Två steg mot stärkt demokrati!

images1. Jag har under sommar+höst förstått att Sverige saknar en fundamental del av det som bör utgöra ett rättsamhälle: en författningsdomstol.

En författningsdomstol har till uppgift att kontrollera (och eventuellt fälla) de lagar som stiftas i riksdagen, om lagarna strider mot grundlagen. Du kan skriva under en namninsamling för detta på forfattningsdomstol.se.

T.ex. hade aldrig FRA-lagen 1.0 eller 2.0 kunnat gå igenom med en sådan institution (med rätt insyn och demokratiskt val av folk till själva domstolen, såklart!). Läs mer om varför FRA-lagen strider mot grundlagen i mitt tidigare inlägg Nackdelar med FRA-lagen.

2. Det finns flera riksdagsledamöter som haft platser i rum 101 (riksdagen!) i Rosenbad sedan 80-talet. Hur mycket koppling och känsla har de för hur samhället utanför fungerar med 20+ år instängda där?

Därför: gör som USA och begränsa antalet perioder en riksdagsledamöt får bli invald till två period – max 8 år som riksdagsledamot!

Jag hittar denna motion av Gustav Fridolin (mp) från 2005 som bland annat tar upp begränsning av antalet mandatperioder en individ kan sitta i riksdagen.

Taggar: , , ,

3 kommentarer till Två steg mot stärkt demokrati!

  1. IPRED-offer skriver:

    Är jag IPRED’ad ??

    Jag knappade in ( för första gången)
    www deezer com
    och knappade in en sångare.
    Inget hände. Jag lämnade websidan.
    Då BORTKOPPLADES min internetanslutning från wordpress och yahoo !!
    OBS, ALLT annat på internet kunde jag nå.
    (men dessa 2 hade jag haft aktiva)
    Då testade jag att ansluta till Yahoo via en anonym proxy.
    Då gick det att nå yahoo och wordpress via proxy.
    Websidorna blockerades FÖR MIG i ca 30 minuter.

  2. Morgan Ohlson skriver:

    Sverige har ingen riktig konstitution och ingen riktig ”författning”. Sverige har ett antal flummiga grundlagar som bara yvigt uttrycker att makten ska utgå från folket.

    Att makten ska utgå från folket är inte självklart det samma som ”äkta demokrati”. Man kan tänka sig många olika maffiosa konstellationer som ksulle kunan utläsas som ”utgår ifrån folket”.

    Kanske dags att Svenskarna vaknar!

    Läs mer om Sveriges sanna natur, t.ex här: http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

    Gå sedan och AKTIVERA DIG i ett riksdagsparti eller någon rättviseorganisation. GÖR DET NU!

    NÄSTA VAL MÅSTE HANDLA OM DEMOKRATIN. DEN ÄR VERKLIGEN ALLVARLIGT HOTAD!

    M.v.h
    Morgan Ohlson (morgan.o@passagen.se)
    # Berövad alla former av inkomster /bidrag sedan 2006-08
    # Hemlös sedan 2008-07-01

  3. larserick skriver:

    Har nu kommenterat detta på mn blogg, i anslutning till din fråga.

Kommentera

