Kodestetik

Läste en engelsk blogg om kodestetik. Inlägget, som jag tycker är höginstressant, hette ”It’s OK to make things pretty”.

7 kommentarer till Kodestetik

  1. Jörgen L skriver:

    Min ståndpunkt har alltid varit att programkod är litteratur.

    Den är avsedd att läsas av människor, mig själv eller någon annan och den ska bedömas inte bara efter om om den för arbetet utfört, utan ochså efter sin litterära kvalite, vilken läsupplevelse den ger.

    Hade vi bara skrivit för att få maskinen att göra det den ska så kunde vi skrivit ettor och nollor rakt av.

  2. Olof Bjarnason skriver:

    Tack JörgenL! Det värmer att höra att det finns ”fler där ute”.

    Jag kan ofta känna att vår bransch i sin helhet är alltför fokuserad på teknik – och alltför lite på estetik/humaniora. Faktiskt till teknikens nackdel! För många buggar/problem grundas på för dåligt skriven eller svårläst kod.

    Knuth’s ”Literate programming” är målbilden för mig — men det återstår tusentals mil dit.

  3. Anders Widen skriver:

    Hör och häpna. För drygt 20 år sen knackade jag COBOL.
    Jag delar uppfattningen att kod är litteratur – och kan vara vacker.
    innan jag bytte till Ericsson jobbade jag åt skogsindustrin, bla Holmen. Där fanns en jättetrevlig arbetskompis, som jag även umgicks med privat.
    Jag kunde inte läsa hans kod….

    Sen fans det en fascist. Jag är allvarlig. Karln var halvchef, basade bla över databaserna, dvs var DBA. I alla fall hette det så på den tiden; DataBasAdministratör.

    Nåväl. Jag hatade karln.
    Icke desto mindre skrev han vacker kod. Rent av utsökt – och det var ett rent nöje att gå in i den och leta buggar. Tog aldrig mer än någon minut.

    Med min trevliga kompis spaggettikod kunde jag sitta i veckor utan att fatta hur jag skulle få bort buggen…

    Åter till den otrevlige karlns kod. Han liksom gjorde logiska paket. Små kopakta dikter av kod som utförde sin grej. Sen luft. Sen kom en ny kompakt dikt. Luft.

    Sen kunde det komma massor av det vi författare kallar brödtext, dvs ganska intetsägande text.
    sådan text var aldrig svår. Bara flöt på. Fanns inga irrationella uthopp, konstiga logiska snurror. Bara flyt.

    Sen luft.
    Ny kompakt dikt med svår kod….

    Skitbra!

  4. Olof Bjarnason skriver:

    Intressant Anders att du också knackat kod! Vilken grej du gjort för övrig med din intervju/session med RLM:en! Imponerande och inspirerande…

  5. Anders Widen skriver:

    Olof: Tänk så här. Riksdagsmän är ofta lärare, fritidsledare, snickare.
    I vart fall om de sitter för SAP.

    Det är alltså helt vanliga människor.
    Även i de andra partierna.

    Det är inget som helst problem att träffa dem. Prata med dem. Och i detta fall kan du mycket mer än dem.
    Även jag får akta mig för att inte prata för fort, förivra mig…

    Men redan att man tar den personliga kontakten är ju värdefullt. Även om man får nej.
    Återigen blir ju riksisen påmind om att FRA lever…

  6. Josef skriver:

    Ja fy vilken skillnad på dem som ser programmering som konst -eller snabbaste vägen ut. Det är förvisso befogat med båda i bland, beroende på projekt – men i längden vinner nog det första. Man kan börja gråta när man får skarp kod där allt heter flupp2 och tycks ha copy-pastat runt samma saker på tusen ställen – utan luft.
    är en sucker för refactoring, optimering och uppstädning – tur att det är deadline ibland för annars skulle jag kunna sitta —länge:) Tyckte den här bloggposten beskriver det rätt bra: http://www.codinghorror.com/blog/archives/001202.html
    För övrigt en mycket bra blogg att ha bland rss:en.

  7. Olof Bjarnason skriver:

    Josef: tack för länk! Vilken RSS-läsare använder du?

Kommentera

