Veckoutmaning: Litet spel på IPhone (1/7)

Ganska långt ned i en tråd på OpenTK.com* skrev jag (du får gissa mitt alias själv!) att två erfarenheter jag dragit när det gäller att ”slutföra projekt” är följande:

  1. Skriv ned ”visionen” först av allt (typ spelregler i ett brädspel)
  2. Tidbegränsa! (aka time-boxing)

Och nu ska jag leva som jag lär! Jag utmanar mig själv att, på time-boxen en vecka, bygga ett litet spel till IPhone.

Så idag har jag tänkt ihop en liten spelidé som jag presenterar med bild & regelbeskrivning.

Skydda fortet!

Skydda fortet!

Så till spelreglerna:

  • Spelet går ut på att skydda fortet i mitten av skärmen
  • Fortet attackeras av små fartyg som kommer inseglande
  • Till skydd har man en ”slangbella-kanon”
  • Man drar i kulan, och släpper för att avfyra!
  • Efterhand kommer det fler och snabbare segelfartyg
  • Så fort ett fartyg nuddar vid ön fortet står på, är spelet slut

Om jag skulle skriva en hiscore-lista är det antalet sekunder man lyckas försvara fortet som gäller som ”poäng”.

* OpenTK är ett multimediabibliotek för .NET, opensource! Det wrappar OpenGL, OpenAL så man kan skriva plattformsoberoende grafik- och ljudaccelererade spel i C#/Visual Basic.

Taggar: , , , ,

Lämna en kommentar