Att vara efterklok

Notera: jag har medvetet valt att inte delta i sjökortsdiskussionen, då jag (1) litat på de som skött den (2) haft alldeles för lite tid maj-juli för att blanda mig in i den också. Jag tar inte upp mina åsikter om innehållet i manifestet nu (jag håller med till 90% eller mer, dock tycker jag mig ana några stavfel o dyl, plus en del skrivningar som kanske är lite för hårda i ”klassisk PP-anda”.). Kanhända tar jag det i ett annat inlägg, om jag har tid över för detta. Jag spenderar jäkligt mkt tid på valkampanjarbete nu.

Eftersom flera reagerat kring förankring av PP’s valmanifest som kom inatt (”sjökorten”) är det på sin plats att titta tillbaka hur informationen kring detta valmanifest gick ut.

Detta mailutskick gick ut från Rick Falkvinge till alla funktionärer (DL, VL, KL m.fl., dvs. väldigt stor del av de som faktiskt syns på gatorna i Piratpartiet) den 19e maj:


FUNKTIONÄRSUTSKICK: Piratpartiet SE


VAD ÄR DETTA?

Detta är ett funktionärsmail från Piratpartiet. Du kan ändra vilka utskick du vill ha genom att gå till PirateWeb och ändra dina inställningar. [4124]

Hej alla härliga kollegor,

vi har fortfarande ett par sjökort som saknar ägare. De behöver fyllas med innehåll senast den 8 juni.

Är det någon som vill ta på sig att driva de sakpolitiska diskussionerna kring dem och fylla i det som fattas?

Hur ett sjökort ser ut syns på 2006 års sjökort som finns här.

Mallen för årets sjökort finns här.

Diskussionerna drivs i forumet, under Vår politik / Sjökortsdiskussioner, och bör vara så konsensusinriktade som möjligt.

Följande sjökort saknar ägare:

ANONYMITET
INFORMATIONSFRIHET
PRIVATLIV
NÄTNEUTRALITET
RÄTTSSÄKERHET
TRANSPARENS
MÅNGFALD/HETEROGENITET
HANDELSAVTAL/DIREKTIV

Intresserad att driva ett av dem? Hör av dig till Anna Troberg eller mig.

Rick


I övrigt hittar jag bara en kort notis i medlemsutskicket ”100 dagar till valet” (mail från Rick till *samtliga* partimedlemmar, inte bara funktionärer). Detta gick ut 11e juni. Notisen:

Jag vill också passa på att tipsa om att våra sjökort, det vill säga, Piratpartiets sakpolitik inför vårt valmanifest är under slutligt utformande i forumet. Gå gärna dit och var med i diskussionerna! Planen är att stänga sjökorten under nästa vecka.

Så om man inte är en ”forumräv” så har det nog varit tämligen lätt att ha missat dessa två mailutskick.

Mina slutsatser kring detta är att *mailutskick fungerar inte längre i Piratpartiet*. Vi aktiva pirater förväntar oss kommunikation via andra kanaler, som live.piratpartiet.se. Om det inte syns där, finns det inte.

7 kommentarer till Att vara efterklok

  1. Beelzebjörn skriver:

    Hmm… Jag har inte deltagit alls, men tycker mig minnas att jag sett påminnelser i vart och vartannat mail.

    Det kanske är mitt dåliga samvete som gör att det känns så, eller mina mailinställningar?

  2. Olofb skriver:

    Jag kör forwarding av min PP-mail till GMail, och litar på deras sökning.

    Förutom senaste dagarnas utskick om själva släpptidpunkten (inatt) så hittar jag bara dessa två referenser på sökningarna ”valmanifest” och ”sjökort” (två separata sökningar).

  3. Beelzebjörn skriver:

    Mitt dåliga samvete, således – jag har varit AKUT medveten om att jag inte engagerat mig i utformningen av sjökorten sedan arbetet påbörjades.

  4. Olofb skriver:

    Jag övervägde några sekunder, under en period då jag kände jag hade 2 h för lite per dygn, sedan tänkte jag ”nej, detta är inte mitt bord och jag har redan för mycket på axlarna”.

    Jag diggar din kommentar ”relax, alla ska dö någon gång” var jag nu såg den. Detta är ett *valmanifest* vilket också kan stavas *valmanifläsk*. Det är inte vårat principprogram, och det får lov att vara lite populistiskt, ursäkta franskan.

    Sett som valfläsk är det tämligen magert. För att inte säga torrt. Det är ju inte direkt ”guld och gröna skogar” som man får höra från vart och vartannat traditionellt parti.

  5. […] problem gjort det svårt eller omöjligt att skicka ut e-mail; det verkar dock otroligt, då andra medlemmar styrker den föga mängden e-mail till vanliga, icke-funktionärsmedlemmar angående […]

  6. Beelzebjörn skriver:

    Jag säger det rätt ofta😉

    Helt allvarligt då, mina fem cent:
    Jag brukar inte vara sen att reagera på märkliga beslutsprocesser. Jag är inte heller överdrivet rädd för att gunga båten.

    Jag är helt enkelt inte fullt insatt i vad diskussionen handlar om, iaf inte detaljerna, annat än styrelseprotokollet och ett par forumtrådar. Det brukar ligga MÄNGDER med ytterligare diskussion och lura ute i Skype, twitter och andra kanaler, och jag har helt enkelt inte varit där.

    Just idag är många glada att se artiklarna och manifestet, och jag vill inte regna på någons parad. Det kommer självklart att finnas lite fail i manifestet. Det skulle det ha gjort även om alla varit eniga.

    Redan idag har Isobel ifrågasatt en del märkligheter, och Calandrella bloggade nyss också, om ställningstagandet ang tittförbudet, med mera.

    Så… Jag tar det med ro, och hoppas och räknar med att frågetecken rätas ut i diskussionen nu när manifestet läses av hundratals, och därifrån kommer det sedan att synas om något behöver rättas till. Krävs det då ett gräl, so be it, men JUST NU är det inte min plats att starta ett, och jag vill se om inte internets bidrar till att laga texten, utan uppslitande interna gräl.

    I ett guldläge lär sig någon något om förankring av det, och ingen behöver ens säga ”vad var det jag sa?”…

    Annars får vi väl improv… jag menar ad-hoca det?😉

  7. Olofb skriver:

    Ja, det ger sig nog. Håller med om att det är mera ”hurra” än ”bu”, speciellt om man tar hänsyn till ändringen av barnporrlagstiftningen som media verkar nappat på. Trodde det skulle röna mera ”vad i h-e!”-utrop.

Kommentera

