Kan inte någon serietecknare göra detta till en strip?

tunnelbana_260921bLäste en tjuvlyssnad dialog hos Sagor från livbåten. Den var riktigt klockren illustration av bodströmsamhällets konsekvenser!

Saxar in här också:

Gröna Linjen

Tre killar ~20 sitter och diskuterar den nya datalagringslagen utifrån en tidningsartikel. De två första är emot och den tredje för.
Kille 1: Men tänk om fel person får reda på vem du ringt och vad du har messat.
Kille 2: Eller att informationen säljs vidare…
Kille 3: Vem skulle vilja ha info om mig? Bättre att massa brottslingar åker dit, va fan! Har ni nåt att dölja?
De fortsätter att tjafsa. Plötsligt viskar kille 1 något till kille 2, varpå kille 2 håller fast kille 3, medan kille 1 tar hans mobil.
Kille 1: Då ska vi läsa dina SMS högt för alla här på tåget.
Kille 3 (fortfarande fasthållen): Men sluta nu!!
Kille 1: ”Hej Älskling! Jag har fått klamydia, du måste testa dig”
Kille 3: Jaja, ge mig min telefon, det räcker!
Kille 2: Vi är staten, du är vår bitch.
Kille 1 fortsätter att läsa SMS tills en tant säger till killarna att de ska sluta besvära sina medpassagerare varpå alla tre börjar skratta.

Taggar: , , , , , ,

10 Responses to Kan inte någon serietecknare göra detta till en strip?

  1. larserick skriver:

    ja, det vore en bra propagandagrej det ….

  2. Olof Bjarnason skriver:

    Visst hade det. Propaganda har bara så negativ klang, kan man inte säga ”informationskampanj” som regeringen gör när de sänder ut pamfletter till landets gymnasieskolor istället? 🙂

  3. Jens O skriver:

    Propaganda och propaganda. Nej det är som Olof säger, en ren information. 8)

  4. urban cat skriver:

    Hm, riktigt bra idé faktiskt!!

    Jag är ju illustratör… inte serietecknare, men jag ska se om jag kan få till något!

  5. Olof Bjarnason skriver:

    Guld urban cat!! Jag tycker fram till ”vi är staten, du är vår bitch” <– den funkar bra som poäng! (det där med tanten är mindre viktigt …)

  6. Anders Widén skriver:

    Chattade just med Schlingmann. Han är upprörd och säger att detta verkligen inte rör sig om information, utan djup desinformation. På det där tåget rör det sig om slynglar som på skoj snor en mobil av en kompis.
    I statens fall rör det sig givetvis om att FRA och andra betrodda myndigheter samlar in information som urtikesministern under ”strikta former” kan delge vem han för tillfället har behov att ge information.
    vi måste ju vara eniga om att en utrikesminister annars inte har råd att skaffa fler aktier i Lundin Oil. Han måste sälja lite information bredvid.

  7. Jens O skriver:

    @Anders:

    Blir Schlingman upprörd, är det onekligen den rätta vägaen att gå.
    När vad som sker i det lilla, kommer att ske i det stora. Det är bara tekniken, makten och pengarna vilket skiljer dem åt.

  8. Olof Bjarnason skriver:

    Jens, Anders: Man kanske skulle ta det som allmän regel..? Om en toppolitiker blir upprörd, är man inne på rätt spår 😉

  9. Marcus Fridholm skriver:

    Jag har gjort om den till serie http://fridholm.net/2008/12/15/vi-ar-staten-du-ar-var-bitch-part-2/

    Slit den med hälsan, jag kör på CC (at-nc-sa 3.0) licens.

  10. Olof Bjarnason skriver:

    Marcus! Coolness! Den kommer upp som inlägg denna vecka, var så säker 😉

Lämna en kommentar