Kontinuerlig testkörning i Visual Studio

Häromdagen skrev jag om kontinuerlig testkörning i Python.

Det experimentet fungerade så bra att jag nu utvecklat en liknande lösning i Visual Studio, där jag kodar i C#.

Samma princip, bara det att jag trycker F6 (build solution, som även sparar icke-sparade filer) istället för Ctrl+S som jag gjorde i Python.

Så här ser det ut: Visual Studio autotesting experiment

  • Till vänster Visual Studio.
  • Uppe till höger ett litet dosfönster som kontinuerligt kör NUnit på aktuellt projekt (hårdkodat, jag ändrar bara i python-scriptet som körs när jag byter aktuellt projet).
  • Nere till höger använder jag OpenOffice som ett klotterplank för refactoring/förenklingsidéer och TODO-lista.

När man stängt av bygget av alla projekt som inte är under utveckling just nu mha Configuration manager går bygget hyffsat snabbt, och eftersom enhetstesterna körs i bakgrunden får jag ett nästan lika snabbt utvecklingstempo som i Python. IntelliSense ger ju en positiv inverkan på hastigheten också, men det känns ändå inte lika kvickt som Pythonmiljön.

Taggar: , , ,

Lämna en kommentar