Varför har vi personval i detta land?

Jag har följt Karl Sigfrids blogg de senaste dagarna. Jag försöker förmå honom att besvara de fem frågor riksdagssvar.se ställt till honom nämligen.

Men det handlar ju mest om IPRED denna vecka. Och nu säger han i sitt inlägg ”Fildelningslagen en motgång” att han varit tvungen att vika sig för partipiskan, utan att ha fått igenom någon förändring av vikt i lagförslaget.

Jag ställer mig frågan: Om han inte kan rösta nej emot sitt parti – trots stark personlig övertygelse i en fråga – har han då förstört sin karriär inom moderaterna?

Och då kommer jag vidare in på följande resonemang – varför har vi personval i Sverige, om personerna som röstas in inte i praktiken kan rösta annorlunda än sitt parti?

Det tydliggör ännu mera att vi bör begränsa tiden enskilda politiker får sitta i riksdagen till 8 år. Läs mitt tidigare inlägg om detta.

För övrigt anser jag att FRA-lagen ska rivas upp.

Taggar: , , , ,

Kommentera

