50.000 ord på en månad?

Har lite smått funderat på att ”rensa huvudet” genom att anta utmaningen från NaNoWriMo.org.

Regler:

  • Skriv en roman på (minst) 50.ooo ord under november månad
  • Kvantitet framför kvalité!
  • Träffa andra som går igenom samma ”terapi” på din lokala ort en t.ex. gång i veckan

Lyckas du får du automatiskt (oavsett bokens litterära egenskaper) en plats i ”hall of fame” på siten.

Låter det lika galet som kul? Det tycker jag med😉

43 kommentarer till 50.000 ord på en månad?

  1. Lars-Erick F ... skriver:

    Undrar hur många ord mina blogginlägg under förra månaden blir? Ett snabbt överslag, säg 30.000 ord, minst.

    Och om man till det lägger mina kommentarer hos andra bloggare. Minst lika mycket.
    Plus FB.

    I ord gott och väl motsv en roman… En ganska tjock roman dessutom. Men knappast en roman i egentlig betydelse.
    Däremot är det det kanske ett sätt att ”rensa hjärnan” och/eller att strukturera sina tankar.

  2. Olofb skriver:

    LE – ja det kan säkert stämma🙂

    Är det en dold uppmaning från dig att jag ska bloggflöda istället för att anta NaNoWriMo’s utmaning..?

    Jag tänkte det kunde vara kul att i framtiden säga ”jag har skrivit en roman” – och dessutom skönt att komma bort i från partipolitiken ett tag.

  3. Lars-Erick F ... skriver:

    Nja… så länge det känns angeläget att blogga så gör det. Inspirationen kan ju gå upp och ner.
    Men att skriva något annat kan ju vara ett sätt att koppla bort från det dagsaktuella. Vilket ibland kan vara nödvändigt.

    Jo, läste du min text/sida om Socialliberalismen? Gav den något?

  4. Olofb skriver:

    Läste båda dina sidor, om socialliberalism och liberalism generellt. Det gav massor!

    Skepsis mot maktkoncentration likaväl som yttrandefrihet verkar vara grundläggande i socialliberalism. Detta stämmer väldigt bra med ”piratismen”, som jag känner den. Frågan är om en utvidgning av Piratpartiets principprogram till att omfamna socialliberala idéer vore möjlig?

  5. Jan Lindgren skriver:

    Om du är sugen så testa!

    Jag gjorde det förra året och hade väldigt kul – stressigt, men kul. Och resultatet finns nu att läsa på min blogg i oredigerad form.🙂

  6. Olofb skriver:

    Jan: jag hade något vagt minne av att du hade gjort (måhända var det genom dig jag hörde om NaNoWriMo?).

    Coolness att du lagt upp romanen😉 Är det CC_by_sa eller haha?

  7. Olofb skriver:

    Jan! Jag hittar inte din roman på din blogg! Guide me..

  8. Olofb skriver:

    Jan – hittade. Kategorin ”Nano2009”. Wiki verkar smidigast🙂

    Dock känns det ovant att läsa så lång text via skärm. Hur många NaNoWriMo-romaner har du plöjt? Var det via skärm?

    Förresten, några tips på hur du kom igång med skrivandet? Hade du en ”plan” i förväg, eller hittade du på efterhand? Hade du en lokal grupp och hur ofta möttes ni i så fall?

  9. Mia* skriver:

    Jag blev också (efter att ha hört om/av @oakfairy, som varit med flera år) sugen på att testa, men kommer dessvärre att tillbringa halva november på resande fot i Afrika så det funkar inte detta år. Men kör, för sjutton!🙂

  10. Jan Lindgren skriver:

    Alltså… jag har ärligt talat inte läst nån NaNoWriMo-roman alls – inte ens min egen.😀

    Hmm… jag hade lite av en plan i förväg och så använde jag karaktärer från ett rollspel och en värld jag känner till. Jag hade ingen lokal grupp, men däremot så stöttade ju min flickvän/sambo mig (ekferjan.wordpress.com).

    Men om man anmäler sig till NaNo så finns det ju många andra svenskar som anmäler sig och det brukar finnas grupper som har träffar och liknande.

    Du får nog ut mer av att fråga Oakfairy om sånt här – hon har skrivit Nano under flera år och är lite mer engagerad i hela den svängen. Jag mest bara hakade på och skrev.😀

    Men joo… lite av en plan för boken innan jag skrev den hade jag. Jag hade i alla fall delar av en övergripande story som sen utvecklades allt eftersom.

    Nåt som funkade väldigt bra för mig var att sätta mig ner och utan att skriva nåt på boken fundera var jag ville att berättelsen skulle gå, vilka viktiga stolpar jag hade som den skulle till och sen bara sätta sig ner och skriva. Boken skrev sig självt väldigt mycket.

    Det här är annars en väldigt bra bok inför nano: http://www.amazon.com/No-Plot-Problem-Low-Stress-High-Velocity/dp/0811845052

  11. Olofb skriver:

    Jan – tack för tipsen🙂

    Boken är beställd!

  12. Jan Lindgren skriver:

    Så… har du skrivit upp dig på hemsidan än? *nudge nudge*😉

  13. Vidde skriver:

    Vidde vill också veta!

    Men det där med att skriva utan att rätta stavfel och annat (som jag läste någonstans i anslutning till devul)… skulle aldrig funka för mig. Jag är alldeles för mycket perfektionist för det. Att veta att jag hoppar över vissa beskrivningar till senare revisioner är tillräckligt svårt.

    Och javisst är det stressigt, men för mig handlar det mest om att stressa för att hitta tiden för att skriva. När jag väl skriver hamnar jag i en annan värld, och så kommer det ord ur mig… =)

  14. Olofb skriver:

    Vidde kul att du tittar förbi🙂

    Jag hoppade inte på NaNoWriMo i år (eller jo, jag skrev upp mig men bestämde mig för att jag har för lite tid denna gång).

    Istället blev det devul-utveckling när jag stötte på maloki på fscons – och hon tyckte det verkade vara en bra idé.

    Idén bakom devul, den att ens egen tidigare text är en distraktion alltså, är tagen från boken No Plot, No Problem. Den boken är skriven av NaNoWriMos grundare.

    Jag ser hela devul-grejen som ett experiment! Våga pröva vettja, eftersom du är perfektionist (som för övrigt jag själv också brukar tänka om mig), så borde ju distraktionen från tidigare text vara ett stort problem. För mig är den det i alla fall..

    Ikväll ska jag göra ett experiment med devul. Nämligen att under en timmes tid mata ur mig idéer till konflikter/berättelser på löpande band. Detta koncept fick jag från en piratkamrat här i Mölndal och det lät så tokigt att jag bara måste pröva😉

  15. Vidde skriver:

    Jag kan testa om det skulle bli ett problem, men hittills är utmaningen att skriva ett visst antal ord om dagen nog för att få mig att titta framåt istället för bakåt. för det mesta. Skriver upp hårfärg och liknande för mina karaktärer också, och de orden räknas ju inte, men gör att jag slipper gå igenom en massa text för att ta reda på små detaljer om sidokaraktärer när (inte om) jag glömmer…

  16. Olofb skriver:

    Ah vad nice det låter😉

    Jag skulle nog haft någon slags wiki för själva ”detaljerna” / ”kunskapen” kring berättelsen.

    En annan fråga: författar du uppifrån-och-ned i texten? Alltså från sida ett till sista sidan? Eller skriver du ibland ”mittkapitel” mitt i alltihopa?

  17. Vidde skriver:

    Hittills har jag bara skrivit linjärt, men jag vet att jag ibland kan få idéer om vad som ska hända längre fram. Det har inte hänt än, dock. För jag vet inte vad mina luriga karaktärer tänker ta sig till förrän de gör det… =)

  18. Olofb skriver:

    Intressant🙂

    Älskar att höra om kreativa processer!

  19. Vidde skriver:

    Tänk dig att det finns en annan värld som bara rör sig när du tittar på den, och att det bara är du som kan titta på den. Ungefär så. =)

  20. Olofb skriver:

    Wow, underbart. May I qoute you?

  21. Vidde skriver:

    Klart du får! Jag skrev det ju på internet!😉

  22. Olofb skriver:

    CC_by_sa då🙂

  23. […] ingen aning om vad som kommer hända, men spännande är det, så jag tänker inte gnälla. Igår talade jag om för Olof ungefär hur det kändes; Tänk dig att det finns en annan värld som bara rör sig när […]

  24. Jan Lindgren skriver:

    Synd att du inte hakade på i år, men jag har full förståelse för att inte ha tid.🙂

    Det verkar vara ett coolt litet program, men precis som för Vidde så… näh… ibland behöver jag göra ändringar i saker jag har skrivit tidigare. För om jag inser att jag har gjort nåt fel så skulle jag inte kunna komma framåt om jag inte gick tillbaka och ändrade. Jag skulle bara fastna vid vetskapen att jag gjort fel (vilket också är varför jag kan hålla mig från att läsa det jag skrivit innan – då skulle jag ju bara sitta och rätta fel! :D).

    Eller som igår, när jag hade skrivit färdigt en dialog på tunnelbanan och sen på väg hem från tunnelbanan så säger en av de inblandade i dialogen åt mig att hon har kommit på mer saker som ska in där.😀

    Jag skriver också linjärt, precis som Vidde, men ibland får jag idéer för saker som händer längre fram. Då skriver jag ner idén med några stödord och sen lämnar jag det tills jag har nåt den delen av storyn och kan skriva in det.

    Och Viddes kommentar är klockren! Ungefär så funkar det för mig. Boken skriver sig själv, typ.😀

  25. Olofb skriver:

    Älskar den där synen på att skriva som Vidde har🙂

    Angående devul: Jag tror jag har varit för otydlig när det gäller vad devul är till för. Idén är tagen från NaNoWriMos grundares bok om att skriva flödande. Ett problem han tar upp i boken är att tidigare text ”stör” fantasin. När man tittar tillbaka på sin text hittar man ”fel” i form av stavning, grammatik, form etc. Detta blockerar det vidare skrivande, eller åtminstone så sänks tempot. Redigering är en annan sak än att skriva flödande.

    Så devul är liksom bara en kodifiering av denna väldigt pragmatiska observation ifrån grundaren av NaNoWriMo. Efter varje ”session” av tokigt skrivande, läser man såklart igenom texten och redigerar stavfel och sånt, om man nu vill det.

    Jag försöker fixa en Windows-port över helgen. Om ni vill testa redan nu krävs Ubuntu som operativsystem. Ladda ned filen från objarni.wordpress.com och starta med:

    python devul.py
    🙂

  26. Vidde skriver:

    Stavfelen jag missar medan jag skriver får vackert till nån gång efter månaden. Jag skummar igenom senaste kapitlen för att veta var jag var, och sen kör jag bara. =)

  27. Olofb skriver:

    Ah, men då låter det som du kan köra ”devulish” utan devul, helt enkelt..

    *Svär* du på att du inte tittar tillbaka/stör dig på föregående stycke när du skriver?🙂

  28. Vidde skriver:

    Det har jag inte tid med om jag ska vara statistik-nörd och nå upp i mina ord per dag!

  29. Olofb skriver:

    Haha ok. Fast Maloki är statistiknörd och älskar devul! Du får reda på Word Count och Words-per-hour i princip i realtid. Word count uppdateras vid varje Return/Space-tryckning, och wph uppdateras var 5e sekund (oftare än så är flimrigt, mera sällan är för … well icke-realtid)

  30. Vidde skriver:

    Mja, fast om jag tittade på siffrorna MEDAN jag var i min värld så skulle de nog distrahera mig.

  31. Olofb skriver:

    Kanske, kanske inte. Vad tittar du på nu när du skriver?

  32. Vidde skriver:

    Svårt… orden jag skriver, tror jag. Med de ögonen jag har kvar i den här världen, alltså!😉

  33. Olofb skriver:

    🙂

    I alla fall skulle jag bli glad för återkoppling/beskrivning av upplevelsen av att skriva flödestext med devul.

  34. Vidde skriver:

    Hmmm… mina ord lägger sig i en fil som jag kan hämta den från sen? Så jag blir inte av med dem i något moln av logik någonstans? *orolig över att förlora kontrollen*

  35. Olofb skriver:

    Dra ned version v0.03.

    Det funkar så här:

    1. Du skriver som en blådåre (orden lagras i /tmp/tmp??.txt)
    2. Du klickar kryss i fönstret eller knappar Escape
    3. Du får upp tmpfilen i gedit (om du kör ubuntu)

    Så hela tiden du skriver, lagras orden säkert i en textfil i /tmp-mappen.

  36. Olofb skriver:

    Pröva en gång med tio ord så du lär dig vettja😉

  37. Vidde skriver:

    Du glömmer att jag är en latmask som sitter med winXP på alla datorer… utom gammel-laptopen, men den orkar jag inte skriva på, för shift funkar dåligt.

  38. Olofb skriver:

    Aha. Trodde du körde ubuntu🙂

    Jag jobbar på en windows-version över helgen. Kommer alldeles säkert att blogga om det när jag fått ihop en .zip (eller Setup.exe om jag är överambitiös..)

  39. Vidde skriver:

    Provar i så fall!

  40. maloki skriver:

    Jag tror nästan jag behöver skriva ett beskrivande inlägg för hur min egen process fungerar, så att man kan förstå varför jag klarar av att använda Devul så bra som jag gör.
    Den får mig att skriva snabbare när det går för långsamt, för ibland ksriver jag långsamt när jag har idén i huvudet… Men ja… ska berätta, snart… ska bara skriva ikapp lite först😉

  41. Olofb skriver:

    Förresten, nu när vi ändå snackar installation. Vad tror du om en online-variant som körs på en hemsida? Det skulle inte spara något på fil så det är lite mera osäkert, men det skulle kunna vara en ”prova på”-variant. När man är klar visas resultatet, så kan man copy-paste:a det vart man vill.

  42. Vidde skriver:

    Oh, inte dumt! Om jag inte hade fullt upp hade jag velat hjälpa dig med den biten…😉

  43. Olofb skriver:

    Jo jag förstår att du har fullt upp med annat haha🙂

    (men den hjälpen hade kommit väl till hands! Knackar bara lite lite html/javascript, så det är högre tröskel än Python för mig personligen. Det borde vara ganska lätt att sätta ihop ett sådant program i javascript va?)

Kommentera

