Vad vi vill bota: Normopati

Har du hört den här kommentaren droppas nån gång?

Det är ju inte normalt”.

Jag minns hur jag som tonåring deltog i en lång diskussion om ”normalt beteende”. Jag och min filosofiskt vana kompis försökte övertyga våra bordskamrater att försök att definiera normalt beteende är dömda att misslyckas.

Nu minns jag inte exakt våra argument – men jag kan tänka mig att det hade med utveckling och förändring att göra. Att tro på normalitet är att underkasta sig en statisk världsbild.

Jag vill tacka ett inlägg hos Liberati för denna min återförening med en viktig och farlig meme. Memen har dessutom fått ett namn*, vilket alltid underlättar i diskussioner: Normopati.

Normopati är ett slags ”sinnessjukdom” som sammanfattningsvis kan sägas gå ut på tron att ”normalitet” existerar. Jag funderar på hur närbesläktat moralism och normopati är.

På bilden ser vi en råtta på en katt på en hund. Den normopatiskt besmittade skulle i sitt sinne direkt tänka ”NEJ JAG KAN INTE SE DETTA DET ÄR EN STYGGELSE DÖDA DEM”. Ungefär så. Inte speciellt sympatiskt eller kärleksfullt.

I och med att Piratpartiet älskar mångfald, förändring och frihet, skulle jag säga att partiet är starkt anti-normopatiskt (bättre ord?). Du har en chans att dra ditt strå till stacken i strävan mot ett mera icke-moraliserande samhälle genom att rösta på dem i höst.

Taggar: , , ,

* once you know their name, you can control them.

2 kommentarer till Vad vi vill bota: Normopati

  1. Hanse skriver:

    ”Det är onormalt att vara normal”

    -Jag

  2. Olofb skriver:

    Hanse – älskar paradoxer🙂

Kommentera

