Fildelning är inte stöld, fatta!

sprakJag blir så oerhört trött på att folk skriver eller mellan raderna tror att ”fildelning är stöld”. Det uttrycket har myntats högst sannolikt av antipiratbyrån eller någon av dess partners utomlands.

Här är ett typiskt citat, kopierat (Obs! Inte snott! Texten finns ju kvar på sidan eller?) från SvD.se idag:

Re: m96, 2009-04-24 18:10

Så det är okej att tjuvåka på tågen? Ta en springnota från restaurangen? Smita från taxiräkningen? Sno äpplen från odlarens äppelträd? Smita in på konserter utan att betala osv? Och det är bara idioter som anser att det är fel?

Lyssna nu noggrant:

1. Om jag har en CD-skiva med Bon Jovi

2. Och så gör jag en kopia på den

3. Och därefter ger jag kopian till dig.

Har jag eller du snott något då..? Har någon snott något alls..? För i hel-e fatta skillnad på kopiering och flyttning! De som uttalar ”fildelning är stöld” har inte fattat skillnaden på att flytta en fil från en mapp till en annan, och att kopiera en fil!

– Och hör sen’, som Kalle Anka skulle sagt.

Taggar: , ,

5 Responses to Fildelning är inte stöld, fatta!

  1. Mr Destroyer skriver:

    Tjuvåkning och springnota är inte heller stöld utan räknas som snyltningsbrott, en underkategori av bedrägeri.

    Äpplena fick mig dock att tänka på följande frågeställning: Antag att du köper ett äpple av odlaren, tar kärnorna och planterar nya äppelträd vars frukt du ger bort gratis. Etiskt försvarbart?

  2. Björn skriver:

    Jag skulle kunna göra ett inlägg om illegal fildelning kontra stöld men innan jag vet om du är intresserad av en riktig diskussion, eller bara är grälsjuk likt de flesta som försvarar piratkopiering, nöjer jag mig med följande: ditt exempel med CD-skivan är tillåtet enligt svensk lag, att hämta filer från PirateBay är inte tillåtet. Dessutom är det så att den som får kopian av din CD inte får göra en kopia av sin kopia.

  3. Olofb skriver:

    Mr D & Björn i farten tillsammans igen..? Skulle man kunna gissa på att ni sitter i samma lya och tävlar om att kommentera på min blogg? 🙂

    Äppelträdet: nej jag tycker inte det är något fel på att vara generös med äpplen jag odlat på min trädgård. Tycker du det?

    CD-skiva kontra TBP: visst är det olagligt att ladda upp/ned upphovsrättsskyddat information via sin dator till internet. Har jag påstått något annat?

  4. Björn skriver:

    Jag har inte läst hela din blogg så jag vet inte exakt vad påstått och inte påstått, men jag måste utgå från att du är medveten om att exemplen du tar upp och avfärdar (springnota/smita från taxiräkning/tjuvåka på tåg) uteslutande används för att illustrera det oriktiga i att kopiera musik och film via Internet, inte att göra en (laglig) kopia av ett original.

    Du säger att du vet att det är olagligt att ladda upp/ner upphovsrättsskyddat material. Tycker du också att det är fel att göra det, eller menar du att lagen är felaktig. Ska illegal fildening göras legal?

  5. Olofb skriver:

    Det hela har sin upprinnelse i påståendet (1) ”Fildelning är stöld” vilket är ett felaktigt påstående; se mina punkter 1-3.

    m96 kommentar är bara ett symptom på att (1) köpts med hull och hår.

Lämna en kommentar