Korttids-todo

Ofta när jag sitter och programmerar, stör jag mig på någon liten detalj. Det kan vara ett API som är konstigt namngivet, en parameter som är svår att förstå, en färg på GUIt eller vad för någon liten detalj som helst.

När det sker blir ofta resultatet en liten minnesanteckning i huvudet: ”Fixa – Sen”. ”Sen” är det viktiga ordet här. Det där sen har en tendens att dra ut på tiden! Det kommer annat emellan nu och ”sen”.

Så idag prövade jag en ny kodvana. Jag öppnade ett tomt dokument i OpenOffice, och såfort jag fick den där irritationen i mitt sinne, skrev jag ned en kort punkt om det i dokumentet, en enkel todo-lista alltså.

När jag under dagen fastnade på något problem, eller blev klar med något, skummade jag igenom listan och tittade efter om det fanns någon liten punkt att fixa, och åt upp den.

Fördelarna som jag upplevde direkt var att jag avlastade mitt korttidsminne, slapp hålla reda på listan samtidigt som jag grötade ner mig i något annat tekniskt problem. Nackdelen är att det tar lite tid att formulera en punkt. Billigt pris för att avlasta min stackars hjärna!

Läs andra bloggar om , , ,

Kommentera

