Bollen har satts i rullning

Nu har de tio samurajerna skickat ut frågorna till riksdagsledamöterna. Hittills har fyra svar kommit in till riksdagssvar.se.

Det är mäkta intressant att se på utvecklingen, även om man får stå ut med lite pajkastning från politikerna. Kolla själv in svaren så förstår du.

För fullständighetens skull visar jag de fem påståendena igen. Varje påstående kan besvarars med ”Ja”, ”Nej” eller ”Vet ej”:

  1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.
     
  2. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får användas som sökbegrepp i FRAs databaser. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.
     
  3. Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev.
     
  4. Denna undersökning genomförs med hjälp av en dator placerad utanför Sveriges gränser. Om den s.k. FRA-lagen varit i kraft hade dina svar automatiskt överförts till en statlig myndighet.
     
  5. Tillgänglig information visar att vi idag är utsatta för allvarliga hot och att vi får ett nödvändigt skydd mot dessa genom att spana på all elektronisk kommunikation som passerar landets gränser.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer till Bollen har satts i rullning

  1. JörgenL skriver:

    Men hallå, är det nån som har tittat på siten?

    Den är fullständigt oläslig genom att man kör med rak högermarginal!

  2. objarni skriver:

    Har rak högermarginal en negativ inverkan på läsbarhet..?

    Tack för tipset i så fall, jag kan framföra det till webadmin!

  3. Jens O skriver:

    Inget problem med läsbarheten, men det blir snyggare utan en rak högermarginal.
    Hoppas att det kommer in rikligt med svar, trotts att denna frågeställning borde ha kommit först på listan när debatten drog igång, i samband med voteringen i Riksdagen. Men bättre sent än aldrig.

  4. Olof Bjarnason skriver:

    OK, jag har dragit iväg ett mail, dock gjorde jag det innan din senaste kommentar så det blev om ”läsbarhet” som jag uppfattde problemet tidigare🙂

    Jag sätter tilltro till visdomsordet ”Om världen går under imorgon planterar jag ett träd idag”. Men visst hade detta haft snabbare effekt i juni.

    Läste förresten dina tunga texter på din blogg. Gött mos! De är viktiga texter som jag tror jag kommer läsa om fler gånger.

  5. Olof Bjarnason skriver:

    .. och först nu såg jag ett det var Jens och inte Jörgens kommentar, lite morgontrött antar jag att jag är🙂

Kommentera

