OpenTK – guldgruva för C#-utvecklare med OpenGL-erfarenhet!

Hallå där!

Om du råkar kunna C# och har erfarenhet av OpenGL-programmering, är OpenTK en riktig guldklimp! Det är ett wrapper-bibliotek inriktat på multimediaapplikationer. Den stora grejen är plattformsoberoende OpenGL-kodning – riktigt skönt att kunna skriva ett hårdvaruaccelererat 3D-program som funkar ”automagiskt” både i Windows och under Linux (med mono-miljön istället för .NET då).

Det är Open Source under MIT-licensen, dvs. det går bra att använda i kommersiella projekt också förutom applikationer med öppen källkod. Jag använder det på jobbet till en 3d-visualisering.

Förutom en GLControl som man kan droppa rakt in i sitt Windows.Forms-projekt (det är en vanlig Control!) finns det stöd för helskärmsläge med hjälp av GameWindow-klassen.

Dessutom finns det vektor- och matristyper inbyggt. Och OpenAL-stöd för ljud, även om det inte är riktigt lika moget som OpenGL-stödet.

Det pågår en OpenTK logo-tävling, här nedan ser du ett av de bättre bidragen enligt mig:

Taggar: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: