En idé

Hejsan!

Några saker jag lärt mig sedan i somras:

  1. Maila politiker är föga värt, speciellt inte nu när mailbombande har blivit vardagsmat för riksdagsledamöterna
  2. Det finns massor med politiskt intresserade bloggare, som gärna ställer upp med dyr fritid för att föra fram sina åsikter
  3. Bloggosfären är än så länge en relativt sluten värld – merparten av politisk information/propaganda utgår ifrån TV och tidningar.
  4. Bloggar behöver höras i andra medier än bloggosfären!

 
stoppafralagen.nu fick en anonym donation i juni som gjorde att de kunde lägga upp en helsidesannons i DN.

Det gav mig en idé.

Tänk om det funnits en ”medborgarannonssida” på nätet, där vem som helst kan skaffa konto, lägga upp en PDF (eller annat format som funkar för tidningsannonsering) och sedan kan andra helt enkelt bidra med en slant för att få in annonsen i någon av de stora dagstidningarna?

Jag har ritat en skiss för att kommunicera vad jag menar på ett enkelt sätt:


medborgartuta4

 

Jag har skapat en diskussionsplats (http://sites.google.com/site/medborgartuta) för detta på nätet, läs och delta! Flera intressanta kommentarer har redan dykt upp.

Vad tror och tycker du? Är det dödfött?

Taggar: , ,

15 Responses to En idé

  1. larserick skriver:

    Ja, OK, Om bara en massa människor ger pengar så… har inte hunnit kolla tutans sajt på ngn dag.

  2. Pon skriver:

    låter vettigt. Jag kommer definitivt bidra med en slant. Är oerhört frustrerande att skicka iväg ett par mail till exv riksdagsledamöter och på sin höjd få ett standardsvar tillbaka. Känslan är dessutom att dom förmodligen inte ens tittat igenom brevet. Att sen läsa att ledamöterna i vår lagstiftande församling gång på gång kräker ur sig de idiotiska argumenten ”fildelning är stöld”, att skivbolagen bara vill jaga dom riiiktigt elaka fildelarna, att kulturbranschen kommer dö ifall IPRED inte genomförs och att upphovsrätt är samma som äganderätt får mig att vilja ringa upp dom allihop och skälla ut dom efter noter. Men det är inte direkt produktivt (och dessutom tar det en förbannad tid)… detta förslaget skulle jag därför lätt stödja med en summa, för att skrika genom en annons är det näst bästa sättet att skrika på dom som behöver skrikas på.

  3. Olof Bjarnason skriver:

    Hej Pon!

    Jag kom på detta själv också när jag låg utmattad med feber och kände att det finns säkert många precis som jag som skulle skänka 50 spänn för att en viss annons skulle gå in och påverka folk, t.ex. länkar där man kan läsa mera.

    Tack för uppmuntran. Vill du ha access till siten? I så fall skicka ett mail till mig på olof punkt bjarnason snabela gmail punkt com

    Just nu lutar det åt SMS för det är så smidigt (men då förlorar man 21-23 spänn eller något till telebolagen, typ 29 spänn kvar) men också vanlig kontoöverföring för att hela beloppet ska komma in.

    Kommentar?

  4. Mattias skriver:

    Skippar vi den avgiften kan vi skramla till två annonser om vi kör på kontoöverföringen istället, eller bara samla ihop hälften så mycket pengar. Man sitter väl ändå vid datorn när man ska knappa in siffrorna eller koden eller vad det är. Är man hemma är det ju lika lätt att ta fram digipassen som mobilen. Sitter man på jobbet.. tja.. då kanske man hinner glömma bort det tills man kommer hem? Kostar det nåt att sätta upp en sån betal-sms-tjänst? Det kan det väl rimligtvis inte göra om de tar såna där vansinniga avgifter?

  5. Olof Bjarnason skriver:

    @Mattias:

    Jo visst har man väl tillgång till digipassen hemma. Men det går inte att jämföra med att skicka ett SMS i bekvämlighet. Så jag tror på båda vägar – konto för de som vill få större ”valuta för pengarna” – och därmed kan offra lite mer tid på att dra fram digipass/logga in på bank/kopiera-klistra kontonummer (och oroa sig för att man gör fel) — medan den som har lite mer bråttom tar SMS-vägen.

    Båda teknikerna är lättillgängliga rent tekniskt. Men kontovägen kräver manuell handpåläggning av någon siteadmin – hade varit gott att slippa helt och hållet så vi haft en självgående site. Å andra sidan måste någon ta tag i att verkligen skicka annonsen och betala den – så vi kommer någon inte runt att någon behöver lägga lite tid på detta – även efter första utvecklingstiden.

  6. Olof Bjarnason skriver:

    skrivfel första ”någon” ska vara ”nog” i sista meningen:
    ”så vi kommer nog inte runt att någon behöver lägga lite tid på detta – även efter första utvecklingstiden.”

  7. LatentEnergi skriver:

    Rätt, vi har yttrandefrihet om ingen hör oss.

    DET FINNS BARA EN EFFEKTIV METOD ATT SYNAS !

    Det är att demonstera (helst nför SVT).
    Vi borde demonstrera mycket mera.
    Det är ännu en grundlagsrättighet.
    Men grundlagen kringgås med att polisen måste ge tillstånd?

  8. Olof Bjarnason skriver:

    LatentEnergi:

    Vad tror du om min medborgartuta-idé?

  9. LatentEnergi skriver:

    Idén är jättebra.
    Den kommer säkert att utvecklas och bli en maktfaktor inom några år.
    (Kanske kan utvecklas till att även inkludera ”hyrda demonstranter”
    för de som inte kan gå från jobbet för att demonstrera utanför SVT.)
    Tidningsannonser m.m. är bra. All ”reklam” är bra.
    Kör hårt.

  10. LatentEnergi skriver:

    Max 50kr / per person skulle bli en certifiering på att
    det inte bara är ett fåtal kapitalstaka lobbyister som ligger
    bakom ”reklamen”.

  11. Olof Bjarnason skriver:

    Tack för feedback latentenergi. Fråga: vill du vara med och kommentera/modifiera siten? Du behöver ett google-konto (som du redan har om du använder gmail)

  12. Jörgen L skriver:

    Iden är god, den bygger på själva essensen i bloggosfären, vi hjälps åt med de resurser vi har tillgängliga.

    Har för mig att jag sett en amerikansk site för att finansiera Open Source utveckling som tar till samma princip, men jag kan inte hitta den nu.

    Det borde egntligen byggas som en generell site för att finansiera projekt och funka ungefär så här:

    1. Någon definierar och beskriver sitt projekt, vad det är man vill samla in pengar till, hur mycket man behöver, och när det ska göras. Man bör kunna definera delmål, tex: Får vi in X tusen så gör vi detta, får vi Z tusen gör vi det här. På det sättet bygger man upp en projektkatalog. Ev. måste den modereras så att det inte på pin kiv läggs upp en massa likartade eller oseriösa projekt som konkurrerar med de seriösa.

    2. Folk kan gå in och donera till projektet. Om man vill ska man kunna registrera sig begära att få tillbaka pengarna om det inte blir av till den tidpunkt som sagts pga att inte tillräckligt med pengar kommer in, eller att låta dem ”stå kvar” för att kunna skänka dem till nåt annat.

    SMS är en relativt dålig metod eftersom så stor del av pengarna försvinner på vägen. Det bästa är väl girering eller banköverföring, ev PayPal. Då får man dessutom en avsändare dit man kan skicka tillbaka pengarna om det inte blir av. Man kan tänka sig att man kan välja att använda SMS, men då inte kunna begära tillbaka pengarna.

    Det man måste tänka på är att hitta en teknisk lösning som inte innebär att nån måste sitta på heltid och administrera. Vet inte om det tex finns nån bank som har datorbank som kan hantera listor med betalningar, in och ut.

  13. objarni skriver:

    JörgenL: tack för rik och konstruktiv kritik.

    Vet inte om du kollat in mina olika undersidor på diskussionssiten, och jag vet inte om jag har skrivit ned alla tankar jag haft där heller.

    Men i korthet: jag resonerar mycket likt dig angående det här med pengar tillbaka – om man har konto på siten får man tillbaka sina pengar till sitt ”virtuella konto” om förslaget man lagt sina slantar på tas bort.

    1. SMS gillar jag för att det är så lättskött administrativt och framförallt attraktivt att använda sig av – det finns inget lättare vad jag vet. (VISA/digipass går inte att jämföra .. möjligtvis PayPal men jag har dålig erfarenhet av dem – struligt att skaffa konto och ointuiva sidor över huvud taget). Men visst är jag riktigt sur på telebolagen att de kan ta hutlösa 20% avgift! Helt otroligt egentligen.

    2. Min idé när man donerat via SMS och förslaget dras tillbaka är att pengarna fördelas jämnt över övriga projekt (med viktning för projektets storlek såklart)

    3. Håller med om att det är viktigt att siten blir mer eller mindre självgående. Därför är jag benägen att tänka ”pengar tillbaka ut” = ”för mycket jobb”. Dock med konto kan man som sagt ”placera om” sin investering (kanske t.o.m. under tiden förslaget är under uppbyggnad?).

    Så sammanfattningsvis:
    förbisurfande använder SMS, 40% försvinner till telebolagen (och med risk att pengarna omfördelas på andra projekt)
    de med konto använder kontoöverföring 100% (och virtuella pengar att omplacera)
    inga tillbakabetalningar (tycker du detta är för skarpt..?)

    Inga tillbakabetalningar: Jag tror den vägen är, förutom initialt / löpande utveckling, mest gångbar när det gäller att minska arbetsbördan för webadmin/sekreterare etc.

    4. Generalisering av begreppet till allmänna projekt: jag har haft de tankegångarna, men övergett dem pga. jag inte tror på en ”site för allt”. Det blir mycket tydligare om den uteslutande handlar om tidningsannonsering. Det är att ta ett för stort kliv tycker jag att köra på helt generell inrikting – för stor tugga så att säga. Är jag fel ute i det resonemanget?

  14. Jens O skriver:

    Enklast blir nog en generell donation, med exempel på vad olika annonser kostar.

  15. Hej Olof

    Jag tycker förslaget är bra. Jag kommer att att donera 100 till de ändamål som är aktuella när ni är klara med vilket betalsätt som det ska ha

    Trevlig helg och lägg till mig jag har gmail som du ser..

    Tindra-Annette

Lämna en kommentar