Hur gör vi FRA-lagen till valfråga?

Per Hagwall (m) har skrivit en bra sammanfattning av Cecilia Malmströms barnporrfilteridé (grunder). Pers inlägg i diskussionen var verkligen uttömmande och den rekommenderas därför varmt till den som vill fördjupa sig i frågan!

Så blir jag lite nyfiken på vem Per Hagwall är; kollar runt på hans blogg lite. Han har skrivit flera FRA-lags-kritiska debattartiklar på bl.a.  SVT och DN. Jag skummar igenom en SvD-artikel och fastnar för detta:

Reinfeldt och Schlingmann tror att det är ett bevis på regeringsduglighet att envist stå fast vid ett förslag som fått massiv kritik och som de själva inte ens vill anstränga sig att argumentera för. Men om lagen blir kvar kommer den att utgöra en blytung belastning för valarbetarnas moral under valåret 2010. (min emfas /Olof)

Den där iakttagelsen delar jag med Per; FRA-lagen är rimligtvis en klump i halsen på varje frihetligt sinnad moderat.

För mig är och förblir FRA-lagen den fråga som jag brinner starkast för. Den har symbolstatus, förutom att den har kraftiga allmänpolitiska verkningar och konsekvenser vi ännu inte kan överblicka. Det var i och med FRA-debatten jag ”miste min politiska svendom”. Jag hoppas innerligt att frågan om FRA-lagens upprivande blir en valfråga.

Min fråga till er blir: kommer FRA-lagen att spela roll i höstens riksdagsval? Hur stor roll?

Taggar: , , , ,

5 Responses to Hur gör vi FRA-lagen till valfråga?

  1. hagwall skriver:

    Ja och nej, det var många arbetande sympatisörer som la av då, dem har vi förlorat. Borgerligheten har inte heller det stöd av ledande borgerliga opinionsbildare vi hade 2006 (t ex Hax, Johan Norberg etc)

    Jag tror dock inte FRA-lagen kommer att spela någon större roll _i_sig_. (Frågan tappade, rätt eller fel, en del av sin laddning när den begravdes i tilläggsdirektiv.) Om det blir en valfråga beror på hur det går med de andra lagarna och allmänt med andra valfrågor, det kommer att bli mycket större konkurrens om medieutrymmet än det var på sommaren 2008 och försommaren 2009.

  2. Olofb skriver:

    hagwall;

    Sant, medieutrymmet kommer att vara avgörande. Och medieutrymmet bestäms främst av de mediala händelser som kommer att ske under vår/sommar. Vissa står klara redan nu som prinsessans bröllop (ja, jag tror att sådana saker påverkar diskussionen som förs och indirekt valet av parti i höst). Fast det mesta är helt omöjligt att förutspå.

    Sedan har vi enskilda journalisters fantasi att tillgå. Och den fantasin kan påverkas av en kanal som helt enkelt inte fanns förra valet – bloggosfären.

  3. gustav skriver:

    Jag har en liten plan, hur vi jobbar upp den.

  4. Olofb skriver:

    gustav – låter bra. Jag kommer att tänka på att det vore bra att sätta upp en mailinglista med alla som vill föra upp denna fråga på agendan. Vad tror du om det?

  5. farmorgun skriver:

    Ett tips från Open Rights Groups kampanj inför det brittiska valet http://www.openrightsgroup.org/fight-back

Lämna en kommentar