Jag älskar wikipedia!

Ikväll fick jag frågan ”vad är egentligen skillnaden mellan smör och margarin?”. Jag hade någon vag föreställning om att margarin var från växtriket, och var mera onyttigt än smör. Men där tog min inbyggda* kunskap slut.

Snabbt susade jag iväg till wikipedia, och två minuter senare hade jag fått en mera ingående beskrivning av skillnaden – margarin bygger på olika oljor som härdats, medan smör är grädde som kärnats ur (säger man så?).

Visst kan man vara osäker på information som står på wikipedia ibland, men ofta får man ett slags varningsflagg i början av artikeln. T.ex. var det så med margarin, som tydligen var omdebatterad.

Och dessutom – vilken källa bör man inte vara försiktig med? Media som papperstidningarna är knappast opartiska, och innehåller ofta sakfel.

För mig är wikipedia ”så Piratpartiet”Vi Bygger Kunskapssamhället, Tillsammans. Om jag skulle förklara för någon vad Piratpartiet går ut på med en enda mening, skulle jag säga ”Piratpartiet vill utvidga wikipedia till att innehålla all mänsklig kunskap och kultur, så att den blir tillgänglig för alla”.

Jag älskar Wikipedia!

* ‘inbyggd kunskap’, jämför med ‘extern kunskap’, som wikipedia etc. Alltmera sällan behöver vi fylla våra huvuden med Trivial Pursuit fakta – eftersom allt finns ett par sekunder bort!

Taggar: , , ,

8 kommentarer till Jag älskar wikipedia!

  1. Klurigt skriver:

    Gå och köp vispgrädde, riktig vispgrädde av den feta sorten. Häll ned det i en skål, sätt ned elvispen och vispa. Först blir det visp-grädde, men ge dig inte, fortsätt vispa. Så småningom komer det att uppträda klumpar, kan faktiskt se lite äckligt ut, dessa klumpar är smör. Smaka, det blir bara fett i munnen, smakar inte särskilt gott. Tllsätt salt. Smaka igen, nu smakar det smör.

    För i världen gjorde man smör hemma, i en smörkärnare (finns en del lokala namn), det var i princip en smal trätunna som hade ett lock med ett runt hål. Genom deta hål gick en rund pinne ned till en platta man förde upp och ned i mjölken. Just det, mjölk, direkt från kossan. Med dagens mjölk på affären går det inge vidare att göra smör.

  2. Olofb skriver:

    donera;

    Jag donerade €30 i somras. Och mer kommer säkert😉

  3. Olofb skriver:

    Klurigt! Tack för att du delade med dig av smörkonstruktionsreceptet!

  4. Adam skriver:

    Tyvärr har ju svenska Wikipedia oftast väldigt bristfälliga artiklar jämfört med den engelska, och innehåller även en hel del faktafel.

  5. Olofb skriver:

    Adam;

    Byt ”tyvärr” mot ”som tur är” = du kan hjälpa till att höja kvalitén, eftersom du ser bristerna.🙂

  6. berinder skriver:

    Hmm, skulle ha länkat det här inlägget när jag skrev om Källkritik…🙂 Risken med att folk använder extern information är ju att dom har mindre referenser att konstruera källkritik med.

    Källkritik måste läras ut kraftfullare i skolan!

  7. Olofb skriver:

    Källkritik är viktig – det handlar om förståelsen för att ”opartiskhet” och ”oberoende” är nästintill vakuum-begrepp. Och att med den insikten väga information från en således beroende källa, och på så sätt bilda sig en uppfattning som är mera realistisk.

    På något sätt fick man med den grundskola du och jag gick i för sig att TV-program som nyheterna var ”oberoende” och ”vetenskapliga”. Jag kan inte sätta fingret på exakt när detta lärdes ut, men det var som om det var ett underförstått faktum, en meme som levde i skolatmosfären.

Kommentera

