Spännande och billig hybridmotorteknik: lufttryck!

Läste artikel om Ängelholmsföretaget Cargine som utvecklat en lufttrycksteknik så att bromsenergi lagras som komprimerad luft i motorn, för att återanvändas vid acceleration. Riktigt cool enkel idé! Hoppas inte några bilföretagsdrakar sätter käppar i hjulet för denna innovation.

Fördelar:

– billig teknik (ventiler+reglering för dem). Jämför med de 40.000 kronors batterier som finns i Toyota Prius. Sedan vet jag inte hur mycket energi som kan lagras på samma volym med tryckluft. Men jag har hört att Priusbatterierna inte räcker längre än 4 km om de får stå för 100% av bildriften, så det är inte så jäkla mycket.

– inte mycket viktförändring i bilens motor. T.ex. kan tryckkammaren fördelar i övriga delar av motorns metall, då är det endast den försumbara vikten hos ventilerna som tillkommer.

Nackdelar:

– Frågan är hur effektivt luftrycksenergi är, jag har hört att verkningsgraden på t.ex. de franska luftrycksbilarna är så lågt som 10%.

– Missljud. De lufttrycksbilar jag sett på youtube väsnas ganska rejält, och det är ett ganska obekvämt, visslande ljud.

Taggar: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: