Knappt 10% har svarat, men det rör sig

Så. Om du missat, spana in:

http://riksdagssvar.se

På riksdagssvar.se samlar tio bloggare in svar från de 349 riksdagsledamöterna i Sverige. Jag är en av de tio.

En vecka efter första utskick är vi uppe i 29 svarande riksdagsledamöter. Det har varit spännande och mer spännande blir det för var dag. Det lirkas och rings samtal, Anders postar kul och talande bilder, Farmorgun försöker hålla oss andra lugna, alla jobbar på. Mycket skoj!

Vet du vad just du skulle kunna göra, som förbisurfande? Du skulle kunna gå till verktyget jag hittat hos Opassande för att leta upp mailadresser till riksdagsledmöter. Leta upp epostadressen till en riksdagsledamot som bor nära dig och inte svarat på riksdagssvar.se (Klicka för din Valkrets och sedan Sök). Fråga dem helt enkelt:

Varför har du inte svarat på frågorna som riksdagssvar.se ställt?

Tack för hjälpen! Du har dragit ditt strå till stacken..

Taggar: , , ,

29 kommentarer till Knappt 10% har svarat, men det rör sig

  1. Björn Felten skriver:

    Har precis mailat de fem sossarna från Göteborg och bett dem svara.

    Skall bli spännande att se om de ids svara. ”Ämlans jobbiga väljare, kan de inte lämna oss i fred till nästa val…” verkar ju de flesta riksdagsmän tycka.😦

  2. Olof Bjarnason skriver:

    Tack Björn!

    Vi jobbar på allihopa .. jag har skämtat med de andra att vi borde haft en fråga noll:

    0. All makt i Sverige utgår från folket
    Ja – det stämmer
    Nej – det stämmer inte
    Vet ej – är osäker
    🙂

  3. Anders Widén skriver:

    Tack Björn!
    Jag är en i ”samurajgänget” som jagat mig blåröd i ansiktet efter sossar som vill svara. Jag har haft 3 i telefon, 2 lovade att svara, men har inte gjort det, den 3, Berit A svarade faktiskt, men inte på våra frågor.
    Änå måste jag ge henne cred, hon lade hellre 3 timmar av sitt liv för att svara mig ”ordentligt” än att bara hafsa ned ett svar på vår enkät, vilket hade tagit henne max 3 minuter…
    Men din hjälp kanske vi till sist kan slå hål i ”sossetystnaden!”

  4. Björn Felten skriver:

    Det är du och de övriga i läxgruppen som skall ha stort tack, Olof!

    Om någon till äventyrs skulle vilja återanvända mitt mail eller delar därav, så kommer det härnedan. Om vi bara inte skickar till samma ledamot så kan man ju köra med liknande mail utan att de upplevs som spam.

    Hej alla fem!

    Jag skriver till er i egenskap av väljare från Göteborg, ni
    representerar ju, i riksdagen, min valkrets och därför även mig.

    Nyligen fick ni ett enkelt frågeformulär från riksdagssvar.se med fem
    frågor som ett antal eldsjälar sammanställt för att vi väljare skall
    försöka få en hum om hur mycket ni känner till om det FRA-lagpaket som
    riksdagen klubbade igenom den 18 juni i år.

    Ni fem röstade ju nej (tack för det) till åbäket, så därför är det
    naturligtvis extra intressant att få reda på hur mycket ni ”kan” om det
    hela. Jag kan ju nämna att vänsterpartiet har en svarsprocent på 75%
    medan socialdemokraterna hittills ligger på exakt 0(noll)%. Voffå då då?

    Om inte annat så kan det behövas en motbild till den oerhörda
    arrogans som det fåtal riksdagsmän från alliansens partier, som behagat
    svara, har uppvisat i sina svar. Där kan man verkligen tala om att vägra
    tala *med* väljarna utan i stället föredra att tala *till* desamma. 😦

    Med vänlig hälsning
    Björn Felten
    Göteborg

  5. urban cat skriver:

    Nu har jag åxå tjatat på göteborgarna…
    Vi får väl se om det händer något!!!

  6. Olof Bjarnason skriver:

    Björn; guld med brevet, bra och mänskligt formulerat! Vi håller tummarna

    Urban; gott att höra att du är tillbaka på fötter! med förnyade krafter att trycka på antar jag?🙂

    Anders: du gör ett tokigt bra jobb i denna grupp! vad glad jag är att jag ”tjatade med dig”! hörs

  7. opassande skriver:

    Bra initiativ, Björn!🙂

  8. Kanalen skriver:

    Olof, din länk till riksdagssvar.se verkar peka på ditt blogginlägg.

  9. Björn Felten skriver:

    Första svaret. Jag förmodar att det är smidigast att någon i läxgänget skickar om frågorna?

    Hej!

    Jag får väldigt många mail med uppmaning att svara på frågor. För att
    hinna med annat måste jag prioritera och det är förklaringen till att jag
    inte har svarat. Men sänd över frågorna igen så ska jag försöka svara.

    Med hälsning
    Lars Johansson
    Riksdagsledamot (s)
    08-786 47 85
    0709-46 10 14

  10. Olof Bjarnason skriver:

    Björn!!! GULD TILL DIG!!!

    Jag meddelar ”ansvarig samuraj” att ställa frågorna åter till Lars. J (s)!

  11. Björn Felten skriver:

    Nu är även de fem göteborgsmoderaterna tillskrivna. Det såg ut som om ingen av dem har svarat ännu. Lite eld i rumpan skadar aldrig.🙂

  12. Olof Bjarnason skriver:

    Kanalen; tack fixade länken!

  13. Björn Felten skriver:

    Nästa gbg-sose som ber om repris på frågorna. Finns det någon ledig samuraj tillgänglig?🙂

    Hej!
    jag är osäker på om jag har fått dessa frågor, men det är mycket möjligt,
    Har du möjlighet att skicka över dem igen?

    // Gunilla

    Gunilla Carlsson
    gunilla.c.carlsson@riksdagen.se
    08-786 53 20, 070-218 91 13

  14. Björn Felten skriver:

    Och Leif Pagrotsky får väl hänföras till kategorin ”osäkra” än så länge. Jag har skrivit tillbaka och frågat om han vill ha frågorna på nytt.

    Hej,
    Jag säger som Lars, det kommer massor med frågor varje dag, inte minst om
    FRA där nästan ingen skiljer på vem som röstat hur och där de har
    karaktären avmassutskick eller flygblad. Det är inte möjligt att gå igenom
    alla om man skall klara jobbet i övrigt. Hoppas du har respekt för det.
    hälsningar
    Leif

  15. Olof Bjarnason skriver:

    Jag norpade förra (som var Viktors) – så jag norpar den också (som är Farmorguns) – de får klanka på mig att jag ”snott” deras RLMer !!🙂

    Guldjobb Björn!

  16. Björn Felten skriver:

    Första göteborgsmoderaten som svarar mig. Är göteborgarna goa gubbar eller?🙂

    Mera jobb för samurajerna. Ni sitter väl inte och somnar?

    Hej

    Troligen hamnade frågorna i spamfiltret kan du sända dem som mail?

    mvh

    göran

    Göran Lindblad
    member of Parliament (m)
    Chairman of The Swedish Delegation to the Parliamentary Assembly of the
    Council of Europe (PACE)
    Vice President PACE
    President Political Affairs Committee PACE
    +46 8 7865896
    +46 706 710366
    http://www.facebook.com/home.php?ref=logo

  17. Olof Bjarnason skriver:

    Björn; ännu 20.00 har jag inte fått några svar.

    Maila gärna frågorna till dem du med! (copy-paste:a från riksdagssvar.se)
    ja – nej – vet ej
    + kommentar på slutet.

    Kanske har du större fiskelycka än jag😉

  18. Björn Felten skriver:

    Vi ger dem fredagen först, om jag inte ser något svar ikväll så gör jag så. Kan du skicka en mailadress dit jag kan forwarda eventuella svar? Du har väl min adress via bloggen, annars kan du använda b (at) felten (dot) se.

    Jag har annars skrivit till samtliga från Gbg nu. Jag ser att åtminstone en av dem nu svarat, Max Andersson (mp), så med gemensamma krafter skall vi nog kunna höja svarsprocenten en bra bit över 10%.🙂

  19. Björn Felten skriver:

    @Samurajerna:

    Siw Wittgren-Ahl skriver just nu och ber om en repris på frågemailet.

  20. Olof Bjarnason skriver:

    @Björn;

    Gött mos asså.

    Du kan forwarda alla svar du får till mig (olof punkt bjarnason at gmail dot com). Vi har en mailinglista för läxförhörsgruppen, men jag vet inte om den tillåter mail utifrån. Pröva gärna så vet jag det: alla snabela riksdagssvar punkt se.

  21. Björn Felten skriver:

    Nedan ett svar från en av de jag skrev till och hur jag besvarade det. Eftersom jag misstänker att just detta ”motsvar” från ledamöterna kanske förekommer fler gånger, så kanske mitt svar kan vara till hjälp för flera?

    > > Under veckan fick jag ett antal frågor och jag tyckte att de var så
    > > egendomligt formulerade att jag skrev tillbaka att det inte gick att
    > > svara.

    Ajdå, det var tråkigt att höra. Vi hade över 100 föreslagna frågor
    att välja mellan, men vi valde ut just dessa fem, som skulle vara
    befriade från politiska eller tekniska ”tendenser”.

    > > Så jag väntar att frågorna får en annan form, annars blir det som vanligt
    > > att det blir desinformationen som sprids och inte informationen.

    Nu är i och för sig inte tanken bakom vårt projekt att hänga ut
    enskilda riksdagsledamöter utan att försöka få ett allmänt grepp om hur
    djupt ner i riksdagsleden som detta lagpaket är kunskapsmässigt förankrat.

    Alla vet ju att det är omöjligt för alla riksdagsledamöter att sätta
    sig in i alla detaljer i alla frågor. Ni måste helt enkelt kunna lita på
    att ni får de rätta signalerna uppifrån. Men å andra sidan så, när det
    gäller vissa större frågor (dit väl hela FRA-frågan måste räknas?) så
    förstår vi ju också att ni försöker inhämta kompletterande information
    när ni känner att den första i fått kanske inte är tillfyllest.

    Stämmer allt så här långt? 🙂

    Vår ambition är nu alltså att försöka utröna hur djupt förankrat
    beslutet är rent kunskapsmässigt. Som sagt, inte alls att håna eller på
    annat sätt hänga ut enstaka ledamöter.

  22. Björn Felten skriver:

    Mailet till ”alla” verkar komma så här långt:

    Your mail to ‘Alla’ with the subject

    Testing testing

    Is being held until the list moderator can review it for approval.

    The reason it is being held:

    Post by non-member to a members-only list

    Either the message will get posted to the list, or you will receive
    notification of the moderator’s decision.

  23. Olof Bjarnason skriver:

    Tack Björn. Som en notis från min sida – vi har fått många sådana här svar. Vi har t.o.m. dragit oss för att lägga ut sådana svar på riksdagssvar.se, som ett sätt att ”värna om” den som svarat så. Alltså att det kan vara missförstånd.

    Men efter livlig diskussion har vi kommit fram till att vi varit såpass tydliga i vårat första mail / påminnelsemail, att det är svårt att säga att det är missförstånd över huvud taget.

    Icke desto mindre låter vi svarsmail, likt ditt, gå tillbaka för möjlig revision av kommentar och eventuella svar. Men vi lägger ut den kommentar ledamöten gett ”i väntan på” sådan eventuell revision.

    Tydlighet, öppenhet.

    Så i princip är du en samuraj nu. Du har gjort exakt vad vi gjort🙂

  24. Björn Felten skriver:

    Hai! Wakarimas Olof-san!🙂

  25. Olof Bjarnason skriver:

    Björn! Fick ett ”ping”-mail på alla-adressen nu. Kan den ha blivit modererat av Viktor maillist-admin, eller återsände du på något nytt sätt?

  26. Björn Felten skriver:

    Nä, ingen återsändning, så det måste vara aktivt moderatorsingripande som ligger bakom.

  27. Olof Bjarnason skriver:

    OK!

    Men då vet vi att du kan skicka dit i alla fall, det kommer fram kanske inte så snabbt som om du skickar till mig, å andra sidan är det fler samurajer som kan ta hand om ev. svar du får in från RLMer!

  28. Björn Felten skriver:

    Det låter som en bra plan, Olof.🙂

  29. farmorgun skriver:

    Inte en ny bloggpost på två dagar? Håller du på att tappa stinget😀 – skämt åsido, Björn får gärna ta över flera svårflörtade moderater. Även om jag fortsätter dialogen med den mest ståndaktige av dem alla, i hopp om att även han ska se värdet i det som vi sysslar med.

Kommentera

