Objective-C: Minsta möjliga nytta

Så jag försökte göra något ”nyttigt”: slå ihopa två strängar.

Det visade sig vara hyffsat krångligt att slå ihop två strängar; mitt naiva försök ”Olof”+”B” funkade inte. Till att börja med heter typen för strängobjekt NSString, inte ”string” som är populärt i andra spårk. NSString-klassen har en metod stringByAppendingString som tar ett argument, strängen att lägga till, och returnerar resultatet:

self.text = [@"ab" stringByAppendingString:@"12"];

‘self’ motsvarar ”this” i andra språk (self används ju i Python också så det känns lagom hemma), och text är alltså deklarerad så här:

NSString *string;

Förresten heter det inte ”metod” i ObjC, utan ”meddelande”. Det är från OO-rötterna i Smalltalk, där nomenklaturen objekt och meddelanden används flitigt.

De två vanligaste filtyperna i ObjC är ”.h” (interfacefiler) och ”.m” (implementationsfiler), jag tror det löst motsvarar .h och .c/.cpp i C/C++-världen. Java och C# är ju lyckligt förskonade den typen av uppdelning, med allt filjoximojs som följer därav. Får gå igenom interface och implementation i en annan postning; det är kul med så tydliga namn på saker i alla fall! Istället för att kalla saker ”klasser” som är lite halvkrångligt namn i min mening.

Taggar: ,

2 kommentarer till Objective-C: Minsta möjliga nytta

  1. Haha, jag trodde detta var ett ”påhopp” på Centerpartiet när jag såg rubriken.🙂

    Jag får nog ta och följa din blogg lite närmare, så jag hänger med i din konstiga programerings-lingo…

  2. Olofb skriver:

    hoho den var bra🙂

Kommentera

