Sak, inte person

Jag tycker mig märka en tendens att sedan PP’s valmanifest kom ut diskutera Rick Falkvinges tidvis bombastiska retoriska stil, istället för sakpolitik.

Bara så alla vet: PP är ett sakfrågeparti. Våra medlemmar, inklusive partiledaren, fokuserar på frågorna ur ett idelogiskt perspektiv snarare än att oroa oss för stil och misstolkning. Det är måhända något vi behöver bättra oss på, medges, speciellt när vi försöker ta oss in i riksdagen.

Men du, var lite godtrogen som omväxling och se oss utifrån perspektivet att vi är aktivister, doers, ideologer. Vi tar tag i saker, vill förändra strukturer som är orättvisa eller helt enkelt funktionsodugliga och rättsosäkra.

Det började i måndags då DN valde den uppseendeväckande rubriken ”PP vill att barnporrlagen blir het valfråga”. Därefter har ”mediedrevet” följt sin vanliga logik.

Vi har sett Expressens ledarskribent Johannes Forssberg spekulera i artikeln ”Falkvinges bunkerklubb”:

”Man kan tänka sig att atmosfären varit förgiftad av den revanschism som så ofta hörs i partiledaren Rick Falkvinges tal.”

Eller uppföljarenOrd som Falkvinge inte kan stava till” (rubriken säger en hel del om nivån på debatten):

”Ridå. Hur många kloka piratpartister det än finns går det inte att ta partiet på allvar så länge den mannen bär fanan.”

Med en sådan avslutning är det nästan uppenbart att det jag försöker visa i denna text, är sant: det är personpåhopp, inte sakpolitik.

Med en politisk arena som närmar sig USA’s personval alltmer tycker jag det är dags att media vaknar upp och börjar tala om frågor snarare än om politiker.

Sedan har vi en uppsjö med kopimister. Är det kanske en samordnad attack mot Rick Falkvinge personligen vi ser?

Ja, jag håller med om att Rick överdriver saker. Ja, jag håller med om att han har en väl vass, ja t.o.m. slarvig retorik ibland.

Enligt medielogiken måste PP efter morgonens vinklade* SR-intervju med Rick gå ut med ett tydligt klargörande i ett pressmeddelande. Ska det verkligen behövas ett klargörande att PP är emot barnporr? Sandlådepolitik!

Lär er skilja sak från person – och intryck ifrån avsikt.

Om jag skulle spetsa till det lite, skulle jag kunna säga att det Johannes m.fl. sysslar med är att anmärka på hur den modige klasskompisen som står upp för den mobbade personen i klassrummet klär sig. Skärpning!

*Uppdatering: Jag har gjort en blunder. Jag trodde att intervjun var nedklippt och därmed hade vinklats om. Detta verkar inte vara fallet och därmed accepterar jag helt och fullt att detta var en tanklös groda från Rick, och inte en vinkling.

Taggar: , ,

PS. Bara för att visa att innehåll faktiskt är viktigare än yta, ta en titt på dessa artiklar som sett igenom glasyren: ”Barnporrlagen tillämpas på ett kulturfientligt sätt” (Jens Liljestrand) och ”Det ska inte vara straffbart att avbilda fiktiva barn” (Madeleine Leijonhufvud) DS

23 Responses to Sak, inte person

  1. David Weizades (PP) skriver:

    *golfapplåd*

    Mycket bra inlägg, önskar vi kunde få sådant här publicerat i gammelmedia. Bloggosfären är fortfarande lite av en klubb för inbördes beundran och det är viktigt att texter som den här når ut även till ”vanliga” männsikor som inte sitter fastkedjade vid sina datorer. 🙂

  2. Olofb skriver:

    Tack David 🙂 Jag kanske skulle ta tag i det där med newsmill, även om det grämer mig.

  3. Olofb skriver:

    sourze verkar mera bra.

  4. David Weizades (PP) skriver:

    Jag har ingen plåtkoll på Sourze men jag tycker mig märka lite väl mycket verbal diarre på newsmill. Sourze slår mig som mer neutral iaf när jag ser på deras förstasida. Färre extremister. 🙂

  5. Å andra sidan är det som du säger – ”Ska det verkligen behövas ett klargörande att PP är emot barnporr?”. Ja tydligen, eftersom Falkvinge är ute på ruggigt svag is i ett känsligt ämne, men inte uttrycker sig det minsta finkänsligt eller nyanserat. Då torskar man (han!) hysteriska mängder förtroendekapital och det är förtroende som politik handlar om…

    Deepedition är riktigt bra formulerad. Bunta inte ihop honom med Johannes Forssbergs personangrepp.

  6. Lars-Erick F skriver:

    Jag är ledsen för hur illa det kan bli. Hänvisar till mitt inlägg här:

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/08/ett-aldrig-sa-riktigt-andamal-helgar.html

  7. Peter Andersson skriver:

    Jag har som ganska många andra reagerat på det jag hörde i radion i morse. De reaktionerna kommer både från oss i andra partier men också internt. För min del handlar det om sakfrågan, inte om personen.

    I ett par inlägg tidigare har jag berör RF. Dels med uttalandet om Falkvinges ambitioner att lokalt ta med och engagera de ”allra skarpaste representanterna”, En formulering som gjorde mig frågande till vilka värderingar som partiet bygger på. Ett annat är uttalanden om moderaterna som ”halvmjäkiga liberaler”. Åter ett annat om PP:s egna kärnfrågor som är ”Viktigare än vård, skola, omsorg, kärnkraft, försvarspolitik och skit som de har pratat om i 40 år”

    Allt detta är från mitt perspektiv politiskt viktigt. Det handlar inte ett dyft om person. För övrigt håller jag mig med en princip som jag tror att jag följer: Det är partiern internt som tillsätter eller sparkar partiledare. OM detta har jag ingen uppfattning utan överlåter till er att debattera.

    De jag har skrivit både här och i inlägg om PP utgår från en syn på partiets kärnfrågor som jar tar upp bla här:
    http://peterlandersson.blogspot.com/2010/08/pirater-pa-grund-med-sjoduglig-skuta.html

  8. Olofb skriver:

    Markus – ja, du har rätt. Det var förhastat av mig. Deeped formulerar en bra text och en uppriktig sorg, som jag delvis håller med honom om.

    Text uppdaterad (tog bort den länken).

  9. Olofb skriver:

    Peter; Ricks uttalande i radio har dementerats. Jag finner det föga sannolikt att tro att det var utan medial vinkling (klippt att låta på ett visst sätt), men det går inte att göra om, och det är självklart så att Rick behöver jobba på att ”slipa ned” sina uttalanden.

    Som jag skriver ovan *har* Rick en bombastisk retorik, och jag tyckte att speciellt Johannas gick överstyr i sina texter. Och det är svårt att veta detta innan man träffat honom.

    Så – point taken, let’s talk politics, istället för Ricks grodor! 🙂

  10. Olofb skriver:

    LE – jag läser ditt inlägg och kommenterar där.

  11. […] anklagad för att vara en del av en samlad attack mot Rick Falkvinge samtidigt som bloggskribenten orerar om att skilja mellan sak och person. Och många försöker få det till att det är en ”vinklad” intervju. Problemet är ju […]

  12. […] HD, Nej till Piraterna, John Johnsson, Piratpartiet vill inte legalisera barnporr, satmaran, sak inte person, Zacs, PP nytt, Farmor Gun, […]

  13. Fredrik Larsson skriver:

    Har just lyssnat på den oklippta versionen som ligger på SR. (Dom säger iaf att den är oklippt och jag har inget skäl att betvivla detta).

    Jag hade gjort precis samma bedömmning som dom gjorde. Jag tror att Rick har skjutit PP i sank detta valet och troligen nästa, det finns ingen skadekotroll som kan hantera detta.

    Jag må hålla med honom i mycket han säger men han argumenterar hela tiden från fel håll och låter onekligen som en pedofil.

    Det är tungt att vara pirat idag.

    Mvh
    Fredrik Larsson

  14. […] men vi är klättrare. Partiet består av så många andra drivna och duktiga aktivister — inte bara av Falkvinge. Det viktiga nu är att vi är tydliga med vad som gäller. Det verkar nu som om vi kommer att […]

  15. […] PP,  Om Valmanifestet, Var står PP, Peter Andersson, Deepedition, SVT, […]

  16. […] fler även alla andras inlägg för att få en bättre bild av problemen. Ännu fler och […]

  17. […] Olof borde kanske tänka klart innan han skriver: https://olofb.wordpress.com/2010/08/05/sak-inte-person/ Sakligt och klokt av Hax, även om skulden läggs för mycket på media trots att han inte vill […]

  18. […] Linking blogs (10) OlofB[eta] » Sak, inte person, Magnihasa, Skivad lime, Sverige är inte världens navel!, Deepedition, Beelzebjörn – out […]

  19. Dennis Nilsson skriver:

    Skall vi istället ha halvmesyrer till partiledare som de andra partierna, som aldrig törs stå för något, utan alltid vänder kappan efter vinden?

    Jag uppskattar att det finns människor som Rick Falkvinge som har modet att säga att kejsaren är naken, att gå emot strömmen, när ingen annan törs.

    Barnporren nyttjas av de politiskt korrekta som slagträ för att montera ned grunden för det demokratiska statsskicket, yttrandefriheten.

    DET är det denna fråga detta egentligen handlar om, inte några stackars barn som blir utsatta för några vuxnas sjukliga böjelser. Det finns redan lagar mot sådant.

    Förstår man inte det, så är man värd att bli förslavad.

  20. […] igen, och igen, Henry Rouhivuori, SvT Kultur, Brit Stakston, Satmaran, Futuriteter, Surgubben, Olof B, Polymeriska tankar, […]

  21. […] Egnell, Andreas Larsson, Andreas Johansson, Peter Andersson, Stefan J. Eriksson, Johan Linander, Olof Bjarnason, Adéle Holtz, Nisse, Greta, Björn Felten, Jöran Fagerlund, Exxoff, Kalle Bäck, Alex Limonovic, […]

  22. […] Olof förklarar varför det slår fel så här ibland med ett väldigt träffsäkert citat: Bara så alla vet: PP är ett sakfrågeparti. Våra medlemmar, inklusive partiledaren, fokuserar på frågorna ur ett idelogiskt perspektiv snarare än att oroa oss för stil och misstolkning. Det är måhända något vi behöver bättra oss på, medges, speciellt när vi försöker ta oss in i riksdagen. […]

Lämna en kommentar