Veckoutmaning: Litet spel på IPhone (2/7)

(detta är del 2 av 7 i en serie om hur jag bygger ett litet spel till IPhone på en vecka. Läs del ett som beskriver spelidén och reglerna.)

Den här dagen har blivit lite av en ”reality check” för mig. Jag började med att sätta ihop en lång lista med ”items” jag behövde för att kunna bygga spelet. Den blev längre än jag trodde, och det är lätt att bli lite missmodig.

Här är valda delar från den listan, som beskriver det jag behöver lära/bygga/designa:

  • Grafik: teknik. Använda texturer eller bara trianglar? Om texturer: lär om hur läsa in bitmappar i Objective-C, implementera texturuppladdning till OpenGLES (GLES = Graphics Library Embedded Systems; en strippad version av vanliga OpenGL som används på ”små enheter” som mobiltelefoner)
  • Grafik: data. Oavsett metod, måste bilderna/triangelinformation skapas.
  • Ljud: teknik. Läs om hur man spelar upp ljud på IPhone., och hur man läser in samplingar i minnet/laddar upp till ljudkortet (eller hur det nu funkar på IPhone). Prototypa/implementera.
  • Ljud: data. Skapa samplingar, eller hitta på nätet.
  • TDD. Jag är såpass invand med TDD-tekniken att jag helst av allt vill ha vettiga enhetstestmöjligheter. Ja faktiskt har jag svårt att se hur jag skulle trivas med att utveckla någonting utan enhetstester nuförtiden.

Jag hittade en artikel som beskriver googles approach till TDD på IPhone, den har jag skummat plus en introduktion till OCTest som är ett enhetstestramverk för XCode.

Installation + första testet med OCTest blir en bra början imorgon tror jag!

Taggar: , , , ,

Lämna en kommentar