En liten Swartz-idé

Nyss hemkommen från föreläsningen ”Bloggmakt, övervakning och politik där Oscar Swartz gjorde ett slags översikt av hela övervakningsdebatten på senare år. Mycket bra genomgång, även om det enda nya för mig var att FRA huserar på flera olika ställen över Sverige (typ fem olika). Jag var av uppfattning att det bara handlade om Lovön.

I alla fall, på föreläsningen presenterade Oscar Swartz en idé om en liten liten möjlighet att förhala inkoppling av den allra viktigaste kabeln till staten. 80% av all trafik går via denna enligt Oscar, om jag uppfattade det rätt.

Detta är idén:

  1. Telia är fortfarande en stor operatör i Sverige
  2. De flesta av oss har ingen möjlighet att ”lagvägra” när det gäller FRA; lagen är ett påbud riktat till operatörer vars optokablar passerar rikets gräns
  3. Däremot har Telia chans att opponera sig mot denna lag! De kan stint vägra, och använda sin ekonomiska och därmed juridiska makt att överklaga beslutet uppåt, kanske ända upp till EU-domstol.
  4. Enda sättet att få Telia att göra detta är med ekonomisk makt. Men de har ju kundrelationer och anställda att tänka på!
  5. Här kommer du och jag in; vi kan påverka folk att antingen byta ifrån Telia, eller ännu bättre om än mera vågat, hota med att säga upp sig om de är anställda av Telia.

Med stor spridning av denna idé kan det ge reell effekt. Själv har jag Telenor och Comhem, och är inte anställd av Telia. Men jag drar mitt strå till stacken genom att du nu läst detta och kan sprida idén vidare. Vad väntar du på?

pressa-telia

Exempel på vad du kan säga när du ringer/mailar Telia:

”Kommer Telia att koppla in kablar till staten? Vad tycker du om det?”

”Jag funderar på att byta abonnemang om inte Telia överklagar FRA-lagspåbuden om att kopiera all gränsöverskridande trafik till staten!”

”Chefen, som du vet är jag starkt emot FRA-lagen. Jag har nu bestämt mig för att säga upp mig från Telia, om inte Telia agerar politiskt och vägrar koppla in kablarna till staten”

Uppdatering. Pelle berättar följande:

Sådär, då var det klart. Ringde telia och sade upp abonemanget och förklarade tydligt att om de vill ha tillbaka mig så måste de vägra att koppla in sig i FRA. Bad även den trevliga tjejen att föra vidare orsaken til min flykt från Telia.

Anders delar med sig vad Telia svarade honom:

”Hej!
Tack för din förfrågan.

TeliaSonera framförde synpunkter på lagförslaget när det presenterades och pekade på vikten av balans mellan statens behov av säkerhet och den enskildes rätt till integritet. Nu har lagen antagits, och TeliaSonera måste i likhet med alla andra parter rätta sig efter de lagar och regler som finns.

Vi är måna om att möta våra kunders behov av integritet och sekretess och erbjuder sedan länge flera olika säkerhetslösningar. Dessa tjänster påverkas inte av lagen i dess nuvarande utformning.

Med vänlig hälsning

Sarah Ekstrand
Telia Kundservice”

HansJ uppmärksammar oss på ett identiskt svar hos Swartz, vilket torde tyda på att Telia nu reagerat/tagit beslut om vad som ska sägas utåt. Min kommentar är: även om Telia kan erbjuda kryptering, kan de inte undgå att hjälpa staten/FRA att samla in enorma mängder trafikdata. Skulle vilja höra vad Telia tycker om att understödja sociogrambygge av gigantiska mått. Se mitt tidigare inlägg ”Vaddå trafikdata?

Uppdatering 2. Robert tipsar om Facebook-gruppen ”Vi som vill att Telia tar FRA-lagen till domstol”.

… (fyll gärna på i kommentarsfältet så lägger jag upp här)…

Taggar: , , , ,

37 Responses to En liten Swartz-idé

  1. Annika Beijbom skriver:

    Jag bytte ju själv bort Telia redan i förra veckan.. Så jag kan bara tipsa vidare. 🙂 Det ska jag.
    Hälsningar
    Annika

  2. Olofb skriver:

    Hehe. Ja vi kan båda bara ”hjälpa meme:serna att sprida sig”. Och det ska man inte underskatta. Båda delar är viktiga!

  3. Anders skriver:

    Lysande idé. Hade jag haft Telia så hade jag absolut kontaktat dem i denna fråga.

  4. Olofb skriver:

    @Anders: tack! Det du kan göra är vad Annika och jag är inne på – hjälpa till att sprida idén 🙂

  5. David Weizades skriver:

    Fundering: känns lite fel för mig att aktivt jobba för att minska lobbyns politiska makt och samtidigt uppmuntra sånt här agerande.

    Det kan säkert ha en chans att påverka men jag skulle känna mig som en hycklare utan dess like om jag uppmuntrar detta samtidigt som jag kritiserar lobbyn.

  6. Olofb skriver:

    David; Intressant!

    Lobbyism är vagt begrepp men jag skulle lägga in ”födokrok” någonstans i det. Alltså att lobbyisten ska ha ‘att övertyga’ som inkomstbringande sysselsättning.

    Så de som övertygas av denna idé, ”konsumentmakt mot FRA-lagen” som Scaber twittrade igår, skulle jag inte gärna kalla lobbyister, iom. att de allra flesta inte har lobbyism som levebröd.

    En annan skillnad blir att de som verkligen genomför/sprider denna idé själva rimligtvis måste ha politisk vilja bakom sitt agerande, istället för pengar. Den (professionella) lobbyisten behöver inte nödvändigtvis tycka som sin uppdragsgivare (även om det säkert underlättar!); han agerar mer likt en advokat, han utför sitt uppdrag oavsett åsikt.

    DN myntade i våras ”gräsrotslobbyism” för att nedvärdera sådana här manövrer, jag skrev då ett inlägg i frågan som jag kallade ”Gräsrotslobbyism = demokrati, DN”. Det ligger väl lite i linje med vad jag tycker i frågan.

    Att människor tycker saker och agerar utifrån detta, istället för ”tiga som en svensk” är något i alla fall jag vill uppmuntra.

  7. Stefan H skriver:

    David: Ingen skillnad på lobbyism och konsument-/medborgarmakt?

  8. Anders Troberg skriver:

    Jag har två Telia telefonabonnemang tillfälligt efter en flytt (tydligen har de någon särställning så att jag inte kan låta min gamla operatör flytta abonnemanget själv) som jag ändå tänkte byta bort från. Det här är väl ett lysande tillfälle!

  9. Olofb skriver:

    Anders; återkom gärna med reaktionen från Telia!

  10. Eij skriver:

    Bra idé tror jag.

    Jag kommer att skicka ett mail till telia snarast. Jag tycker att om Oscars idé har minsta lilla chans att påverka så är det värt att vi som faktiskt är emot FRAs kabelavyssning upplyser andra om det. Kanske någon tidning snappar upp fenomenet. Det kan bli som en snöboll som rullar ner och blir större och större.

  11. Olof Bjarnason skriver:

    Eij;

    Jag hade gjort desamma om jag haft Telia. En sak som inte ska underskattas av Telia är den goda marknadsföringseffekten ett sådant här politiskt utspel hade gett företaget!

  12. Jens skriver:

    Det här var ett bra initiativ.

    Jag har ”tyvärr” redan avslutat mina affärer med Telia, men jag angav faktiskt FRA-lagen som anledning. Jag känner mig ganska uppgiven när det gäller FRA-lagen, men jag skall göra ett ryck och maila, samt skriva lite brev till berörda.

    Om detta skall lyckas så behöver vi nog, som många redan sagt, få media med oss, och det är där jag tänker lägga mitt krut.

  13. Olofb skriver:

    Jens; Mm det där med uttröttning har vi väl lite alla till mans. Jag försöker portionera ut energin – och se det som att även mussteg är viktiga för helheten, vilket de också är. Många bäckar små..

  14. Pelle skriver:

    Sådär, då var det klart. Ringde telia och sade upp abonemanget och förklarade tydligt att om de vill ha tillbaka mig så måste de vägra att koppla in sig i FRA. Bad även den trevliga tjejen att föra vidare orsaken til min flykt från Telia.

  15. Olofb skriver:

    Pelle – cool! Jag uppdaterar inlägget med denna info.

  16. Anders skriver:

    Jag ställde frågan till Telia trots att jag inte är kund. Svaret kom idag:

    ”Hej!
    Tack för din förfrågan.

    TeliaSonera framförde synpunkter på lagförslaget när det presenterades och pekade på vikten av balans mellan statens behov av säkerhet och den enskildes rätt till integritet. Nu har lagen antagits, och TeliaSonera måste i likhet med alla andra parter rätta sig efter de lagar och regler som finns.

    Vi är måna om att möta våra kunders behov av integritet och sekretess och erbjuder sedan länge flera olika säkerhetslösningar. Dessa tjänster påverkas inte av lagen i dess nuvarande utformning.

    Med vänlig hälsning

    Sarah Ekstrand
    Telia Kundservice”

  17. Hans J skriver:

    Jämför det svaret med det svar som Karin Nordlund, Informationsansvarig på Telia Kundrelationer levererar på Oscar Swartz blogg:

    Telia svarar Swartz

    Ordföljderna är så lika så det har alltså tagits ett beslut om hur dessa förfrågningar ska besvaras. Det betyder troligen att Telia fått in en hel del frågor av liknande slag.

    Kampanjen ger alltså effekt!

  18. Olofb skriver:

    Hans; ja det verkar onekligen så.

    Kan någon förklara vilka ”säkerhetslösningar” Telia har att erbjuda? Jag menar – att spegla trafik som är krypterad till staten är lika illa som icke-krypterad, ur sociogramhänseende. Detta kanske Telia inte tror att kunder är medvetna om?

  19. Olofb skriver:

    Anders;

    Kul. Lägger upp.

  20. Robert skriver:

    Nu finns där en grupp på fejjan också:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=180362067338

  21. Olofb skriver:

    Robert; kul!

  22. Erik skriver:

    Väl organiserat!!

    Fick en annan tanke. Det är ju inte bara många som är kunder hos Telia, utan även många som äger aktier i Telia. I alla fall var det många som köpte Teliaaktier när det begav sig. Om alla dessa delägare skickade en motion till bolagsstämman borde det ge sus i korridorerna.

    Erik

  23. Olof Bjarnason skriver:

    Erik;

    Vet du när bolagsstämman är? Diggar idén alla halmstrån räknas!

  24. Erik skriver:

    Olof,
    Bolagsstämman är den 7 april, och ärenden som ska behandlas måste vara inne den 11 februari. Jag hittar inte hur man gör för att lämna motioner eller liknande. Men det kan väl inte vara så svårt att hitta en aktieägare som är engagerad mot FRA.

    Jag hittade infon här:
    http://www.teliasonera.se/investor_relations/aktieagarinformation/bolagsstamma/arsstamma_2010

    Vänlig hälsning
    Erik

  25. Olofb skriver:

    Erik;

    Jag är rädd för att tappa bort alla de här små trådarna. Tror du att du kan jobba vidare med att hitta någon (hyffsat stor) aktieägare?

  26. Erik skriver:

    Jag ska kolla mina FB-vänner.

  27. Erik skriver:

    Annars kan man väl köpa en aktie? Det kan inte vara dyrt. Aktieägaraktivism var ju en stor grej tidigare i världshistorien.

  28. Olofb skriver:

    Erik;

    Ja det är ju en idé. Undrar om det finns något minimiinnehav för att få delta på stämman?

  29. Simon B. skriver:

    Det har kommit fram att stora företag sällan uppvisar civilkurage. Telia vill troligen helst tysta ned och glömma detta.

    Istället; vad hindrar att någon annan än Telia begär förhandsutlåtande från EG-domstolen?

  30. Olofb skriver:

    Simon – se min kommentar på andra inlägget. Vi måste våga tänka nytt – storföretag är per se inte ”onda”.

    Hur begär man ut förhandsutlåtande från EG-domstolen?

  31. Anders skriver:

    Nytt svar från Telia:

    ”Hej!

    Vi skyddar kundernas integritet genom att vi noga följer och sätter oss in i konsekvenserna av gällande lagstiftning. Vi är restriktiva när det gäller att lämna ut kundernas uppgifter och kommer högst troligt att bestrida sådana krav och överklaga domstolarnas förelägganden till högre instans för att så långt som möjligt skydda kundernas integritet.

    Med vänlig hälsning

    Louise Johansson
    Telia Kundservice”

    Nu ska det bli intressant att se hur de svarar på frågan om sociogram.

  32. Olofb skriver:

    Anders; hmm det verkar vara stor förvirring när det gäller IPRED/FRA. Har inte TeliaSonera koll på skillnaden? ”Överklaga domstolars föreläggandet” luktar i alla fall för mig IPRED och inte FRA. Kopia på all gränsöverskridande trafik till ”samverkanspunkter” är ju vad som gäller för FRA-delen av lagen..

  33. Anders skriver:

    Jag har inte nämnt IPRED överhuvudtaget i frågorna utan de har enbart handlat om FRA. Jag kan dock hålla med om att svaret luktar IPRED.

  34. Anders skriver:

    Ännu ett svar från Telia och ännu en gång blev jag missnöjd (förutom det positiva att de svarar alls). Frågorna var:

    ”Dock undrar jag fortfarande hur ni hindrar ni FRA från att upprätta sociogram ?”

    och

    ”Dessutom undrar jag om ni tar extra betalt för till exempel kryptering ? Tycker ni i så fall det är rimligt att man ska behöva betala extra för att skydda sig mot insyn från staten ?”

    Svaret såg ut så här:

    ”Hej!

    Vi säljer inga krypteringstjänster i någon form. Vet inte vilken du syftar på.
    Telias e-postjänst är krypterad och den tjänsten är kostnadsfri.

    Med vänlig hälsning

    Teddy Nilsson
    Telia Kundservice”

  35. Olofb skriver:

    Anders. Märkligt! De har ju tidigare påstått att de har olika erbjudanden för olika ”säkerhetsnivåer”. Med och utan kryptering. Eller minns jag fel?

  36. Anders skriver:

    Haha, jag ger mig inte så lätt. Skickade en påminnelse och undrade varför de stängt ärendet utan att ha svarat på huvudfrågorna (FRA).

    Fick svar:

    ”Hej!

    Tyvärr har vi på supporten inte tillgång till andra svar än de generella du tidigare fått.
    När nya beslut tas inom företaget i dessa frågor kan du säkerligen räkna med att det offentliggörs.

    Med vänlig hälsning

    Lisa Arvidsson
    Telia Kundservice”

    De har i alla fall tagit IPRED till domstol och det är ju positivt.

  37. Olofb skriver:

    Anders – that’s the spirit! 🙂

Lämna en kommentar