Mer än en gång har jag fått höra att ”elcykel är höjden av lathet” när jag yppat att jag funderar på ett sådant inköp.
OK? Så att åka kollektivtrafik eller köra en bil är värsta motionspasset?
En polare nämnde häromdagen, på tal om elcyklar, att i Tyska cykelbutiker är varannan cykel en elcykel. En annan bekant som spenderat tid i Kina säger att det svämmar över av elcyklar. Det senare må han sin förklaring i att elmopeder kräver körkort i kombination med att bil fortfarande är för dyrt för medelkinesen, men varför denna motsträvighet mot just elcykel i Sverige?
Jag tillåter mig att spekulera lite kring varför den allmänna inställningen är så negativ. Så negativ att elcyklister får stå ut med att folk i deras närhet tycker att de är ”lata människor”.
Jo, så här tror jag det är: I Sverige ses cykeln som ett motionsredskap – inte som ett fordon. Om man skaffar cykel är det för motionens skull, inte för att förflytta sig. Då blir införskaffande av elcykel något väldigt konstigt, eftersom det antas minska motionsgraden.
Orsaken till denna inställning kanske har att göra med att minst en bil per familj har varit idealet och realiteten i flera decennier. Om man redan har bil blir elcykelinköp märkligt, och om man bara är fattig student är målet att äga en bil, helt enkelt. Att äga blir är ett mål i sig – inte möjligheten att förflytta sig från A till B.
Men jag är faktiskt inte så säker på att motionsgraden minskar med elcykel om man ser till helheten. Anledningen är att den totala mängden cykling förmodligen ökar ganska så rejält. Som en elcyklist beskriver under en debattartikel om elcyklar för något år sedan:
”Sen jag skaffade min elcykel för drygt ett år sen har min kondition bara blivit bättre och bättre. Jag har 17 km in till jobbet i göteborg och innan elcyklen orkade jag högst cykla till jobbet 2 dar/vecka. Nu har jag cyklat i stort sett varje dag det senaste året och eftersom vägen är rätt kuperad kan jag pressa mig precis så mycket jag vill trots elkraften och vissa dagar kör jag rätt hårt. Jag slipper duscha och cykelturen tar 30 minuter i stället för 25 min med bil. Har räknat ut att jag redan tjänat in cykeln i bensinpengar.”
Nej, det har jag aldrig hört! Tvärtom säger alla som provat att det är ett jättebra alternativ till bil om man bor backigt eller är lite ålderstigen. Har själv inte testat någon elcykel, men när MP kampanjade i Partille i april så fanns det med en testcykel på Kyrktorget för den som ville prova.
Såvitt jag förstår så kan man ställa in hur tungt man vill ha det, och om alternativet är att leda cykeln i en tuff uppförsluta så är ju en liten elmotor ett ypperligt sätt att få cyklister på banan.
Enda nackdelen jag hört är priset. De är tydligen rätt dyra i inköp jämfört med en vanlig cykel.
Angående priset vet jag inte om det är så hemskt dyrt med elcykel (längre). Jag kollade t.ex. in ett par stycken för 6 resp. 9 tusen, men det var rejäla stadscyklar som antagligen kostat någonstans mellan 4-8 tusen utan ”elbestyckning” 🙂
Som exempel var det skivhandbroms (riktigt bra!), ordentlig stomme även för pakethållaren (fastsvetsad direkt i cykelns stomme så att säga, inte påhängd med tunna metallstänger som man brukar se. Bra med tanke på barnsitsmontering som är aktuellt i mitt fall) och standard shimanoväxelsystem (som jag vet är bra växlar).
En annan idé, om man tvivlar på kvalitén hos färdigbyggda elcyklar är att anlita t.ex. sportson för att ”bygga om” sin vanliga favoritcykel till elcykel. Vet inte vad det kan kosta men det lär ju vara billigare än att köpa en hel cykel.
Härliga nyheter!
Haha, jo det där har jag hört till leda. Det blir extra kul när man vet att personen som yppar ”visdomen” har en normal fysisk aktivitet som begränsas till promenaden till och från garaget.
🙂
Hi colleagues, its great post on the topic of educationand completely defined, keep it up all
the time.