Klusterkultur i fem steg

Såg på en slumpartat vald film på TED.COM om ”Tribal Leadership”. Diggade inte riktigt titeln på filmen men tittade vidare ändå. Och blev överraskad – precis som Piratpartiet är ett namn jag inte uppskattar jättemycket, men med ett innehåll jag vurmar för – så var detta en sevärd film.

David Logan gör en illustration av mänskligt beteende – att ”bilda gäng” – och hur man kan indela sådana gäng, eller snarare deras kultur, i en femgradig skala.

  1. ”Life sucks”. Tänk kriminella gäng; vill stå utanför samhället och förstöra saker och ting.
  2. ”My life sucks”. Tänk ”zombietillståndet” eller ”ekorrhjulet” som många upplever sitt liv som, på arbetsplatsen speciellt.
  3. ”I’m great”. Tänk statusyrken som läkare, akademiker, framgångsrika individer.
  4. ”We’re great”. Tänk hippa arbetsplatser där folk trivs och frodas.
  5. ”Life is great”. Tänk världsomstöpande kluster, som förändrar världen. David tog upp ett exempel från Sydafrika – apartheidsstriden där Mandela m.fl. gjorde verkliga förändringar.

Jag tänkte under hela filmen på de kluster och den klusterkultur jag deltagit i senaste året eller så. Vilket trappsteg de befinner sig på. Enligt David befinner sig de flesta människor på steg 3.

Taggar:

8 kommentarer till Klusterkultur i fem steg

  1. Patrik skriver:

    Nu har jag inte sett filmen, men efter att ha läst bloggen frågar jag mig själv:
    Är de flesta människor läkare, akademiker eller andra framgångsrika individer?
    Svaret blir till mig själv: Skitsnack. Men att deras egon är stora, det håller jag med David Logan om.

    Kan vi inte få rätsida på detta för en gång skull. Kriminella generellt vill inte stå utanför samhället. Det är straffkulturen som har placerat dem där. Om det är någon som vill ta upp detta till diskussion ber jag vänligt att ni först tar diskussionen med era kriminella vänner. Har ni inga betyder det att vi inte har något att diskutera. Tänk på ordet ‘perspektiv’ innan ni börjar skriva dumheter.

    Jag har befunnit mig i kategori 1,2,4 och har nu gjort mig hemmastadgad i kategori 5. Anledningen till att jag hoppade över 3an var för att det krävdes alldeles för mycket s.k. rövslickeri. Visiten i kategori 4 var kortvarig men lärorik, och kan samanfattas med ‘en klubb för inbördes beundran’.

    Förresten, ‘Life is great’, tänk då inte ‘världsomstöpande kluster’, tänka bara ‘Life is great’. Varldomstöpande kan visserligen bli en konsekvens, men som tillbehör krävs det även extraordinära omständigheter’. Vilket långt ifrån alla människor befinner sig i.

  2. Olofb skriver:

    Patrik;

    Jag håller med – jag vet inte varför David Logan tycker att (3) är vanligaste klusterkulturen. Snarare borde väl (2) vara långt vanligare? (eller missuppfattade jag filmen – uppfattade du att han sa (3) också?)

  3. Sargoth skriver:

    Jag bor i (3), men gör regelbundna utflykter till (4). Är jag onormal?

  4. Olofb skriver:

    Sargoth; du får fråga David Logan!🙂

  5. Patrik skriver:

    Efter att ha sett filmen verkar det som om en stor del av publiken är ett framgångsrikt gäng, en så kallad 3a🙂 Det förklarar även det snedvridna i framförandet.

    En korrekt beskrivning av verkligheten är inte nödvändig i detta fall. Precis som David Logan säger, människor kan bara förstå andra människor ett steg upp eller ett steg ner, och när han pratade till grupp (3) var det bara nödvändigt att identifiera (2) och (4) någorlunda korrekt. Varför man kan vara kritisk till beskrivningen av (1) och (5).

    Jag kikade mycket på TED förut. Det finns mycket sevärt material, och väldigt mycket att lära sig.

  6. Olofb skriver:

    Patrik; Ah just det det kan vara så han menar ang. (3).

    TED är kul! Om du missat det, kolla in denna:

    https://olofb.wordpress.com/2010/02/01/framtidens-manniska-dator-interaktion-hoppas-jag/

  7. Patrik skriver:

    Om det är ok Olof, så länkar jag gärna till ett par föreläsningar på TED. Om det finns Pirater som inte sett den första, då är det verkligen dags nu.

    1. http://www.ted.com/talks/larry_lessig_says_the_law_is_strangling_creativity.html

    2. http://www.ted.com/talks/peter_eigen_how_to_expose_the_corrupt.html

  8. Olofb skriver:

    Tack Patrik! Ska se dessa & kommentera… (och ja, jag tillhör piraterna som varken sett första eller andra.. skäms på mig)

Kommentera

