Valmanifestarbete pågår..

Hej kära bloggläsare/pirataktivist!

Vill påminna dig om att det pågår ett intensivt ”patcharbete” på forumet. Det är valmanifest 2.0 som byggs av dig & mig.

T.ex. har Klara och Jimmy skrivit ihop en ny bakgrundstext för Integritetssjökortet, som jag vill visa upp för jag tycker den är bra:

BAKGRUND OCH PROBLEM

Piratpartiet verkar för att alla ska kunna känna sig trygga i samhället. Vi anser att ett fritt Internet utan övervakning och en fungerande rättsstat är en förutsättning för detta. Vi anser att om staten bemöter sina medborgare med respekt kommer medborgare respektera staten – förtroende måste vara ömsesidigt.

Vi anser att fri kommunikation är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Du skall kunna lita på att din privata information är just privat, oavsett om du surfar på internet, mailar, sms:ar eller pratar i telefon.

Både de rödgröna och alliansen säger att de värnar integriteten, men ändå röstar de igenom lag efter lag som övervakar alla oss medborgare. Vi vill ändra på detta.

Vi vill återupprätta rättsstaten och förtroendet både människor emellan samt mellan staten och medborgaren. Vi vill värna det fria samtalet i samhället. Därför är ett försvar av ett fritt internet för alla medborgare fullständigt nödvändigt för vår politik.

Den äldre generationens oförståelse för dagens uppväxande generation är alarmerande. Vuxenvärlden attackerar dagens unga i rent oförstånd och av ren okunskap. Man övervakar deras kommunikation, man vill registrera deras skolk, slår ner deras demonstrationer, kriminaliserar deras serier, ifrågasätter deras livsval, utsätter dem för drogtester, förvägrar dem att skapa, remixa och dela kultur. Detta håller på att få förödande konsekvenser för deras tilltro till rättsstaten.

Där samtliga andra partier är kvar i industrisamhället är Piratpartpartiet det enda parti som ser bortom det.

Vi vill bygga Kunskapssamhället.

Ser du ytterligare möjligheter till förbättring? Lämna en kommentar på forumtråden kring detta stycke.

Vill du veta hur man gör för att YRKA på förändringar? Läs min valmanifestguide.

5 kommentarer till Valmanifestarbete pågår..

  1. […] vill man börja förändra världen så är en röst på Piratpartiet en bra början, ett parti som i dagsläget till skillnad ifrån de andra vågar ta […]

  2. Mattias A skriver:

    Jag tycker att texten i allmänhet är bra, men jag skulle önska att man tonade ner de sista styckena lite. Just nu upplevs de lite som en burdust angrepp mot ”äldre” i samhället. Angreppet är också för generaliserande, och aningen omotiverat.

    (Jag vet att kritiken bör skötas i forumet så jag dubbelpostar)

  3. Olofb skriver:

    Mattias; Bra att fler ögon får se manifestet innan det ”torkar” denna gång! Sådana observationer som du nyss gjort kan lätt missas annars.

    (bra att du dubbelpostar i forumet, det är där styrelsen kommer att ”suga upp” saker till spikandet av version 2.0! det är inte säkert att de läser denna bloggtråd)

  4. Lars-Erick F skriver:

    Snabb genomläsning verkar ok, spec om man tonar ner sista styckena om de äldre.

    F.ö. rekommenderar jag Erik Laaksos synpunkter om att ni bör ta tid på er och strama upp slutarbetet i en mindre grupp.
    Kanske svårt just nu, men inför kommande val så… han har en bloggpost om kamrat 2,5% där det står. Och jag länkar honom i en bloggpost idag.

  5. Olofb skriver:

    LE; ska kolla in Laaksos kommetarer igen (har för mig jag gillade inlägget skarpt).

Kommentera

