Fem frågor

Hej!

Nu har de sju tio som nämns hos opassande klurat ihop fem frågor med ja/nej/vet ej-svar som ska ställas till riksdagspolitiker på onsdag.

Vill du vara med och hjälpa till? Maila mig!

Jag och de andra skulle uppskatta om det kommer in kommentarer på dessa! Har vi gjort någon blunder, något språkfel eller kanske en taktisk miss?

Här kommer de fem kandidaterna. Alla ska besvaras Ja, Nej eller Vet ej:

  1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.
  2. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får användas som sökbegrepp i FRAs databaser. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.
  3. Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev.
  4. Denna undersökning genomförs med hjälp av en dator placerad utanför Sveriges gränser. Om den s.k. FRA-lagen varit i kraft hade dina svar automatiskt överförts till en statlig myndighet.
  5. Tillgänglig information visar att vi idag är utsatta för allvarliga hot och att vi får ett nödvändigt skydd mot dessa genom att spana på all elektronisk kommunikation som passerar landets gränser.

Taggar: , , ,

14 kommentarer till Fem frågor

  1. urban cat skriver:

    Motion inlämnad!!!
    RIV UPP FRA-lagen!

  2. farmorgun skriver:

    OK Olof! Jag har mejladresser till ledamöterna i Stockholms län som grupp i min adressbok, så jag skulle kunna ta på mig att mejla till dem. De är 41 till antal. Men, inte idag – man har ju ett liv också😉 Avvaktar dina vidare instruktioner som du kan lämna per mejl.

  3. Olof Bjarnason skriver:

    Välkommen till gänget farmorgun!

  4. Anders Widén skriver:

    olof, ska se vad jag kan göra, det är knäppt av mig att ta på mig något överhuvud, för det kräver sin man att vara sk hemmapappa med 3 småkids.
    Kan jag få en liten jobblott?!

  5. Dennis Nilsson skriver:

    Har inte sett att någon tagit upp faran med att så mycket information koncentreras på några få punkter, bl.a tjyvlyssningspunkterna, de s.k samverkanspunkterna!?

    Med dessa ”centraliserar” man det decentraliserade Internet. Man gör inte information lätttillgänglig bara för sig själv, utan även för demokratins motståndare.
    Att demokratins motståndare skulle lyckas med att samla in denna information själva är så mycket svårare så att det nästintill är omöjligt.

    Det betyder också att våra samhällen blir mer sårbara.

    En annan aspekt är att den insamlade information också blir en riktig godisaffär för moderna varaianter av ”Stig Bergling”.

  6. Olof Bjarnason skriver:

    Anders,

    Jobblotten innebär följande:

    1. En lista av epostadresser till riksdagsledamöter mottages per epost (från mig t.ex.)
    2. En frågetext + 5 frågor mottages per epost (från mig t.ex.)
    3. Frågetexten och de fem frågorna mailas till listan, av dig
    4. Svar återrapporteras antingen direkt till mig / någon annan i gruppen eller till gruppens mailing-lista direkt (forwarding räcker!)
    5. Skicka ut påminnelsebrev till dem som inte svarat efter nån vecka
    6. Pryd listan på ansvariga på resultatsiten som sätts upp i detta ändamål. Vet inte om jag ska gå ut med denna ännu (kommer upp imorgon em senast!). Men jag kan säga att den ser hyffsat alright ut redan nu!

    Alla texter/procedurer/bla bla fixar alltså ”kärntruppen” i gruppen. Återstår bara att ”slömaila” till 30-40 färska riksdagspellar!

    Vi har t.o.m. med ett online-ark där man kan fylla i efterhand man får svar, så det är inte mycket att hålla reda på administrativt heller.

    Om detta låter intressant, har av dig till mig (se länk ”Maila mig” ovan i inlägget!)

    Ju fler vi är, med så spridda bakgrund som möjligt, desto större chans och mer vikt får vi i denna undersökning.

    Jag kommer fortsätta läsa din blogg även om du säger nej🙂

  7. objarni skriver:

    Dennis;

    Absolut det finns 1000 viktiga frågor angående FRA-lagen! Vi har varit tvungna att sålla. Men vi har resonerat som så att man kan fördjupa sig på de frågor som får flest fel svar, och ställa nya frågor som inte kunde täckas i första omgången. Fast beror mycket på responsen.. Vi får hoppas det blir många svar!

  8. Anders Widén skriver:

    Håller för öronen och säger LALALALLALA… när jag ser allt komplicerat administrativt framför mig… Jag vet inte vad det är men jag är dysfunktionell när det kommer till adm.
    Ändå har jag klarat:
    1) vara datakonsult och ch över flera där och på den tiden.
    2) varit ordf i en fallskärmsklubb och så vidare.
    Men då var det ENKELT. Då hade jag kassörer och sekreterare omkring mig som tog hand om mig och allt det där svåra.

    Men jag hoppar på ändå, mot löfte att ni rätar upp mig och så vidare. Jag är bara rädd att jag kaosar till det mer än jag hjälper.
    Men jag borde klara av att skicka några mejl.
    Fast den där avancerade forwardfunktionen har jag aldrig vågat mig på osv.

    Jag skämtar allvarligt. Jag blir alldeles svettig av sådant här som kräver att man ska hålla reda på saker… Fatta – och jag har skrivit 3 tegelstensböcker om Djingis Khan??!

  9. Olof Bjarnason skriver:

    Anders;

    Ta ett djupt andetag. Andas ut.

    Det är absolut inget krångel!! Bara mail asså. Jag lotsar dig om det är nått!

    Riktigt glad att du hoppar på tåget!

    Du är tillagt på mailinglistan! Jag skickar ett mail …

  10. Jens O skriver:

    Får se om deltagande, när ja sidan inte vill diskutera.

  11. Olof Bjarnason skriver:

    Jens;

    Jepp. Men det är värt ett försök! Ja sidan kanske får mer bråttom att svara när Nej-sidan svarar!

  12. Jens O skriver:

    Har faktiskt en fråga och det är varför Sverige, inte har ratificerat protokoll Nr. 12.
    Fick texten från Erik Josefsson, som en uppföljare till Mark Klambergs hearing i Bryssel. Texten i sin helhet.

    ”The Weber-Saravia case has been referred to as a model for the
    FRA-law. Yet, for a comparison between Germany and Sweden to be
    meaningful, a thorough understanding of the constitutional differences
    between the countries is required. Sweden has, for example, not
    ratified Protocol No. 12 to the Convention for the Protection of Human
    Rights and Fundamental Freedoms. Many other differences are also
    important, particularly the fact that Sweden does not have a
    constitutional court. And as far as I know, while the Weber-Saravia
    case is now being sorted out in the Bundesverfassungsgericht updating
    German law, Sweden has not changed her laws despite loosing the
    Segerstedt-Wiberg case.”

    Som jag ser det, är det en viktig frågeställning.

  13. objarni skriver:

    Jens@

    Yesbox .. vi får ta det i en uppföljningsomgång, nu har vi bestämt oss för de fem – tog ett bra gäng med timmar att få till bara dem.. vi får se vad det ger ganska spännande just nu!

  14. Jens O skriver:

    olof@

    Ja, det finns all anledning till att fortsätta, och komma med en uppföljning.

Kommentera

