Min relation till SWIFT

Uppdatering: EU-parlamentet röstade NEJ till SWIFT! Hurra!

I somras var jag med och skrev ett par debattartiklar om Stockholmsprogrammet. Under den intensiva vecka dessa författades grävde klustret jag deltog i diverse läckta dokument, t.ex. det från Future Group. Vi kunde ana att SWIFT-bulk-transfer fanns i sikte, men eftersom vi inte hittade tillräckligt tillförlitliga källor sade jag ”stopp – vi kan inte skriva detta vi har helt enkelt inte kött på benen för att påstå att informationen om människors monetära transaktioner ska skeppat till USAs underrättelsetjänst”. Så vi skrev inte om SWIFT.

Jag sade alltså öppet till mina medförfattare att det var för mycket FOLIEHATT över SWIFT-argumentet för att kunna ta upp det i en debattartikel!

Nu står vi här, x antal månader senare, och har precis detta bordet.

Det är inte utan att jag känner mig avtrubbad. Är inte detta den värsta av alla faror – att vi trubbas av och vänjer oss vid rådande slippery slope..?

Taggar: , ,

13 kommentarer till Min relation till SWIFT

  1. Michael skriver:

    Folket kommer rösta ut er politiker vi har fått rätt så nog av detta kontrol skit.

    vi har ju redan sett småglimtar av maktmissbruket.

    Nakenskanningar och sparade bilder med cancerisker.
    Såg ju hur dom kidnappade somalierna och resten av Eus invånare behandlades av Cia Italien hade iallafall råg i ryggen och åtala dessa agenter mer än vad man kan säga om sverige som tycks stödja ett kriminellt beteende bland eliten.

    Lita på dessa efter vad vi fått se hittills.

    U Gotta be Kidding Me.

    Du kommer få snart se folk starta omröstningar sjävla för att få ut er människor som stödjer dessa Hitler agendor.

    Menar vem känner inte igen agendan?
    hitler brände sin riksdag kom med rent njöl i påsen argumentet och införde övervakning som levde vidare genom stazi i forna östtyskland.

    Kanske har du glömt tysklands svar på när Herr donald mördarfeldt sökte stöd för kriget i iraq.

    Vårt folk känner igen eran agenda vi har sett den tidigare under Hitlers tid, därför kan vi inte stödja er.

    Uttalat av = http://sv.wikipedia.org/wiki/Joschka_Fischer

    Usa verkar göra sig en framtid genoma tt skapa och icensätta egna katastrofer och sätta diktaturer på makten jorden runt som man sen har orsak och avsätta.

    Frågan är väl snarare vems sida ni står på?

    Folk börjar få nog ska ni veta.

    Fast å andra sidan ser bara politiker bara vad dom vill se verkar det som.

  2. Olofb skriver:

    Michael – jag ber dig läsa mitt inlägg igen. Jag gillar inte att du buntar ihop mig med ”politikerna” i en grupp.

    I’m on our side.

  3. […] också Lena Ek, Per Ankersjö, Rick Falkvinge, HAX, Opassande, Olof Bjarnason, Mark […]

  4. Michael skriver:

    jepps sorry,, Ett stort stopp då antar jag med extra stort S och tredubbla P.

    Mycket farlig situation håller på bildas.

    Jag råder dom som stödjer dessa agendor att överge dem annars kommer dom få Mucho Mucho problemo problemo.

    Utan tvekan.

    Sorry my friend.
    Merci iallafall för att du inte censurerade mig som många gillar att göra.

    sayonara du vakne.
    Gillade folihatt argumentet där.

    Nsa gick ju ihop med google för några dagar sen för att kunna bugga på alltfler människor och införa alltfler fashistmetoder antar jag.

    Menar när man har såtn iver att övervaka folk och när man sitter och planerar dom grövsta brotten tänkbart själv, ja då är det något som inte står snett till.

    Trots allt är det inte folket själva som säljer vapen till diktaturer och icensätter agendor på detta viset så det framkommer ju ganska så självklart vilka dårarna är.

    Ta vara på dig ; )

    En för alla och alla för en

    Sayonara Muchacho

  5. […] Andra som skriver om Swift-omröstningen: Hax, SvD, SvD, DN, Mark Klamberg, OlofB[eta], […]

  6. Olofb skriver:

    Michael – tack för att du läser om! Kram på dig..

  7. Michael skriver:

    1000 tack

    EUs handlande gentemot Swift avtalet chockade en anningen om jag ska vara ärlig man var hårsmån från att tappa allt förtroende för styrande.
    Kommer alltid läsa era bloggar alltid alltid alltid, det är enda sättet och ta del av samhälls utvecklingen.

    Bloggandet är verkligen en revolution.
    Tror det ärligt talat är det mest fundamentala och effektivaste sättet att utveckla en mångsidig uppfattning som leder till framgång eftersom det är så extremt många hjärnor som bidrar till olika perspektiv och för in mer och mer fakta i leken.

    Mycket kärlek och omtanke till dig ochså må ditt liv kantas och fyllas av lycka och den djupste visdomen.

    Många kramar & mycket omtanke.

    Och än igen 1000 tack för att du är du.

  8. Olofb skriver:

    Varmaste tack Michael! Du skulle veta hur mycket kommentarer som ditt uppmuntrar!!🙂

  9. Patrik skriver:

    Hur tänkte Piratpartiet när de hoppade in i denna sörja infekterad av korruption och demokratiskt svek? Jag skulle vilja likna Piratpartiet med en livbåt som farankrat sig vid ett sjunkande skepp.

    Ni som sitter mitt i smeten, hur stor andel goda, sunda och förnuftiga människor finns det egentligen att tillgå där inne?

    All kärlek till frihetskämpar. Men snälla se till att ni inte drunknar i skiten. Ni kommer att behövas i det verkliga livet när folk vaknar från drömmen om en sann, konsekvent och vettig politik.

  10. Olofb skriver:

    Patrik – än så länge är jag inte inne i någon smet. Jag jobbar som programmerare i Borås och pysslar med politik på fritiden. Det var FRA-lagen som fick mig att ”vakna” och nu försöker jag få in piratpartiet i riksdagen.🙂

    Min idé för att undvika korruption är transparens, dvs. ständigt ihärdigt bloggande om saker som sker omkring mig. Transparens och öppenhet är en av PPs nyckel”idéologier” har jag fått en känsla av (det är ord som ofta nämns på lokala PP-möten etc.)

  11. Michael skriver:

    mmm transparens = Mucho mucho importante for democracy

  12. Patrik skriver:

    Transparens är ypperligt. MEN, hur tacksamt tror du att det tas emot när människor fortfarande tänker STRAFF när det sker ett felsteg.

    Tänk om tiden som användes till bortförklaringar och försvar användes till att korrigera problemet istället. Då skulle allt vara fort gjort.

    Transparens uppstår per automatik när vi lärt oss att acceptera varandra. Det enda vettiga som man kan tillföra Riksdagen är att föra ut destruktiva lagar och förordningar.

    Människorna ska inte behöva anpassa sig till systemet, systemet ska anpassa sig till människorna. Ta med den filosofin.

    Fortsätt jobba på Olof! Ändra lite på strategin bara🙂

  13. […] Pressmeddelande, Rick Falkvinge, Mark Klamberg, Per Pettersson,  Sossar mot storebror, OlofB[eta], […]

Kommentera

