Lästips

le

Lars-Erick

Läste intressant inlägg på Lars-Ericks blogg. Han reflekterar över att det inte bara är tekniskt kunnande som verkar saknas hos riksdagspolitikerna (kanske inte ens i huvudsak heller?). Det verkar snarare handla om avsaknad av ideologisk kompass,vilja och slutledningsförmåga.

Som Josef säger i kommentardiskussionen kanske det också handlar om att inte kunna släppa prestigen.

Vad som framgår alltmer för mig, är att det är tjänstemannastyre här i Sverige. Jag tycker mig minnas ett citat av Bo Rothstein där han talar om ”demokratins svarta hål” i denna betydelse. Eller kan det ha varit Sven-Eric Liedman? Någon som har lust att upplysa mig?

Taggar: , , , ,

4 kommentarer till Lästips

  1. larserick skriver:

    Kommer inte ihåg vem som tale om det svarta hålet, i dett avseende allså.

    Men däremot så kommer väl alla ihåg Hans Lindblads avrättning av tjänstemannastyret i FRA-frågan. (på min blog)

  2. Olof Bjarnason skriver:

    LE: jepp det var där jag snappade upp det i höstas – kommer bestämt ihåg att det var då jag påmindes om begreppet, som jag först läst om i någon idéhistoriebok! (liedmans eller rothsteins – det är frågan)

    Viktigaat är väl att begreppet sprids – oavsett vem som ”myntade det” (förmodligen är det långt äldre än någon av herrarna vi nämnt! brukar vara så)

  3. Anonym skriver:

    Rotsteins!

  4. Olof Bjarnason skriver:

    Nej, hans efternamn stavas ”Rothstein”. Vad menar du anonym?

Kommentera

