Yttrande ang. FRA2.0 från integritetsskyddsnämnden

yttrande

Listan på yttranden

Jag skumläser ett av de svar som nu kommit till riksdagen, angående den så kallade ”FRA 2.0” dvs. förslaget på uppdatering av FRA-lagen som inträdde 1. jan.

Yttrandet ifråga står Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden för, och jag fastnade för ett stycke på sidan 6:

Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden har i sin tillsynsverksamhet anmärkt att förstörande av uppgifter inte sällan är ägnat att försvaga rättssäkerheten och skyddet av den personliga integriteten. Även om informationen av integritetsskyddsskäl bör göras otillgänglig för operativ användning så innebär naturligtvis en total förstöring av informationen att tillsyn och kontroll i efterhand omöjliggörs och att enskilda personer i praktiken får en begränsad tillgång till effektivt rättsmedel i fråga om vad som kan ha utgjort en lagstridig inhämtning eller behandling av informationen.

Jag har kursiverat det jag tycker är extra intressant. Slutsats:

– att förstöra ovidkommande information inne på FRA, innebär att de personer som det spanats på omöjligen kan få upprättelse, eftersom de inget kan bevisa i efterhand!

Detta är så självklart egentligen – jag skyller på att jag inte haft tillräckligt med erfarenhet av ”disse ting” förrän nu!

Simma lugnt,

Taggar: , ,

9 kommentarer till Yttrande ang. FRA2.0 från integritetsskyddsnämnden

  1. Mikael Nilsson skriver:

    Samtidigt har man alltså där ett färdigsorterat biktregister, källskyddsregister, advokatsamtalsregister osv. Snacka om åsiktsregistrering!

    Är det så särskilt smart att sätta upp?

    Min slutsats är att detta är en paradox som skapats av massavlyssningen, och som man inte kommer ur hur man än krumbuktar sig. Man ska inte signalspana i civila kommunikationsnät, då får man såna här problem hur man än gör.

  2. Olof skriver:

    Förstår inte riktigt vad du menar med ”sätta upp”?

    Teknisk möjlighet för staten att utföra åsiktsregistrering/massavlyssning tillhör inte en demokrati, enligt mig. Att den inte bara är teknisk utan sedan 1. januari även juridisk är fullkomligt absurt!

  3. Mikael Nilsson skriver:

    Jag menar om man sparar all information som man inte har juridisk rätt att ta del av, typ bikter och sånt… rimligen taggar man det ju då med ”bikt”, ”advokatsamtal” osv, för att veta *varför* man tog bort det. Kan bli ett intressant register det där (om SiN skulle få igenom sin idé alltså)

  4. Olof skriver:

    Haha ja då förstår jag.

  5. Mark Klamberg skriver:

    Samtidigt som jag motsätter raderingsregister så uppfattar jag att sådana endast skulle innehålla en loggning av att något inhämtats och förstörts, inte själva meddelandet. Alltså biktregistret innehåller inte själva bikten utan endast information om att bikten raderats. Det är illa nog eftersom loggningen i sig är känslig. Det är så jag uppfattar SINs förslag och jag har uppfattat att det är så dem gör i Tyskland med motsvarande information.

  6. Olof skriver:

    Mark;

    Men själva raderingen av innehållet skapar väl det problem som Säkerhets- och integritetsnämnden tar upp? Alltså att utan bevis (innehåll) är upprättelse omöjlig?

    Samtidigt är själva kontaktinformationen (trafikdatat) ytterst känslig info – tänker på trafikanalys/sociogram. Och denna skulle däremot lagras…

  7. Mark Klamberg skriver:

    Jag uppfattar att loggning av förstörd kommunikation skulle innebära lagring av trafikdata vilket är problematiskt. Förespråkare för denna lösning skulle då hävda att dessa loggningsuppgifter ej är tillgängliga i den operativa verksamheten.

  8. Olof skriver:

    Mark;

    ”Ej tillgängliga i operativa verksamheten” är inte speciellt övertygande för, då detta är en underrättelsemyndighet, dvs. väldigt lite öppenhet eller kontroll av att sådant förfarande verkligen följs. Eller?

  9. Jens O skriver:

    Uppgifterna lär då säkerligen vara tillgängliga, under rubriken ”forskning och utveckling”. Så de kan fortfarande användas, på synnerligen obehagliga vis.

Kommentera

