Kaffebönor och fildelning



Jag har så smått följt fildenings-debaklet
i sin senaste inkarnation – piratjägarlagen.

Jag deltog för någon månad sedan på en kommentardebatt hos bloggaren Christermagister. Där tog han upp ett argument som fick mig att se hela grejen så jäkla klart att jag tänkte ”det där måste jag blogga om någongång”.

Och någongång, det är nu!

Så här kommer min syn på dialogens essens serverad för dina hungriga ögon:

Olof:

Jag har sysslat med musik stor del av mitt liv på fritiden. Jag har en bror som är proffsmusiker. Jag är en del av musiken även om jag inte är proffs.

Jag har INGET EMOT att betala artister för deras verk.

Jag har däremot ingen lust att betala feta skivbolagsdirektörer för att de ska bli än mer feta, speciellt inte när de väljer att marknadsföra artister som Britney Spears för resten av CD-kostnaden!

Hur stor del av en 200-kronors CD-skiva går

1) till artisten?

2) till marknadsföring av skräpartister jag inte är intresserad av?

3) till skivbolagsdirektörer?

Christermagister:

Olof, visst är priserna ett stort problem, och de övriga problemen du tar upp har alltid funnits i branschen. Jag kan däremot inte se hur fildelning och olaglig nedladdning skulle kunna göra saken bättre. Snarare gör det väl att det är ännu svårare att klara sig utan ett stort bolag i ryggen. Jag har ingenting emot tekniken i sig. Det vettigaste sättet att anpassa sig till utvecklingen vore väl att banden själva, eller deras “skivbolag”, sålde musiken via nätet. Antingen får man betala lite extra för att få en skiva hemskickad, eller så kan man komma undan lite billigare genom att ladda ner musiken. (Vilket en del näthandlare gör) Jag vill inte att nedladdning i sig ska vara förbjudet, bara att man ska betala för det.

När det gäller “att betala feta skivbolagsdirektörer för att de ska bli än mer feta”, så är det väl samma sak i alla branscher? Jag skulle hellre köpa kaffet direkt av odlaren, köttet direkt av bonden och mina kläder direkt från fabriken i stället för att betala dyra mellanhänder. Det borde vara lättare i dag att driva ett litet produktionsbolag via nätet och konkurrera ner priserna från de stora bolagen, men tydligen lönar det sig för dåligt…annars skulle väl fler göra det?

Olof:

Christer!

Visst tar du upp vettiga punkter. Men jag ser åtminstone ett tydligt hål i ditt resonemang, och det är jämförelsen med kaffebönor.

Tro mig, om det fanns ett tekniskt sett att förflytta kaffebönor till mitt kök från odlaren i brasilien, hade jag definitivt tyckt det var dags för mellanhänder och storhandlare mellan honom och mig att packa ihop!

Varför skulle inte samma sak gälla skivbolagen..? För i det fallet GÅR det att skicka “produkten” till mig utan mellanhänder..

När det gäller marknadsföring av “mina” artister: för det första är det ytterst sällan jag hittat artister genom att se jinglar i TV-reklamer. Jag hittar artister genom

1) kompisar som tipsar

2) filmer jag ser på

3) lyssna på livekonserter på festivaler

Jag må vara speciell i hur jag hittar ny musik, men tror du ärligt talat att det är populärt att köpa musik man sett på TV4-reklam?

Inse fakta, musikbolagen behövs inte längre, men de har en (jäkla) massa pengar att spendera på Ifpi och andra lobbyorganisationer. Och det är naturligt att de gör det … Jag behöver inte gilla det dock.

Du kan läsa hela diskussionen (den är 93 ofta feta kommentarer lång!) här.

Det är när vi snackar kaffebönor som det hela ställer sig i klart dagsljus för mina ögon:

– Om kaffeböneodlaren i sydamerika plötsligt får tillgång till en ”bönteleporter” — så jag kan köpa bönor av honom direkt istället för via mellanhänder som packeterar, sorterar, transporterar, prånglar och snyltar lite i varje led — varför skulle jag inte göra så? Jag har trots allt inget emot att betala för kaffet!

Byt nu din blick till musik-, bok- och filmindustrin.

Vad tror du har hänt senaste 10-20 åren där om inte att teleporteringsmaskineriets teoretiska och tekniska förutsättningar skapats? Så varför skulle jag inte betala direkt till artisten/författaren ifråga för att få tillgång till kreationen?

Vad tycker du? Jag tycker detta synsätt är klart som, ja inte korvspad, har aldrig tyckt det var någon speciellt klar vätska, men säg medelhavsklart? Känns lite trevligare med den liknelsen så här i höstrusket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 Responses to Kaffebönor och fildelning

  1. larserick skriver:

    Ja Olof, jag läste om detta nu igen.
    Det belyser ett par skumma saker i sammanhanget.

    Huvudproblemet med IPRED är väl att det gör producenterna (slarvigt uttryckt) till poliser, med skumma maktmedel i sin hand.

    Samtidigt så leder detta oss in på en mängd intressanta principfrågor kring själva IPRED, som detta med avgifter o deras berättigande.

  2. Olof Bjarnason skriver:

    LE

    Ja jag läste med nöje igenom din grävande undersökning om vad som hänt med den gamla ”kasettersättningen”. Det var närande, och stärker min tro att detta jippo är ett lysande lobbyarbete – men just inget annat. IFPI har t.o.m. lyckats lura några stackars artister..

  3. Abders Widén skriver:

    för mer än tio år sen snackade Bill Gates om att kapitalismen stod inför något nytt i och med Internet. (Bill Gates har rätt ibland, men av hans MS har det blivit ett rätt rovgirigt företag).
    I handeln har det alltid funnits ”friktion” alltså kostnader, ibland så oöverstigliga att viss handel inte kunnat bedrivas. Priset på varan har varit för lågt i relation till transporter+mellanhänder+tull+skatt.

    Sist jag hörde vad en artist fick för en CD så landade summan på ca 4:- Resten, de där 200 kronorna vi betalar är alltså ”friktion” i form av transport+skatt+mellanhänder.

    Tag bort friktionen och artisten kan få sina 4:- direkt.
    Alternativ affärsidé; sajna all världens artister, tag 2:- för att sälja dem, ge artisten sina 4:-

    Vad jag skulle köpa CD-skivor om de kostade 6:-… Till och med jag som slutat köpa skivor…

    En annan sak.
    Min debutbok ”Månskensligisten” kostade i handeln 204:-
    Av denna summa fick jag per bok 24:- före skatt o sociala avfifter.

    Nu har jag inte sett något bra format för e-böcker, men jag funderar starkt på att lägga upp på min nya hemsida så att folk kan tanka hem.
    Jag måste bara kolla med mina olika förlag hur rättigheterna egentligen ligger. Så jag inte blir stämd av mina egna förlag för att jag börjar ge bort böcker kanske gratis.

  4. Olof Bjarnason skriver:

    @Anders:
    ”Jag måste bara kolla med mina olika förlag hur rättigheterna egentligen ligger. Så jag inte blir stämd av mina egna förlag för att jag börjar ge bort böcker kanske gratis.”

    Ja man vet f*n aldrig. Det har ju hänt i musikbranschen (tänker på det där fallet i England eller om det var i USA där ett gräsrotsmusikhemsida blev avstängda från sin ISP pga att de lade upp mp3:or från artister som ville att de skulle laddas ned gratis)

    Angående din idé med att sälja bok direkt: go for it så länge juridiken håller. Med SMS-betalning får du ut mer än hälften av beloppet – 29 kr på 50 (vilket jag fortfarande tycker är hutlöst, men det går ju inte att jämföra med 24 av 204 som i ditt exempel..). Betalas ut 40 dagar senare. Sälja PDFer helt enkelt. Om man är tillräckligt nischad är det ju svårt att få tag i materialet på TPB t.ex. och då är en lättillgänglig källa A och O…

  5. Anders Widén skriver:

    Åter till musik-CD. Den verkliga kostnaden torde för skivbolaget aprox vara:
    4:- till artisten, 2:- till hårdvara, själva CD med konvolut. 2:- studiokostnad.
    om skivbolaget ska gå varken med förlust eller vinst är priset 8:-
    Säljer skivbolaget istället nedtankningsbar musik i MP3/motsvarande torde nollsummekostnaden vara 6:-

    Alla summor utöver dessa två nämnda är vinst eller onödiga friktionskostnader….
    Vad musikbranschen nu gör är att slåss för att få behålla dessa otroliga vinstmarginaler…

    * * *
    Min böcker. Tidigare via hemsidan sålde jag rätt mycket och postade boken. Jag har då skickat boken i ett vadderat kuvert och bilagt en vanlig postgiroblankett.
    Jag är mycket glad, nästan förvånad över hur snälla människor är och hur villiga de är att betala.
    Jag skickade nog iväg 300 böcker på det viset innan det var en som inte betalade. Jag mejlade och påminde, människan bad så mycket om ursäkt att hon glömt och någon dag senare hade jag fått mina pengar.

    En tanke är faktiskt att lägga upp boken för nedladdning. Berätta helt ärligt att den tog ett årsarbete att skriva, alltså ”kostade” den en årslön för mig att göra.
    Jag låter folk tanka hem den hur de vill.
    Men jag skriver mitt postgironr på hemsidan så får de som vill betala vad de tycker är skäligt.

    Jag kan tänka mig att ta 20:- från början, exv. Blir det många som betalar och jag får in min årslön kan jag börja sänka priset. (Då skulle jag helst ha en smidig funktion att jag kunde betala tillbaka de som i början betalade för mycket!)

    Just nu är min ”Månskensligisen” tämligen nyutgiven hos en BOk För Alla. Den kostar där bara 21:- om man köper den från Adlibris – och då får man en riktig pocket!
    När den är slutsåld skulle jag vilja lägga ut den för frivillig betalning.

    Något sådant.

  6. Mikael Nilsson skriver:

    Olof, spam precis ovanför min kommentar

  7. Olofb skriver:

    MiNi: tack, spammarkerad..

  8. Uppfinnarn skriver:

    Idag kan man lägga några hundra tusen på en 3D-skrivare som kontruerar riktiga objekt i plast eller för all del socker. Det finns även billigare modeller och det är bara en tidsfråga innan de sjunker i pris.

    Idag arbetas det hårt på att uppfinna ”lukt-internet”, där kemiska ämnen kan mixas och matchas för att skapa artificiella luktämnen, liksom grundfärger mixas i RGB för att få fram miljontals andra färger på skärmen.

    Om dessa kan kombineras (och tro mig, de kommer göra det, det är bara en tidsfråga), så kan man så småningom skapa sin brasilianska kaffeböna hemma, du behöver bara lite kolväten och estrar så kan du skapa dom i din lägenhet.

    Kommer IFPI att ha något att invända emot när jag skapar min brasilianska kaffeböna?

  9. Olofb skriver:

    Alldeles säkert kommer kaffebranschernas världsorganisation ha oerhört mycket att säga till om då! 🙂

  10. konstantmagasin skriver:

    @Uppfinnarn

    En ytterst intressant observation. Påminner om ”protein sequencers” i Star Trek. Det är naturligtvis så att en kaffeodlare kan ha äganderätt för just sin kaffemolekyl som råkar vara specifik för platsen där kaffen är odlat och odlaren kanske spenderat decennier för att se till att kaffet blir så bra som möjligt. Bara för att det sedan är möjligt att helt ”kopiera” bönan gör det inte rätt för andra att piratkopiera den.

  11. Olofb skriver:

    konstantmagasin;

    Två frågor:

    1. Finns det någon gräns, enligt dig, för hur många idéer som går att ”äga”? Du menar ju att kaffeodlaren ”äger” det heltal som representerar kaffemolekylskombinationen.

    2. Hur menar du att en framtida ”kaffekopiator” och dess användning i hem, ska beivras?

Lämna en kommentar