Kommentar på Annie Johanssons (c) blogg

Jag skrev en lite längre kommentar på Annie Johanssons (c) blogg. Följer nedan.

Din framtid?

Din framtid?

Annie; det hela verkar bygga på att du ser de ändringar som 25-septemberöverenskommelsen innebar som tillräckliga för att du ska stödja det nya förslaget.

Jag håller inte med om att de är tillräckliga.

T.ex. är begreppet ”trafikstråk” icke-definierat – det är nyspråk och tekniskt insatta människor vet inte vad det betyder ens. Klamberg har kommit fram till, efter långa undersökningar med spekulationer kring vad begreppet skulle kunna innebära, att det allra minst handlar om 800 tusen hushåll i ett ”stråk”. Är detta att begränsa sig?

Och då talar vi bara innehåll.

Om vi går över till det som ligger till grund för sociogram så finns inga i lagen skrivna begränsningar, då vadsomhelst kan hamna under ”följa utvecklingen i signalmiljön”.

Att FRA sedan har en egen personuppgiftslagstiftning som inbegriper etniskt ursprung, politisk åsikt och andra extremt kränkande och obehagliga undantag – som de får lagra och söka i – gör att jag inte känner mig speciellt trygg med dina ord om att ”vi gjort vad vi kunnat”.

Och det finns ingen inblick i hur FRA handlar med utländska underrättelsetjänster med data. Ingen insyn, ingen lagreglering.

Jag hoppas att du noga läst igenom det jag beskrivit i mitt inlägg ”Vaddå trafikdata?”. Hade också gärna sett dig kommentera antingen där eller på din blogg.

Taggar: , , ,

6 kommentarer till Kommentar på Annie Johanssons (c) blogg

  1. xor skriver:

    Bra skrivet!!🙂 Jag hoppas att hon inte ignorerar dig :S

  2. Mark Klamberg skriver:

    Olof,
    Jag kan inte ensamt ta på mig “äran” för att ha kommit fram till att ett stråk kan motsvara 800 000 hushåll. I förarbetena anges att minsta möjliga trafikstråk (signalbärare) är en fiberkärna. Internetoperatörern Bahnhof har utifrån detta förklarat hur mycket kommunikation en fiberkärna kan förmedla, 800 000 hushåll vilket Bahnhofs vd Jon Karlung, Mikael Nilsson, Anna Petersson och undertecknad redovisat i en artikel. Jag var alltså med på ett litet hörn och för dessa fakta vidare.

  3. Olofb skriver:

    xor; Tack!

    Mark; OK. Det ger siffran mera trovärdighet med så många tunga namn bakom den.

  4. Josef Boberg skriver:

    ”Politiker spår – och Verkligheten rår !”, förhoppningsvis…💡

  5. Maria skriver:

    OT

    Hej Olof!

    Har du sett namninsamlingen för ”an Open Internet in Europé”?

    http://www.euopeninternet.eu/

    (Obs! Bekräftelselänken hamnar som spam)

  6. Olofb skriver:

    Maria: jepp sök på Bjarnason så finner du mig😉

Kommentera

