Big-endian vs little-endian: att man aldrig lär sig!

Varje gång jag hör talas om big-endian och little-endian blir jag förvirrad. Det verkar vara något magiskt oförståeligt med dem – hur jag än vänder och vrider kommer jag fram till en ”logik” i namngivningen – som visar sig vara fel!

Läste på om dem wikipedia nyss och får då reda på följande:

Big-endian as in big-end-first.

Logiskt? Inte det minsta. För mig låter det språkligt mycket mer rätt att big-endian betyder något i stil med ”big end last”. Det har väl något att göra med böjningen endian och min engelskaförståelse (som må vara begränsad). Endian påminner bara om slut helt enkelt – och big om den stora byten i heltalet.

Nå, hur ska jag minnas det denna gång? Inte vet jag. Jag blir inte klok på dessa två.. Någon som har något tips?

Taggar:

4 kommentarer till Big-endian vs little-endian: att man aldrig lär sig!

  1. akeinexile skriver:

    Jag blir alltid förvirrad av detta jag med…Det minnesknep jag använder är att little-endian skrivs spegelvändt i minnet ifall minnet är upplagt vänster-till-höger…Det fungerar ibland men jag måste verifiera att jag kommer ihåg det hela rätt då och då.

  2. objarni skriver:

    Tack för kommentar,

    Jag försöker nu banka in just ”big end first” och ”little end first” – nyckelordet är alltså ‘first’ som läggs till de bägge begreppen. Då blir det plötsligt en språklig logik i det hela!

  3. akeinexile skriver:

    Det låter logiskt, men jag skulle nog bli förvirrad iallafall (jag blir lätt förvirrad)…Jag hoppas bara att jag slipper jobba med något Middle-endian-system, det skulle välta hela min värld tror jag =)

  4. objarni skriver:

    Haha!

Kommentera

