Vad piratpartiet vill

Tro det eller ej, men jag hittade till slut till piratpartiets ”partiprogram” som de kallar ”principprogram v 3.3”. Det är inte speciellt långt så jag tänkte avsluta denna första aktiva piratvecka med att läsa igenom alla detaljer!

Taggar: ,

9 kommentarer till Vad piratpartiet vill

  1. Kul att du hittade det. Har du tips på hur det kan hittas enklare får du gärna nämna det på ett eller annat vis till någon pirat som kan vidareförmedla till webmaster .)

  2. Olof skriver:

    Tja ett sätt är ju att kalla det ”partiprogram” istället för ”principprogram” som alla andra partier🙂

  3. Olof skriver:

    (jag hittade principprogrammet genom att söka på ”partiprogram piratpartiet” på google, och därifrån hittade jag en kliniskt ren sida på piratpartiet.se som länkade till principprogram-sidan..)

    Ni har säkert någon smart anledning att ni kallar det principprogram istället för partiprogram – men det vore önskvärt om det i så fall stod något i stil med:

    Principprogram/partiprogram

    .. i menyn.

  4. Hmm, själv anser jag det vara viktigt att påpeka att det är just principer som gäller också. Det är inte paketpolitik vi driver, där man försöker sälja in någon färdig lösning.

    Piratpartiet står för principer. Förvisso djupgående principer som påverkar väldigt många frågor i slutänden, men detaljplanering är inte så viktigt. Principprogram tycker jag i alla fall personligen att det gärna får fortsätta heta .)

    Men en revidering av hemsidan i allmänhet kanske börjar vara på plats. ‘arrrrr!

  5. …”Partiets principer” kanske!🙂

  6. Olof skriver:

    Men du, det är väl principer även andra partier skriver i sina partiprogram..? Även om det är fler floskler i deras program så tycker jag det är viktigare att folk som är nya / intresserade av piratpartiet hittar till grundbulten, än att säga exakt formellt vad som ingår på principprogramsidan.

    Jämför med programmering, det är bättre att använda ett beskrivande ord som man förstår, UserRepository, än List[User], även om UserRepository formellt sett bara är en lista av User innehållsmässigt😉

  7. Olof skriver:

    Jag håller med dig i sak, men det hade varit ännu bättre om man som ny piratpartist/potentiell piratpartist lättare förstår att dessa principer är motsvarigheten till ett ”brett” partis partiprogram.

  8. Ingen speciell skriver:

    Vill bara påpeka att just ordet partiprogram inte alls används av alla andra partier. Se själv http://www.resurs.folkbildning.net/page/3520/riksdagspartiernaspartiprogram.htm

  9. Olof skriver:

    Tack för denna upplysning!

    I vilket fall skadar det aldrig att ta till sig av kritik från en ny pirat, tror jag. Om jag haft svårt att hitta till [parti|princip]programmet, är det förmodligen en stor andel av alla nya pirater/tidigare pirater som haft lika svårt.

    Jag testade på slump att kolla med ett par andra hemsidor (miljöpartiet och folkpartiet) och där kunde man snabbt och lätt hitta dit genom att klicka ”Vår politik” och sedan en länk ”Partiprogram”.

Kommentera

