Mockobjects

Har börjat läsa om Mock Objects och det som verkar kallas ”behaviour driven development”, BDD. Det verkar vara en top-down version av TDD; precis omvänt min erfarenhet av TDD hittills alltså – jag brukar alltid ha en lös idé om min ”arkitektur” i huvudet, och så TDD:ar jag fram klasserna på ”lägst nivå” först, dvs. bottom-up.

Ska pröva denna metod i kombination men NUnit’s inbyggda mock-object-funktionalitet, se om det funkar i praktiken. Om det gör det, så är det ett paradigmskifte för min syn på systemdesign. Då går nämligen hela systemet att ”odla fram” mha. TDD, inte bara enskila ”öar”!

Kommentera

