Bloggduell om Afghanistan

Under dagen har det varit ”bloggduell”, arrangerad av Aftonbladet.

Det är första gången jag stöter på detta grepp; att två bloggare med start viss tid, 14.00 idag, skriver och länkas från tidning och replikerar/debatterar varandras inlägg. Allt medan folk kan kommentera på vilken av bloggarna som helst.

Niklas Starow

Jag skulle säga att det är en riktigt intressant idé Aftonbladet kokat ihop! Det är ”folkbildning/debatt” i närapå realtid, där det blir mera djup en en typisk chatt (bara buller och knappt några länkar) och utan den politiska korrekthet man kan drabbas av när man läser tidningar.

Nåväl – idag handlade det om Sveriges militära närvaro i Afghanistan. De två duellanterna var Scaber Nestor (Niklas Starow) och Fredrik Segerfeldt.

Jag är inte säker på att jag fått ihop alla inlägg, speciellt inte om de ligger i exakt rätt tidsordning.

Fredrik Segerfeldt

(varje rad är alltså ett helt blogginlägg! du har lite att läsa på😉 )

Niklas: ”Ja vi krigar i Afghanistan men för vad?

Fredrik: ”Sverige ska ha militär närvaro i Afghanistan

Niklas: ”Det är lätt att försvara ett krig med floskler

Fredrik: ”Alternativet till kriget i Afghanistan

Niklas: ”Den nya medborgarrättsrörelsen möter den gamla bombhögern

Niklas: ”Om Sverige ska involveras militärt, ska inte argumenten för det vara glasklara?

Fredrik: ”Svar till Scaber Nestor

Fredrik: ”Det är mandatet, inte färgen på hjälmen som är det avgörande

Niklas: ”Jo Fredrik, det är skillnad mellan NATO och FN

Det var spännande att följa inläggen som kom löpande 14 och framåt idag. Aftonbladet – hoppas på liknande dueller i framtiden!

En idé för Aftonbladets IT-tekniker att ta tag i är att ”aggregera” eller ”samla ihop” länkar till inlägg som kommer i debatten på något sätt – så att läsare och bloggare lättare kan följa debatten. Ungefär som jag gjort ”för hand” ovanför. Lägg dessutom till en tidpunkt framför varje inlägg så blir det ännu bättre!

Taggar: , , ,

13 kommentarer till Bloggduell om Afghanistan

  1. anki/barbakvinna skriver:

    Mitt svar till din kommentar.
    All förståelse för hennes sorg som även är oumbärlig. Jag själv önskar att jag inte förlorar *P* på nåt liknande sett..

    Men vi är där nere på FN-mandat, taget av FN:s säkerhetsråd. Närmaste chefen är just nu Tysk och svenska soldater med i högsta ledningen. Nato arbetar givetvis därnere oxå. Vi har svenska regler som råder även därnere och får inte vara nere i södra området heller.
    Men jag tycker att svenska regeringen och försvaret ska gå ut och berätta för svenska folket vad syftet är därnere eftersom så många oklarheter råder.
    Deras information till anhöriga är även den likna knaper..

  2. Olofb skriver:

    anki;

    Tack för vidare info och hoppas det går bra för dig och *P*.

    ”Bilden” som jag har av Afghanistan-kriget (för krig kan det väl ändå kallas?) är att det är en USA-grej. Det är initierat av USA, det är USA som bestämmer vad som händer.

    Det känns för mig suspekt att hymla med detta. Enligt den här ”soldatmamman” så är det också den ”känsla” de svenska soldaterna har där nere.

    I mångt och mycket tror jag att detta är en allmän ”glidning” från Svensk militärs sida – en glidning från att ha varit försvarsinriktat med många soldater, till att bli insatsinriktat med få soldater/yrkessoldater.

    Därmed har NATO känts som den naturliga fortsättningen.

    Observera att detta är en beskrivning av ”bilden” eller ”berättelsen” jag har i mitt huvud – den allmänna tendensen. Du får gärna fylla i med detaljer där jag har fel.

    Sammanfattningsvis är jag värderingsmässigt inte helt säker på att NATO är rätt väg att gå för Sverige. Är du?

  3. Mike skriver:

    [borttaget av olofb]

  4. Mike skriver:

    Efterlysning var god skicka vidare.

  5. Olofb skriver:

    Mike – jag tar bort ditt inlägg då jag inte anser att det har med diskussionen att göra.

    Om du vill sprida reklam för en bok får du göra det på din egen blogg, eller kommentera något relevant samtidigt. Din kommentar är också flera sidor lång.

  6. Mike skriver:

    Allt är relevant som har med vår tillvaro att göra.

    Vilka roliga typer ni är.

  7. Olofb skriver:

    Mike – detta inlägg handlar om Afghanistan och Sveriges insatsstyrka där. Du får gärna marknadsföra en bok om Anna Lindhs mord – men då får du beskriva hur de två ämnena är relaterade. Att posta 10 sidor konspirationsteori är något som du får lägga på din egen blogg.

  8. Mike skriver:

    Slit länkarna med hälsan ; )

    Sayonara Olofb San

    http://vaken.se/search.php?query=afghanistan&action=results

  9. Olofb skriver:

    Ha det Mike!

  10. uno skriver:

    Tjena, kul att hitta hit. Nå, jag har skrivit om samma sak på min blogg: http://nyastetnkom.blogspot.com/
    Svår fråga, svårare eftersom den inte är isolerad från världspolitiken i stort. Snarare en effekt av den. Frågan är: Vad har Sveriges soldater i det fjärran Afghanistan att göra? I vems intressen? För vem och vilka? Bra blogg, ska komma ihåg att kolla in oftare. Uno i lunchbestyren

  11. Olofb skriver:

    Uno – välkommen hit! Ska spana in din blogg nu.

  12. scaber nestor skriver:

    Inläggen ”bombhöger” och ”Glasklart” ska vara innan Fredriks ”Svar till”.

  13. Olofb skriver:

    Scaber – Gott! Ändrar..

Kommentera

