Stefan Tornberg (c): ”Anne Rambergs kritik är sekteristisk”

Jag skummade just igenom Stefan Tornbergs (c) kommentarsfält. Han tycker att kritiken mot signalspaningslagarna är sekteristiskt:

Blogger Markus ”LAKE” Berglund sa…
Nu får du väl ändå ta och läsa vad du själv skriver! Din rubrik på detta inlägg:

”FRA-kritiken alltmer sekteristisk”

Och sedan skriver du att du ”inte kallat någon för sekterist”.

Jag är FRA-kritiker, då anser jag at du kallat mig ”sekterist”, går det tolka på något annat sätt?

söndag, 04 oktober, 2009

Blogger Stefan Tornberg sa…

”Lake”: Du citerar alldeles rätt. Det är kritiken, inte personer, som är sekteristisk.

måndag, 05 oktober, 2009

Detta betyder bland annat att han anser att Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, kritiserar FRA-lagen på ett sekteristiskt sett.

Ni får gärna fylla på i kommentarsfältet med fler som beter sig sekteristiskt..

Taggar: , , ,

15 kommentarer till Stefan Tornberg (c): ”Anne Rambergs kritik är sekteristisk”

  1. Tack för omnämnandet Olof.

    Och jag måste erkänna att jag inte fattar hur Centerpartiets riksdagsgrupp och partiledning resonerar i den här frågan. Fattar ingenting….:-/

  2. omfrihet skriver:

    Inte att förglömma: rakryggade Anders Björk som annonserade sitt avhopp från tjänsten som ordförande för Försvarets underrättelsenämndavgick i samband med FRA 1.0. Typisk moderat sekterist som suttit 12 år i FUN och som dessutom var försvarsminister åt Bildt.

    Såhär skriver SvD

    ”Då är det oerhört viktigt att ha en integritet som fungerar, och inte en massa nya organ som skänker en bild av att det kommer att fungera bättre än det system vi haft tidigare. Det tror jag inte det kommer att göra”, säger Anders Björck.

  3. Olofb skriver:

    omfrihet: Jepp Anders Björks avhopp minns vi!

    Markus: jag blev rent ut sagt fö-ad när jag läste Stefans inlägg och hur han besvarade dig. Osakligt och icke-initierat. Jag försöker hålla mig från person, i detta inlägg orkade jag inte stå emot. Det är intressant att läsa att han heller inte verkar veta vem Anne Ramberg är.. Osmakligt.

  4. Anders Widén skriver:

    Olof, Lite off topic, men ändå hörande till ämnet FRA.
    Jag är dig tacksam att du för fanan vidare med riksdagssvar.se

    Jag har inte haft kapacitet att ta upp tråden kring bla sossarnas gruppsvar, istället har jag kämpat inåt i partiet för att försöka bereda mark inför kongressen.

    Att jag i denna stund ”irriterar” sossar med att de inte svara på riksdagssvar har känts som att det skulle kunna bli kontraproduktivt.

    Istället försöker jag och vi andra gräsisar inom S nu får till stånd en förändring så att våra vitala motioner antingen går igenom på kongressen, eller att ATT-satser kommer med i andra motioner, så att vi i princip får igenom det vi vill. Ett totalt stopp av alla dessa lagar som Opassande nu håller på att skapa lista av…

  5. Olofb skriver:

    Anders;

    Tack och jag förstår din situation. Förresten om du hör något av Viktor hojta till – Björn von Sydow står listad som (m) när han är (s) på rs.se! Admin behöver gå in och fixa manuellt i databasen.

  6. Lars_Erick skriver:

    Stor suck. Hade en irriterad maildebatt med Stefan Thornber ifjol om FRA. Han vill inte begripa. Har den typiska attityden att han anser sig vara för integritet och frihet men anser att FRA är bra… han förstår inte vad FRA-lagen innebär, vill inte förstå. Jag ser ingen chans att få honom till en givande diskussion. Han tar ju inte sakargument, i likhet med de(t fåtal) riksdagsmän som bryr sig att debattera. vilket för dem betyder att propagera för FRA-lagen.

    Ännu en ”sekterist”, Hans Lindblad, mannen som kanske framfört den mest mördande kritiken av hur FRA-lagen kom till. Hans inlägg på min blogg läses varje dag av minst en person. Trots att de var snart ett år sedan det skrevs!

  7. scaber nestor skriver:

    L-E, du kanske ska överväga att återpublicera den texten?

  8. Olofb skriver:

    LE- ja det hade varit intressant att ta del av. Om jag inte missminner mig är all kommunikation (epost t.ex.) med riksdagen offentlig. Så klart är det ju en relations/förtroende-grej också, men om du frågar snällt kan han inte gärna säga nej.

  9. Lars skriver:

    @Olofb: Riksdagsledamöter är inte tjänstemän, så deras tjänstekommunikation är väl inte offentlig. Eller?

  10. Olofb skriver:

    Lars;

    jag blir inte riktigt klok på hur det ligger till, även om jag skummat igenom en lång tråd som behandlar just detta ämne här. Får du mera info, dumpa det gärna här..

  11. Dennis Nilsson skriver:

    @Markus ”LAKE” Berglund
    ”Och jag måste erkänna att jag inte fattar hur Centerpartiets riksdagsgrupp och partiledning resonerar i den här frågan.”

    Karriären och de egna priviligierna går först, oavsett vilket parti man tillhör. Makten och härligheten smakar gött, minsann!

    Inte för inte så förtjänar de att kallas för ”Apparatchiks, http://en.wikipedia.org/wiki/Apparatchik

    För den som inte känner till vad ordet ”nomenklatura” betyder så kan man få en insikt här; http://en.wikipedia.org/wiki/Nomenklatura

  12. Eduronflux skriver:

    Så här kommenterade Stean Tornberg sin egen facebookpost om detta sedan vi haft en liten palaver om hans inlägg om ”sekterism”
    Stefan T:
    ”FRA har funnits sedan 1942. Signalspaning har Sverige bedrivit sedan 1905. Enligt min mening är det en period då Sverige inte minst tack vare en effektiv försvarsunderrättelseverksamhet kunnat utvecklats som nation och demokrati. Jag hade då inte velt chansa på att ha varit utan FRA och signalspaning under dessa år” Slut Stefan T kommentar
    Då kan vi ju undra vem som är sekteristisk?🙂

  13. Olofb skriver:

    Eduronflux: jadu. Sverige utmärkte säg som en alldeles strålande neutralt land under 2a världskriget🙂

  14. Tor skriver:

    Det konstiga är att jag aldrig har hört talas om sekter där bara kritiska kommentarer är medlemmar. Sekter brukar normalt sett bestå av människor…

  15. Olofb skriver:

    Tor; heh. Iof dribblade Stefan T det till ”sekteristisk kritik” men jag tycker det är riktigt lågt att framhålla något sådant om medborgares debattinlägg, riktat från en riksdagsledamot.

Kommentera

