Ahmad, terrormisstänkt tryckkoksägare

När jag läser om Ahmad som inte kunnat köpa en extradel till sin köksapparat, eftersom hans bank genom lag är tvungna att extragranska alla utlandstransaktioner från personer vars namn är med på en internationell ”terroristlista” blir jag så jävla förbannad, rent ut sagt.

Vad den här typen av terroristlistor åstadkommer är ”kollektiv bestraffning”, något jag fick lära ig teoretiskt och praktiskt i lumpen. Låt mig förklara mig spekulativt och ärligt, precis som jag tänker.

Namn som Muhammed, Ali, och Ahmad finns med på listan. Enskilda förnamn, som dessutom är extremt vanligt förekommande. Som Johan, Andreas och Marcus här i Sverige.

Dessa namn är tydligt ”mellanösternklingande”.

Hur många terrorister hittar man på detta sätt? När det går att förfalska namn? När stora delar av befolkningarna i västeuropa har dessa namn?

Vad man skapar när man använder sådana här metoder, är hat hos dessa ofta redan socialt utsatta.

Och vad är mer effektivt för att skapa våld, bomber, ja helt enkelt terrordåd, än just hat?

Men det här måste ju vara ett självklart resonemang för de som för in sådana lagar?

Såklart är detta uppenbart för makten. Men vad är de till för då, dessa tandlösa, hatskapande mekanismer?

Detta: De är till för att bevara den samhällsstruktur vi lever i – öst mot väst. För terrorism är det bästa som hänt för ledarna sedan ”kalla kriget”.

Det värsta är att många människor går på detta. Det är dumhetens seger – ett dåligt betyg för mänskligheten.

Taggar: ,

Kommentera

