Vad menar Åkesson?

Citat från dagens inlägg i SvD i FRA-debatten, skrivet av FRAs generaldirektör Ingvar Åkesson:

Man menar att det inte går att avgöra om personen befinner sig i Sverige eller inte. När man ifrågasätter lagen på den punkten har man förbisett en viktig sak som är utmärkande för signalspaning, nämligen att sökbegreppen utformas med hög precision med inriktning på utländska mål och därför inte träffar inrikes trafik.

Kan någon förklara för mig hur deras ”sökbegrepp” ska avgöra om jag, som läser och skriver epost på webben via gmail (med servrar som med stor sannolikhet ligger i USA) är svensk medborgare eller ej? De kan ju inte följa det språk jag använder (det finns svensktalande människor som inte är svenska medborgare!)!

Fattar han fortfarande inte att det är tekniken FRA-motståndet främst riktar sig emot, inte syftet?

Taggar: ,

2 kommentarer till Vad menar Åkesson?

  1. Jag har lagt upp alla riksdagsledamöter och regeingen på min blogg. Mitt syfte är att initiera en folkomröstning omFRA (Naivt- javisst, men det är ändå mitt mål).

    Peter PC Carlsson

  2. Max Gustafson skriver:

    Hej Olf!
    På måndag 21 juli startar min tecknade serie om FRA-lagen och det svenska övervakningssamhället. Följ den gärna på http://www.samircomics.com

Kommentera

