Hemläxa för journalister/musiker/författare

Jag samlar ihop några ”Frequent misunderstandings” jag ofta stött på när jag läst media och bloggar:

* ”Piratpartiet vill slopa upphovsrätten”. Det är inte sant – Piratpartiet vill reformera den kommersiella delen av upphovsrätten, bl.a. begränsa den till 5 år istället för 70 år efter upphovsmannens död (!), som det är idag.

Dessa går att stjäla...

Dessa går att stjäla...

* ”Fildelning är stöld”. Den kanske allra vanligaste flosklen, som lobbyn försöker upprepa tills dess den blir sanning. Mitt svar är – Nej, fildelning är kopiering. T.ex. – Om man stjäl en bakelse på ett konditori, är det stöld, och bagaren kan inte sälja just den bakelsen. Men om någon kopierar Per Gessles senaste hit på en hårddisk – kan inte Per Gessle sälja låten längre då..?

0101

.. inte dessa

* ”Piratpartister vill ha allt gratis”. Nej, jag är piratpartist och betalar gärna för film jag vill se, eller musik jag vill höra. T.ex. så använder jag Spotify för att lyssna på musik. De har fattat galoppen. Någon filmtjänst har jag ännu inte hittat. Har du tips till mig? Just nu kan jag helt enkelt inte se på film (jag vägrar gå på bio eller hyra film, jag vill inte göda bolagen).

* ”Kreatörer har rätt att få betalt”. Jaså? Men på 20-talet fanns det ett yrke som hette computer. Det var nästan uteslutande kvinnor som satt och räknade excelarksliknande grejer dagarna i ända. Skulle deras fackförening, om de haft den ekonomiska styrkan, tvingat samhället att förbjuda den moderna datorn, eftersom ”De har rätt att få betalt”? Hur är det med isbitsutkörarna vid kylskåpets genombrott? Gaslampspåfyllarna när elnäten byggdes ut?

* ”Det går inte att konkurrera med gratis”. Säg det till Ramlösa & Loka! Eller tutta fyr på biblioteken i din kommun, om du tycker att de gör dig som författare fattig som en kyrkråtta.

För övrigt är jag mjukvaruutvecklare och ”kreatör” precis som ni. Hur jag får betalt? Genom att någon efterfrågar mina tjänster. Konstigare än så är det inte. Och jag är starkt emot mjukvarupatent! De hämmar teknikutvecklingen!

Ramlösa konkurrerar alldeles ypperligt med gratis

Ramlösa konkurrerar alldeles ypperligt med gratis

Tack för ordet.

Taggar: , , ,

6 kommentarer till Hemläxa för journalister/musiker/författare

  1. Anders Troberg skriver:

    Tja, om det inte går att konkurrera med gratis, hur kan då Microsoft prångla ut Windows, trots att Linux är både gratis och överlägset bättre?

  2. Olofb skriver:

    Anders;

    Ytterligare ett bra exempel!

  3. David Weizades skriver:

    Linux är ett bra OS, så länge man inte vill ha några program att köra. Det är inte operativsystemet man jobbar i utan de program som finns tillgängliga och där har inte OSS världen kommit ikapp än.

    GIMP är inte en ersättare för Photoshop
    OOo är inte en MS Office ersättare (finns ingen Visio, Access eller Sharepoint)
    Finns inga media program som når upp till dom på Win eller Mac plattformarna.

    Man kan skylla mycket av detta på marknadsandelar men det finns även saker i Linux’ arkitektur och de plattformar som körs som gör en kommersiell mjukvaru-marknad svår om inte omöjlig.

    PS Haiku OS FTW!

  4. Olofb skriver:

    Tack för bra sammanfattning David! Ses på demonstrationen!

  5. Osias skriver:

    Olof… that name… Piratpartiet … is what puzzles me. Is it supposed to sound as a joke or irony/self-parody?

  6. Olofb skriver:

    Osias;

    It is a swedish political party that started in 2006.

    The name, although considered controversial by some, is no joke. Its origin is the ”anti-piracy-agency” of Sweden, Antipiratbyrån. The founders of Piratpartiet thought ”They call us pirates. So lets call ourselves pirates!”.

    You can read more on this mysterical and exciting party in english here:

    The Pirate Party of Sweden

Kommentera

