Lite metadata


Läste ett högintressant inlägg av JörgenL om copyright. Den rekommenderas varmt för att sparka igång hjärnan lite så här på lördagsmorgonen. Innehåller bland annat en kortfattad historia om copyright – varför det kom till, hur det utvecklats och varför det är orimligt att tro att kreativiten kommer försvinna i världen om copyright försvinner!

Sedan måste jag bara ge er tipset att läsa Lars-Erics inlägg om FRA, demokrati och internet. Han tar upp många av de idéströmningar som gått som en röd tråd genom FRA-debaclet på internet. Och hur bloggosfären är en del av det ”nya” samhället. Jag tror att FRA-lagen kan ha varit den katalysator som behövdes för att initiera detta medborgarsamhälle som börjar växa fram.

Farmorgun skriver om vad vi kan lära oss av IB-affären för att bekämpa FRA-lagen. Hon har varit på FORES-debatt och där har Peter Bratt talat om vikten av maktbalans i ett samhälle. Även hon har börjat fundera på nyttan med en författningsdomstol i Sverige, något jag varit positiv till ända sedan jag hörde Pia Kinhult ta upp saken i P1-programmet Studio Ett i somras.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 Responses to Lite metadata

  1. larserick skriver:

    Så har jag texter om Jakten på skatten vid regnbågens slut på min blogg nu.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/volvo-ekonomi-inflation-girighet-och.html
    Och mera tankar om behovet av förnyelse i partiväsendet. Länk finns på min sida till en annan debattsida .

    Både ekonomikraschen och FRA-kraschen aktualiserar behovet av nytänkande i politiken för demokratins skull.

Lämna en kommentar