Flygbladsutdelning för PP

Ja så tog jag det ”stora steget” och ställde mig och delade ut flygblad utan för Systembolaget/Koop i Kållered en solig lördag i April.

Det var en märklig känsla första tio minuterna. Plötsligt var jag officiell representant för det parti jag varit inaktiv medlem i sedan 1. januari. Märklig eftersom jag känner mig osäker på alla detaljer partiet står för, jag är ju trots allt mest insatt i själva lagarna (FRA,IPRED1) som slagits igenom i vår riksdag.

(Anledningen att jag för ett par år sedan första gången kom i kontakt med Piratpartiet var för att jag var intresserad av att bromsa mjukvarupatent från att komma till EU. Jag hörde, på något sätt, att Piratpartiet kämpade hårt emot detta anti-innovativa monster som härjar i USA, med horder av advokater och mobbning av små mjukvaruföretag som följd.)

Nåväl, väl där började jag tafatt med fraser som ”Vill du veta mer om Piratpartiet” och någon gång ”Vill du veta mer om det eu_ettankonstiga nya partiet” (den där gick faktiskt hem ett par flygblad, men det kändes alldeles fel att säga så!).

Sedan bytte jag tillPiratpartiet ställer upp i EU-valet om en månad”. Detta gick lättare, större bladflöde. Nästa iteration blev ”EU val om en månad” eller ”Snart är det EU-val”. Detta gick än bättre. Fast då fick man inte sagt ”Piratpartiet” – men de läser förhoppningsvis flygbladet ändå.

Mot slutet av passet som pågick totalt 1,5 h blev det bara ögonkontakt-räcka-fram-lapp-leende. Det funkade absolut bäst. I alla fall om det enda man mäter är bladflöde.

Ett par personer stannade till och diskuterade lite. Bland annat fick jag lära mig att ett franskt företag (minns inte vilket) äger Atlantkablarna för internet, och att Frankrike/detta företag inget hellre vill än att lagstifta och/eller kontrollera internet. Kanske ligger sådana industriintressen bakom telekompaketet..? Frankrike med Sarkozy i spetsen är ju drivande för att få bort ”mere conduit” från internetleverantörerna. Det betyder att han vill att internetleverantörer ska agera poliser gentemot sina kunder, eftersom de måste kontrollera innehållet i informationen som skickas i ledningarna. Ungefär som om Posten skulle kontrollera all post efter knark, istället för polis/tull. Industripolisväsende! Sammangående av staten och kapitalet…

Flygbladsutdelning är något jag definitivt kommer att fortsätta med nu när jag vågat ta första steget. Det var inte så farligt, och det är inte så allvarligt! Jag inser att jag inte kan allt, och jag har kvar mina grundvärderingar i och utanför Piratpartiet.

Läste förresten med nöje Mias berättelse om liknande ”första gången”.

Taggar: , ,

5 Responses to Flygbladsutdelning för PP

  1. calandrella skriver:

    Själv säger jag enbart ”Information om Piratpartiet” eller ”Piratpartiet”.

  2. Olof skriver:

    OK prövar detta nästa gång!

  3. Idag fungerade tydligen ”propaganda” bäst. 🙂

  4. Mia* skriver:

    Åh, vad kul att läsa! Jag kör mest med leenden och ett käckt ”Piratpartiet?” numera, men fick idag nästan lite ont i käkmusklerna. Och efter en timme hade jag ont i ”hålla bunten”-armen – behöver visst skaffa mig en bättre teknik på den fronten. Det är fortfarande läskigt, men också kul. Det blir nog fler gånger. 🙂

  5. Olof skriver:

    ”Propaganda?” haha den är bra. Den ska jag minnas.

    Ett enkelt Piratpartiet som Calandrella och Mia föreslår ska jag också köra nästa gång.

Lämna en kommentar