Hej!

Följande epost skickade jag till Nils Enlund, efter att han hävdat att FRA-motståndet var arrangerat av PR-byråer och telekombolag.


Från: Olof Bjarnason
Datum: den 31 maj 2009 23:01
Ämne: Hej!
Till: nilse snabela csc.kth.se

Hej Nils!

Vill bara meddela att jag lever och är en fullt normal människa. Trots att jag var en del av ”bloggbävningen” mot FRA!

Bland annat så startade jag och sju andra bloggare* siten ”riksdagssvar” som du gärna får besöka:

http://riksdagssvar.se

* Bloggare betyder ”människa som uttrycker sin åsikt i artikelform på internet”, ungefär.

PS. Nästa gång du påstår att jag är ett PR-byrå-trick, meddela mig gärna i förväg!

PPS. Om du undrar vad jag snackar om, så är det ditt påstående i följande DN-artikel:
http://www.dn.se/livsstil/gick-du-verkligen-pa-den–1.880703

Nils Enlund: ”–Bakom motståndet på internet mot FRA-lagen stod ju till exempel också pr-företag och teleoperatörer.”


Uppdatering: Jag fick svar av Nils och det verkar som om han blivit felaktigt citerad i DN-artikeln. Han har kontaktat DN för att de skall åtgärda detta:

Den den 1 juni 2009 15:19 skrev Nils Enlund  till Olof Bjarnason :

Hej,


Jag är mycket upprörd över det uttalande om FRA-motståndet som tillskrivits mig i artikeln! Jag är närmast av diametralt motsatt åsikt. Det är en direkt förfalskning av det jag sade i en kort telefonintervju!

Jag har bett om en snabb rättelse!
Jag svarade:

Jättebra. Även jag blev (som du kanske förstår) ganska upprörd över hur jag och många av mina nätkompisar blir ”uthängda” när vi ägnar fritid åt att kämpa för yttrandefriheten och emot ett alltför långtgående digitalt övervakningssamhälle.

Jag ber om ursäkt för mitt sarkastiska mail till dig, då du verkar ha blivit missciterad av DN.

Mvh

/Olof


Uppdatering 10:00 tisdag 2. juni: DN har nu redigerat sidan. Jag citerar dem nedan. Notera hur de fortfarande vänder och vrider på ting så att det låter som att man verkligen bör vara skeptisk mot bloggar, men inte nödvändigtvis mot medier. Jag drar lite på smilbanden. Visst bör man ta bloggar man läser med en nypa salt. Men bör man inte göra detta med DN likaså..? Speciellt efter att man fått uppleva saker som jag och Nils gjort med denna historia!

Snitt ur den nya formuleringen av artikeln:

Nils Enlund, professor i medieteknik på KTH, tror att detta är en trend som växer och är på väg att ta nya former på internet.

Han menar att internetanvändarna måste ta större ansvar för att se igenom informationen på bland annat bloggar.

– Vi tvingas bli mer försiktiga och cyniska i synen på medier. Vi måste tänka mer på vem information gagnar, förr uppfattade vi den som objektiv, trots att objektivitet inte existerar, säger Nils Enlund.

Han tycker att utvecklingen är bra därför att ”människor då får ett mer sunt skeptiskt förhållande till mediernas information”. Enlunds professorskollega på samma KTH-institution, Roger Wallis, tror däremot att de som känner sig lurade blir riktigt arga på de företag som ljuger och skapar pr-skådespel på nätet.

Taggar: , , ,

7 kommentarer till Hej!

  1. svårt med orden? skriver:

    Det står ”till exempel också”, inte ”bara PR-byråer och teleoperatörer”. Det var en blandning mellan er och komersiella intressen, eftersom flera företag hade intresse av att stoppa FRA också.

    Lär dig läsa!

  2. Olofb skriver:

    @”svårt med orden”

    Tack för din läshjälp!

    Men att framhålla detta i en artikel med rubriken ”Gick du verkligen på den” är snedvridet, tycker inte du det?

    90% av motståndet är och förblir vanliga människor. Eller hur upplever du det?

  3. Anders Andersson skriver:

    Precis samma invändning som ”svårt med orden?” framför ovan väcktes av ”P” hos Emma Opassande; det är faktiskt exakt samma formulering trots att Emma och Olof nämnde DN-artikeln på helt olika sätt. Emma gick inte ens in på vad Nils Enlund skulle ha sagt, utan länkade bara tillbaka till den här tråden. Olof kan i gengäld redovisa korrespondens med Nils Enlund själv. Hur många fler uppenbara tecken på astroturfning behöver vi?

    Om det är någon PR-byrå i aktion här, så är det ”svårt med orden?” som genom att spamma bloggar med semantiskt finlir försöker skyla över att en av Sveriges största porrtidningar blåser liv i en anka de själva skapat genom att intervjua professorer och tillskriva dem påståenden som de vid kontroll omgående tar avstånd från. Har Nils Enlund kanske också svårt med orden?

    Det skulle inte förvåna mig om ”svårt med orden?” antingen är artikelförfattaren själv eller någon som fått betalt av DN för att gjuta olja på bloggvågorna innan det här får samma proportioner som gömda-skandalen. Men det är klart, det kan ju lika gärna vara någon helt oberoende person som bara råkar gilla ordlekar, och tar varje tillfälle i akt att starta en sådan.

    Den här grodan ursäktar moraliskt sett exakt en (1) piratkopia per person och dag av någonting producerat av Bonniers, fram till dess att DN publicerar en dementi av det yttrande som felaktigt tillskrivits Nils Enlund. Skynda er att agera nu, DN, annars får ni inte betaaalt! :-b

  4. Olofb skriver:

    Snild;
    Tack för antologi-länken. Hade glömt bort att vi är så kreativa vi ”luftvarelser”🙂

    Anders;

    Tack för ditt stöd! Jag ska säga att det finns ytterligare salt att berätta om, måste bara få ett OK från Nils först. Inte minst Nils borde vara förb*ad för det inträffade.. Det är ju i hans namn DN påstår saker!

  5. Lars-Erick skriver:

    Där ser man. Bra jobbat Olof, att gå till källan och se vad som låg bakom. Och att DN-artikeln i det avseendet byggde på felcitat.
    Och ballongen sjönk ihop…

  6. Olofb skriver:

    LE. Tack!

    Artikeln är nu uppdaterad, även om formuleringen fortfarande nämner ”till exempel på bloggar” vilket är, i vanlig ordning, svartmålning.

    Man ska vara källkritisk – oavsätt källa, vare sig DN, Expressen eller enskild blogg. Även till min blogg.

    Att DN inte vågar erkänna en så enkel princip får de stå för😉

Kommentera

