FRA-lagen: Hejarklacken har satt i halsen

 

Mark Klamberg konstaterar att det än så länge inte kommit någon kritik på onsdagens DN-artikel.

Tystnaden är talande. Det enda jag hittat hittills är en försiktig kommentar av Staffan Danielsson. 

Alltfler inser att denna lag är en skadad harkrank — gemene man vet nu för mycket för att köpa lagen. Planen var aldrig att folk skulle få veta så här mycket. Massavlyssning, sociogram, läckage om spioneri på vanliga svenskar, avsaknad av rättsskydd och inget stöd i EU-domstol, människor är människor. Läs min lista på nackdelar med FRA-lagen.

Jag har förgäves försökt se på FRA-hearingen från i fredags, se den långa kommentardiskussionen på Erik Hultins blogg. Förhoppningsvis kommer besked om repris av SVT24-programmet senare i eftermiddag på SVT24:as sida på svt.se, men så svårt som det har varit att få något besked håller jag det inte för troligt. Sista hoppet kan då vara PirateBay och någon demokrati- och integritetsförkämpe som delar ut. Det enda jag sett ifrån själva debatten är de korta sekunderna som finns att se på TV4-inslaget fredagkväll.

Taggar: ,

8 kommentarer till FRA-lagen: Hejarklacken har satt i halsen

  1. Björn Fridén skriver:

    När jag gick hem igår kom en fyllgubbe fram till mig och började prata om FRA. Det visade sig att det enda han läst var seriestripen Samir, men om till och med de fyllon som bara läser serierna i Metro har kläm på lagens innebörd, då blir det svårt att driva en sådan fråga.

  2. objarni skriver:

    Hehe. Jaså Samir är med i Metro? Har bara läst honom online .. bra att han är med han har en hel del Lex Orwell-relaterade strippar om jag minns rätt

  3. Jens O skriver:

    objarni:
    Nog är det hett alltid. Nu har andra börjat maila svt24.
    Jag och farmorgun till.ex. Andra uppvaktar just nu Staffan Danielsson.

  4. farmorgun skriver:

    Hej! Jag har mejlat till Mattias H SVT24 med kopia till Martin Ådahl, Fores.
    Jag har nu fått svar sedan Mattias Forsgren ringt upp mig: Förklaringen är följande: 24 Direkt har inga budgetmedel för att kunna lägga ut några av sina program på nätet i anslutning till att de sänts. De lägger ut veckans tablå varje fredag och har en veckas framförhållning. Programmet finns inte med i nästa veckas tablå, men ligger i pipen, varför jag vädjade om att det skulle tas med snarast. På min fråga om mediepolitik eller partipolitik svarade han ABSOLUT INTE och jag väljer att tro på förklaringen med pengarna, eftersom inga andra 24 Direkt-programmen läggs ut på nätet!

  5. […] som skakade Sverige“. Vilket är ett tips från TV-bloggen. Fast det senaste idag, är att Olof Bjarnason förgäves försöker få ut information om FRA-hearingen. Men bemöts med enbart nonsens och […]

  6. Jens O skriver:

    Föredrar en nypa salt, när det kommer till en så pass infekterad, politisk debatt.
    Magnus Norell gästbloggar, hos Erik Hultin. Inlägget är betänkansvärt.

  7. Olof Bjarnason skriver:

    Tack alla för hjälpen.. Jag är också benägen att acceptera SVT24as svar just nu, men jag tycker gott de kunde splittat upp programmet på två delar så det lättare gått att schemalägga. Nått måste de väl kunna göra med ett så viktigt samtidsdokument! Jag är säker på att om den politiska viljan funnits där, hade det inte varit så svårt..

  8. Jens O skriver:

    Splitta på två pass, låter gångbart, när 4 timmar är rätt lång tid. Men tror att svt24, är mer intresserade av sitt eget FRA-Forum.
    Media i den storleken, har en tendens till att enbart pusha för sitt eget.
    De vet att de har makten, på sin sida.

Kommentera

