i Göteborg!
A: Jag får lov att hålla med dig där. Det var nog mera ett utslag av felaktiga tolkningar och missvisande information. Men klart är att vissa grupper i samhället tenderar att få smaka på dessa maktmedel oftare, visst?
B: OK, vi är överrens.
A: Om vi backar bandet till vår första diskussion, om rent mjöl i påsen. Du nämnde att du hade rent mjöl i påsen, att t.ex. FRA-lagen inte skulle drabba dig?
B: Jo. Jag förnekar inte längre att det kan drabba vissa, men knappast mig.
A: Du menar med andra ord att du inte bryr dig om andra människor?
B: Nej vad elak du är! Jag menar inte så. Jag…
A: Vi släpper det. Jag förstår vad du menar.

De gick till incheckningsdisken och räckte fram biljetterna.


Detta var del 3 av ”Rent mjöl i påsen”. Fortsättning följer..

Lista alla delar

Taggar: 



Flattr this

10 Responses to Rent mjöl i påsen, del 3 av 6

  1. […] Rent mjöl i påsen, del 3 « OlofB[eta] skriver: 16 februari 2011 kl. 22:36 […]

  2. HugeHedon skriver:

    Borta vid säkerhetskontrollen stod en riktigt stor vakt och tittade med intensiva glödande ögon på Britta och Alfred, samtidigt som h@n långsamt drog på sig plasthandskarna.

    B: Ajdå, den där vakten verkar vara på hugget. Var gömde du USB-stickan?

  3. Olofb skriver:

    Hoho 🙂

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Olof Bjarnason, Johanna Drott. Johanna Drott said: RT @olofb: Nytt kapitel i serien "Rent mjöl i påsen": http://trunc.it/eiixo #svpol @Piratpartiet @Lib_Dem @demos_se […]

  5. […] mjöl i påsen verkar många acceptera som argument till varför de upplever det okej att bli avlyssnade. När jag påpekar att det inte är en själv som bestämmer kvaliteten på ens egna mjöl verkar […]

  6. […] Rent mjöl i påsen, del 3 […]

  7. […] Rent mjöl i påsen, del 3 […]

  8. […] var framme vid ingången och Britta stannade till.” Konversationen fortsätter. ”B: OK, dra det […]

  9. skvitt skriver:

    Delat på FB

Lämna en kommentar