S kommer inte riva upp FRA-lagen!

Jag fick nyss tips via Piratpartiets twitterkanal. Det var en liten detalj i en interpellationsdebatt mellan Beatrice Ask (m) och Thomas Bodström (s).

Så här säger Thomas vid ett tillfälle:

Anf. 26 THOMAS BODSTRÖM (s):
Fru talman! [klipper bort första stycket, klicka för att läsa hela] Låt mig också säga att jag är för FRA.

Detta är allvarligt. Jag tror att många väljare vill veta om S menar allvar med ”Riv upp” angående FRA-lagen. När ett så känt namn som Thomas Bodström säger ”Jag är för FRA” nu, augusti 2009, tvivlar jag på att S menar vad de säger.

Fast å andra sidan var det de som skapade FRA-lagen från början.

Taggar: , , , ,

7 kommentarer till S kommer inte riva upp FRA-lagen!

  1. Hans J skriver:

    Att vara ”för FRA” kan ju betyda någonting annat än att ‘FRA bör ha fullständig tillgång till alla svenskars kommunikation så att de kan bygga sociogram’…

    Rent teoretiskt alltså…

    Jag är ”för Sverige” men anser att FRA-lagen borde rivas upp omedelbart!

    ”FRA-lagen” kan ju rivas upp trots att man ”är för FRA”! Kanske kan ”FRA-lagen” rivas upp till och med av omsorg för FRA.

    Problemet i sammanhanget är väl att en slipad politiker inte talar klarspråk – Vad betyder det när Bodström säger att han ”är för FRA”?

  2. Anders Widén skriver:

    Thomas Bodström sitter på Örebros riksdagsbänk för S.

    Vi som skrivit Stoppmotionen har sett till att flera från Örebro antagit vår stoppmotion…
    Det var vårt strategiska steg nr 1.
    Steg 2 är att vår stoppmotion är antagen också av Örebro Arbetarekommun som ”sin egen”.

    Steg 3 är att Motionen i sin helhet är antagen av hela 7 olika arbetarekommuner.

    * * *
    Jag kan bara säga att jag och rätt många andra har lagt ned ett helvetiskt arbete på att skapa både tryck och kunskap i frågan inom S. (Jag tror faktiskt att den tiden är bättre använd av mig än att exv blogga just nu).

    Thomas B har svängt något i integritetsfrågor, vilket han visat i bla debattartiklar. Han har svängt åt det bättre hållet, från vår sida sett.

    Vad folk ideligen glömmer är att Thomas B troligen sa NEJ till FRA när det hamnade på hans bord som justitieminister. Som gammal folkrättsjurist såg han att det skulle kunna bli galet….
    En annan sida av myntet är att Thomas redan drivit igenom rätt mycket annat som var och är integritetskränkande. I sin iver att förbättra för brottsoffer osv verkar det som om han som minister fick viss slagsida åt att ge de rättsskipande myndigheterna väl vassa verktyg…

    * * *
    Jag läser alltså citatet av honom annorlunda än du. Den följande meningen är viktig att inte klippa bort:

    ”Låt mig också säga att jag är för FRA. För att stoppa alla missförstånd, om man nu tror att det var vi på Justitiedepartementet som låg bakom detta, kan jag säga att vi är för ett rättssäkert FRA.”

    * * *
    Med bla Johan Westerholm (finns i min bloggrulle som ”Mitt i Steget”) diskuterar jag mycket hur vi ska signalspana. Hur vi ska bekämpa viss tung och organiserad kriminalitet.

    Vi behöver avlyssning. Vi behöver signalspaning.
    MEN. Det ska ske rättssäkert.

    FRA, Alltså Försvarets Radioanstallt, har givetvis genom åren upparbetat mycket kompetens. Just nu hatar vi denna institution, men det är fel. Det är politikerna som klantat till det.

    Även framgent har vi behov av att en kompetent myndighet som Försvarets Radioanstallt, FRA, signalspanar.

    Däremot har bla jag o Johan lyckat inympa i rätt många att massavlyssning och datamining inte fungerar. Dessutom är det svindyrt utan att ge önskad effekt, man kommer varken åt terrorister eller grov kriminalitet på det viset!
    Det bästa av allt i kråksången är att bla Johan själv tidigare har arbetat inom UND, alltså militär underrättelse.
    Vi har alltså jävligt kunnigt folk inom S som jobbar åt rätt håll – och lägger fram vettiga förslag till vad vi kan ha istället för den massavlyssning vi nu lite felaktigt kallar FRA.

    Vi har alltså inom partiet just nu lyckats få rätt sorts kompetenta människor att visa på bland annat rapporter från USA som visar att bla massavlyssning inte funkar. Alls.

    * * *
    SAP:S partikongress blir alltså väldigt spännande.

  3. Lars-Erick skriver:

    Ja,jag har väl en skeptisk inställning till var s och Thomas B står i denna fråga. Men förhoppningsvis behöver man inte tolka uttalandet så som du gör Olof Bj.
    Jag vill gärna tro att Anders W (plus Johan o den allmänna opinionen) kommer att lyckas att vända s i vart fall en bit in på rätt väg. Men det är en stor och trög skuta, s-partiet.

    Men det gäller att hålla tummen i ögat på s-topparna.

  4. Olofb skriver:

    Hans;
    Jepp jag gör en lite för snäv tolkning. Nu när jag läser inlägget igen känner jag igen Staffan Danielssons bloggstil!🙂 Jag har debatterat för mycket på hans blogg haha.

    Anders;
    Du verkar ha hittat din plats i det hela😉 Grymt jobbat. Och ska bli riktigt spännande att höra vad som händer under hösten med alla dessa ”värjor” in i maskineriet!

    LE;
    Jag försökte vara lite påtryckande med detta inlägg. Klara besked önskas av alla!

  5. clashofkingshack skriver:

    That can mean only one thing: he will be back. No work of Epic Fantasy
    is complete without beloved fire-spitting lizards.
    She searches for an army to take to the Seven Kingdoms and
    reclaim the throne that is rightfully hers.

  6. Jorge skriver:

    This is the right website for anybody who hopes to
    find out about this topic. You understand so much its almost
    tough to argue with you (not that I really will need to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a subject that’s been discussed for many years.
    Great stuff, just excellent!

  7. Sue skriver:

    I have been in the same boat; superb that so many males
    appear to suppose is acceptable habits.

Kommentera

