Läste artikel om Ängelholmsföretaget Cargine som utvecklat en lufttrycksteknik så att bromsenergi lagras som komprimerad luft i motorn, för att återanvändas vid acceleration. Riktigt cool enkel idé! Hoppas inte några bilföretagsdrakar sätter käppar i hjulet för denna innovation.
Fördelar:
– billig teknik (ventiler+reglering för dem). Jämför med de 40.000 kronors batterier som finns i Toyota Prius. Sedan vet jag inte hur mycket energi som kan lagras på samma volym med tryckluft. Men jag har hört att Priusbatterierna inte räcker längre än 4 km om de får stå för 100% av bildriften, så det är inte så jäkla mycket.
– inte mycket viktförändring i bilens motor. T.ex. kan tryckkammaren fördelar i övriga delar av motorns metall, då är det endast den försumbara vikten hos ventilerna som tillkommer.
Nackdelar:
– Frågan är hur effektivt luftrycksenergi är, jag har hört att verkningsgraden på t.ex. de franska luftrycksbilarna är så lågt som 10%.
– Missljud. De lufttrycksbilar jag sett på youtube väsnas ganska rejält, och det är ett ganska obekvämt, visslande ljud.
Taggar: teknik, hybridmotor, lufttryck