Så här ser ett sociogram ut

Uppdatering: eftersom jag märkt att detta inlägg är populärt, och jag skrivit ännu ett på samma tema, med bilder på verkliga sociogram inne hos FRA, vill jag länka till det inlägget: ”Trafikanalys ger sociogram – svart på vitt

Jag tycker att den senaste tidens viktigaste FRA-upptäckt är att FRA redan idag analyserar och skapar så kallade sociogram, som du kan läsa detaljer om hos Mark Klamberg. FRA-lagen är till för att påtvinga internetleverantörer att skicka ännu mera ”rådata” till FRA, som kan ligga till grund för en sådan här ”kartläggning” av stora delar av svenska folket.

För att åskådliggöra hur sociogram fungerar, ritade jag följande bild för att få ned diskussionen från juridisk-tekniska paragrafer till konkret vardagsspråk.


(Bilden släpper jag under CreativeCommons-licens .. så kopiera/länka hur du vill. Du behöver inte länka till min blogg om du inte vill)

Taggar: , , ,

23 Responses to Så här ser ett sociogram ut

  1. farmorgun skriver:

    Jens O har lagt upp en länk hit i kommentarsfältet på min blogg där jag skriver m a a den artikel jag fått in i Norrtelje Tidning idag. Som skrev i kommentaren till honom på min egen blogg: ”Sociogram är egentligen ingenting konstigt – det är en vanlig metod i många andra sammanhang, men då är den person det gäller själv med och bygger upp det hela för att själv se hur ens situation ser ut. Felet här är att man med hjälp av en sökrobot gör det bakom ryggen på den det vederbör och att det utan dialog med den det rör kan bli helt fel.”

  2. farmorgun skriver:

    Glömde – det var en bra illustration, som jag naturligtvis tackar för.

  3. objarni skriver:

    Tackar!

    Gött att ha fått in en fysisk artikel i tidning.. Det är nog tiofalt mer värt än blogginlägg, minst..

  4. […] för att köpa lagen. Planen var aldrig att folk skulle få veta så här mycket. Massavlyssning, sociogram, läckage om spioneri på vanliga svenskar, avsaknad av rättsskydd och inget stöd i EU-domstol, […]

  5. […] Vad är då likheten? Jo … Med FRA-lagen eller lagarna snarare, när det är fler lagar än en. Där just en av de lagar som har förändrats, för FRA:s räkning är just PuL. Personuppgiftslagen. Men vad är det för likhet, mellan tummavtryck och trafik i kabel då? Jo den trafik som går genom dessa trådar, när vi kommuniserar. Innehåller just digitala tummavtryck, eller det som kallas för trafikinformation.Trafikinformationen bildar trafikmönster, mönster som ett digitalt tummavtryck. Det i sin tur talar om för den som avlyssnar trafiken, vem som kontaktar vem, när, varifrån och hur. Att lagra den informationen, eller pesonliga mönster (sociogram). Kräver ett mycket litet utrymme, vilket medger en masslagring. Kan Skattemyndigheten lagra personinformation, kan garanterat, FRA göra detsamma. För en bra beskrivande bild, på ett sociogram från olofb. […]

  6. Mark Klamberg skriver:

    Olof,
    Jag såg din bild redan första gången och tycker den är mycket bra. Jag skulle gärna vilja lägga upp den på denna blogg med hänvisning till att du gjort den, går det bra?

    Jag har dock ett förslag på förändring. Du har två pilar som anger ”röstar på”. Jag tror inte FRA kan komma åt valhemligheten, möjligtvis kan de genom att kartlägga ens sociala nätverk göra ett antagande om ens politiska tillhörighet, men det blir endast indirekt slutsats. Vad de däremot skulle kunan kolla är om man har loggat in på ett partis medlemssida. Vad säger du om att ändra från ”röstar på” till ”besöker partiets medlemsforum”?

  7. objarni skriver:

    Mark;

    Tack för positiv kritik!

    Jag håller med om att de pilarna är att ta i; jag kan dock ändra på dem tidigast måndag förmiddag då jag kommer åt källbilden först då. Att ändra dem till ”besöker medlemsforum” är ett bra förslag tycker jag!

    Bilden är CreativeCommons-licens så du får använda den hur som helst om jag förstått den licensen korrekt ( I annat fall ändrar jag licensen till MIT-licens så är den helt fri oavsett ändamål! )

  8. […] ger Försvarets Radioanstalt att tjuvläsa din epost, lyssna på dina telefonsamtal och kartlägga dina sociala kontakter och övriga […]

  9. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – FRA (Försvarets RadioAnstalt) skall ju byta namn till Försvarets RadioInstitut – vilket ju helt automatiskt då blir FRI = mitt kära fosterland Sveriges första och enda FRI-myndighet, verkligen…

    ”Frihet är det bästa ting !”

    Så måhända behöver Wi efter det namnbytet kanske ej alls bekymra oss om det här med FRA-lagen överhuvudtaget, kanske… 🙂

  10. Anders Widén skriver:

    Tack Olof!
    Jag har lånat ditt sociogram till min blogg, jag hade svårt att förklara grejen i hastigheten till en reporter som ringde mitt i mina bestyr med barnen.
    Vi får se om reportern fattar och rapporterar om saken på ett förnuftigt sätt!

  11. objarni skriver:

    Anders;

    Varsågod! Hoppas det gått fram annars är det OK att skriva ut/posta etc. Jag vill bara att alla ska ha ”samma begrepp” i åtanke så att debatten om FRA-lagen blir mer rimlig.

  12. Anders Widén skriver:

    *Okej, jag är inte så hemma på det här än ut/posta osv.
    Jag länkade bara helt enkelt till din denna sida från mitt inlägg och beskrev lite förklarande att det var här jag hittade sociogrammet.
    /Anders, vi lär höras!

  13. Towe skriver:

    Fin ritning, Olof. Lättbegripligt och bra. Därför har jag norpat den och publicerat den i mitt inlägg ”Vad är sociogram?” idag och länkat till din blogg. Tack för det!

  14. objarni skriver:

    @Towe

    Tackar tackar! Roligt att du använder den!

  15. […] senaste mandatperioderna. Inget av dem är med andra ord alternativ om man anser att dessa frågor kräver mer än läpparnas bekännelse. Ungdomsförbunden är en annan sak, men det är inte dem man röstar […]

  16. […] Secondly, FRA has its own regulations for what personal data can be stored (religious and political beliefs, among other things), and they seem rather interested in mapping social interactions on a massive scale. Olof Bjarnason has a nice visualization of the “sociogram”. […]

  17. […] även uppmärksamma en bild, ritad av Olof Bjarnason som på ett tydligt och enkelt sätt förklarar vad ett sociogram är. Lägg märke till hur Lena, […]

  18. Beelzebjörn skriver:

    Nyttigt. Tackar 🙂

  19. […] ska hittas genom att man avlyssnar hela befolkningen. Man vet ju aldrig vem det kan vara. Bäst att göra sociogram så att man kan ta reda på vem som hänger med vem och vilka kluster av människor som […]

  20. Filomena skriver:

    If some one wishes to be updated with latest technologies then he must
    be pay a visit this web page and be up to date
    every day.

  21. What’s up to every one, it’s genuinely a good for me to visit this web page, it consists
    of helpful Information.

  22. Gurus skriver:

    Please let me know if you’re looking for a writer for your blog. You have some really good articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please shoot me an email if interested. Many thanks!

Lämna en kommentar