Detta har hänt: igår försökte jag förgäves få igång enhetstestning mha. OCUnit på Mac:en. Detta visade sig vara pilligt som satan, och jag gav till slut upp. Det är väl en blandning av ovana vid Mac i allmänhet och XCode i synnerhet. [och fan vad jag är trött på grafiska gränssnitt med massa switchar och flaggor!! Att följa en instruktion steg-för-steg som nästan men bara nästan stämmer överrens med GUIt – XCodes konfigfönster – är bara lagom kul.]
Under kvällen igår och morgonen idag funderade jag över alternativ. Till slut kom jag fram till att Python+PyGame får bli miljön för denna gång. Det är lätt att installera, och jag kommer vidare istället för att vara låst.
Dock så är det stort frågetecken på om tidsplanen håller då jag nu tappat två dagar på grund av ”tekniska problem”. Jag jobbar på så gott jag kan, har åtminstone fått ihop enhetstestning på lagom nivå i Python denna fjärde dag. Hoppas kunna posta en liten screenshot ikväll eller imorgon.
En fördel med denna nya miljö är att jag kan släppa allt som öppen källkod när jag är färdig. Just nu håller jag på att lära mig Launchpad.net som används av Ubuntu community, det verkar riktigt bra för kollaborativa projekt.

Pythons IDLE-editor efter lite lek med färgerna
Taggar: iphone, programmering, objective-c, opengl, spel