F-n vad skoj debatt hos en s-kvinna!

evarundkvistDet är roligt att känna att FRA-motståndet är starkt och rejält fortfarande. Jag har igår helt missat en lång debatt hos ”Kärringen mot strömmen” (passande namn för den debatten för övrigt hehe).

Vilken passion! Vilka rappheter!

Till Evas försvar ska man säga att hon idag måndag ”Kryper till korset”. Hon ber till och med om ursäkt! Stort!!! På grund av detta är du veckans riksdagsledamot för mig.

Eva – eftersom jag vet att du då och då läser min blogg (du har ju länkat till mitt inlägg om helsidesartikeln från stoppafralagen.nu i juni) – kan du inte, snälla snälla, hjälpa riksdagssvar.se och besvara de fem frågorna. Jag lovar, det tar max 1% av den tid du lagt ned på att skriva och besvara den där debatten!

Snälla Eva! Svara bara på frågorna från riksdagssvar.se också. Det går bra att maila ja/nej/vet ej på frågorna, och en kommentar till mig: olof punkt bjarnason snabel-a gmail punkt com.

Och Eva – du har nu tagit det modiga steget att tala med svenska medborgare. Välkommen till gemenskapen!

Taggar: , , ,

4 kommentarer till F-n vad skoj debatt hos en s-kvinna!

  1. TSs. Jag är fritidspolitiker, inte riksdagsledamot, men tackar ändå.
    Vanlig dödlig förtroendevald som just kommit hem från ett sent möte med kommunstyrelsen. Politik är på fritiden alltså, det borde alla prova på ett tag.

    Håller fö med om att det är jättekul med en frisk debatt, även om jag kanske tyckte många missade min poäng och missade att det var med glimten i ögat jag undrade vem som betalar… Men jag får skylla mig själv, jag borde veta vid det här laget att ironi eller humor är omöjligt svårt om frågan är allvarlig.

    Vi ses på den ena eller andra sidan av barrikaderna!

    Eva

  2. Olof Bjarnason skriver:

    Hej Eva!

    Kul att du är här.

    Aha, jag fick för mig du var riksdagsledamot eftersom jag såg att folk ville att du skulle besvara frågorna från riksdagssvar.se (de är ställda till de 349)!! Hehe.

    Du får gärna svara ändå i och för sig!!

    Simma lugnt,

  3. Anonym skriver:

    Ok. <återkommer, på resa. Eva

  4. Eva skriver:

    Här är de fem enkla påståenden som skickats till varje riksdagsledamot. Varje påstående kan besvaras med ”ja”, ”nej” eller ”vet ej”. Riksdagsledamöternas svar kommer att redovisas i takt med att de kommer in.

    1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.
    Svar ja, teoretiskt. Men det är olagligt.

    2. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får användas som sökbegrepp i FRAs databaser. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.
    Hypotetisk fråga. I princip är svaret nej eftersom sökord ska överprövas juridiskt.

    3. Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev.
    Nej. Det är fel.

    4. Denna undersökning genomförs med hjälp av en dator placerad utanför Sveriges gränser. Om den s.k. FRA-lagen varit i kraft hade dina svar automatiskt överförts till en statlig myndighet.
    Fel. En del information hade eventuellt samlats in, annan hade passerat. Det är inte ”uatomatiskt samlats in.”

    5. Tillgänglig information visar att vi idag är utsatta för allvarliga hot och att vi får ett nödvändigt skydd mot dessa genom att spana på all elektronisk kommunikation som passerar landets gränser.
    Det är ungefär som att svara på frågan om brandlarm skyddar mot brand.

    Vänligen
    Käringen mot Strömmen./Eva

Kommentera

