Videoklippsguide del 3: Avstånd & ögonkontakt

Del 3 handlar om två olika avstånd & ögonkontakt. Det första avståndet är mellan kamera och personerna man filmar. Det andra avståndet är mellan personerna.

Nästa del, som jag tror blir den sista, kommer att handla om de olika format på diskussion jag experimenterat med hittills (artikeldiskussion, intervju, begreppsdiskussion, Rick-special).

5 kommentarer till Videoklippsguide del 3: Avstånd & ögonkontakt

  1. Jag kan ju säga också att det är en stor fördel att klippen är riktigt korta och koncisa. Kunskap går lättare fram i lagom stora portioner.🙂

    Gillar dina pedagogiska teckningar, men du har inte funderat på att förbereda dem, så inte 30 sekunder av ett 2-minutersklipp går åt till att stå och rita?

  2. Ps. Jag syftar på ditt förra klipp, där du ritade mer, alltså inte det här…

  3. Olofb skriver:

    Jepp, 2-3 min är lagom tycker jag. Kanske t.o.m. ännu kortare?

    Iaf, det är lite en tanke med att rita under tiden, för att det ska bli lite mera ”levande”, men jag trodde inte det tog 30 sekunder, det låter som lite i överkant🙂

    En eller två ”ritpauser” om 5 sekunder är mera lagom va?

  4. Filip skriver:

    Lite funderingar inför nästa del..

    Att intervjua är ganska svårt, har jag märkt. Det första man bör tänka på är att vara förberedd. Se till att vara påläst om personen du ska intervju (om det inte är någon du redan känner dvs.), och veta något om hur de pratar, vad de är bäst på att prata om. Det underlättar när man ska fundera ut sina frågor.

    Sen måste man våga stå på sig och be dom ta om saker när det behövs, formulera sig kortare eller tydligare. Man känner sig påstridig, men vinner på det i slutändan.

    I dina videoklipp har du ju två piratpartister som intervjuar varandra, vilket ju ger fördelen att båda är insatta och kan fylla i åt varandra, hjälpa varandra med ledande frågor osv. Tänk bara på att göra dem medvetna om att de egentligen inte i första pratar med varandra, utan med tittaren. Alltså måste de vara noga med att förklara saker, begrepp, idéer osv. som de själva kanske tar för givna och skulle förutsätta om det var en privat konversation.

    Jag tror det är särskilt viktigt för oss piratpartister att vi är noga med att förklara saker från början. För let’s face it, våra frågor är rätt komplicerade, och att få ut dem är till stor del en rent pedagogisk uppgift.

Kommentera

